Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

This info is specific to 41TE with ATF+4 fluid, but general guidelines apply to others as well.



If you have access to the temp sensor data, with DRBIII or equivalent scan tool OR you can measure the fluid temperature, refer to the following chart for correct fluid level:
uploadfromtaptalk1355299959320.jpg

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk

Lite text föll ut men ska se om jag inte kan hitta resten lite senare

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

Bra tips att man kollar av under olika temperaturer! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

För att använda denna graf så är det bra om man har en tempgivare till automatlådan, och eftersom de flesta inte har tillgång till DRB-instrument så är det en egenmonterad givare jag syftar på =)

Ovanstående gäller om man vill kolla av temperaturen emellen min och max, om man enbart ska kontrollera nivån vid max så kör man 20 min landsväg eller lugn stadskörning, då hamnar tempen automatiskt på det som hör till max.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk

Ja precis. Den delen av texten som föll ut handlade just om det. Vid varm och kall temp. Inget som vi inte sagt på forumet förr. Har inte lyckats kopiera ut den textdelen.

Håller på och mailar med en som har ett verktyg han säger kan läsa bilens alla felkoder. Alltså även låda abs airbag. Skickade frågan igår om dem även kan läsa tempmätare etc.



Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

Ett sådant verktyg skulle man ha tillgång till! :) Fuskis! :mrgreen: Fråga om den kan läsa Starscan/DRB, eller så kanske han har programvaran ifrån ett amerikanskt företag som nästan kan läsa samma koder =)

Jag funderar allvarligt på att montera en tempsensor på Dodgen till våren, så man kan läsa av efter tabellen ovan, då hade man känt sig lite säkrare på att det är korrekt nivå :)

När jag monterar oljekylare så blir det nog en tempgivare, men nu i vinter känner man ingen ork när bilen ändå står i garaget, man blir mer intresserad när det går mot våren =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk

Skickade frågan men inte fått svar än. Den heter maxidiag. Kostar 5000. Vet ju att man inte kan programmera bilen med den eller liknande men att bara kunna komma åt alla databoxar och sensorer hade ju varit mer än toppen. Gott sugen på en sån.

Funderar själv att sätta in en tempmätare till våren

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

:) Det kan mycket väl fungera, vi får hoppas på det! :P

Finns mjukvara i USA för 3 500:- (samt OBD-läsare) som är utvecklat efter Chrysler original DRB-scanner, jag kontaktade dem "nyligen" och frågade lite saker, och dom sa att man kan göra allt som DRB klarar av, nackdelen är att man behöver en laptop (går inte med smartphone), men nästintill alla har ju det idag, så inga större problem med andra ord.

Hade jag haft pengar över så hade jag köpt den mjukvaran och deras specifika OBD-läsare, sedan har man ett eget DRB-verktyg :) ..dock fungerar det inte till alla boxar i min Dodge, då behöver jag även Mitsubishi (eftersom dom delade på tekniken på den bilmodellen), och då blir det plötsligt 7 tusen =( ..dock fungerar Chrysler-programmet till Sebringen och Voyagern.

Hittar man en snygg tempmätare att montera i kupén så hade det varit perfekt, smidigt att montera också :P Hade det inte varit så kallt så hade jag gärna mekat med det i garaget, men där är inte mycket värme på, max någon plusgrader. Och om man hyr garage så kostar det galet mycket, en del ska ha uppemot tusen kronor / månad! :shock: Nej tack!, hehe =) Bilen får stå i garaget tills det blir varmt igen.. dock kom jag på en sak nu, mitt nya Tudor-batteri har nog blivit defekt nu, har haft det urladdat ända sedan somras :oops: , så det får bli ett nytt batteri också, har glömt att sätta det på underhållsladdning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk

Visst hade det varit perfekt med en drb wannabe som kan få fram allt.

Den jag sett har en handenhet med färgskärm.
Den du prata på. Man skulle kanske kunna ha en surfplatta som kör Windows som OS.

Ja en mätare som passat eller sitter på en plats undanskymt.

Är lite sugen på oljetrycks mätare också. Jösses känner mig som en tonåring ibland:$, men mätarna skulle finnas där av en anledning och inte för skoj skull som hade varit för ungamig:-)

Så synd på batteriet.

Ja det blir för kallt nu för att skruva om nåt nu då måste det vara något väldigt viktigt.

Skulle verkligen vilja ha ett garage. Som tur är har allt klarat de kalla vintrarna i vårt oisolerade utrymme i carporten. Får fixa nåt isolerat skåp där med frostvakt nästa år.


Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Evanmatt
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 okt 2020, 11:30

Re: Kolla automatlåds olja. Guide lånat från amerikansk tråd

Tack för att du delar detta diagram för att mäta olika temperaturer. Detta är mycket användbart för mig.
 
Skriv svar