Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LasseM
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 18:48
Ort: Falun

Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Hej, köpte en grand voyager 06 med popup lucka tror jag, det är i alla fall en baklucka på fjärren.. men den har aldrig funkat. Till att börja med fungerade det att trycka på elknappen/handtaget på utsidan av luckan men när det slutade att funka så använde vi nyckeln för att öppna.. nu går inte det längre heller, låset har fastnat och går inte att rubb.. hur får jag upp luckan och vad skall jag göra för att fixa problemen?
Tack,
Lasse
Senast redigerad av Avenger den fre 04 jan 2013, 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Hej Lasse,

Välkommen till forumet,

Om jag förstår rätt så har ni den modellen med en knapp utanpå luckan, låscylinder samt knapp på fjärrdosan? Dvs. tre alterntiv att öppna luckan?

Börja med att smörja låset och slå lite lätt med en hammare eller annat verktyg (på nyckeln när den sitter i låset). OBS!! Slå inte hårt, små slag som gör att det vibrerar lite, så att det faller på plats i cylinder. Använd även smörja samtidigt, börja med 5-56 tills låset går att vrida runt, därefter motorolja på nyckeln. Vrid ett par gånger och upprepa sedan varje dag.

När det gäller knapplåset på bakluckan så är det troligtvis knappen som börjar bli defekt, denna måste man tråkigt nog köpa hos Chrysler Sverige vilket kostar uppemot 700:- :( ..finns inte att hitta på ebay eftersom de amerikanska modellerna inte hade en knapp på luckan.

Uppfattade jag korrekt så har knappen på fjärrdosan ALDRIG fungerat sedan ni inhandlade bilen? Inte ens om man står väldigt nära? Man måste trycka på knappen för bakluckan TVÅ gånger inom 4 sek för att låsa upp luckan eller om man har en motordriven lucka så kommer den att öppna sig själv efter en kort ljudsignal (för att förvarna att luckan öppas).

Trevlig kväll.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Det brukar finnas en nödöppnare om du kryper bak och öppnar inifrån
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
LasseM
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 04 jan 2013, 18:48
Ort: Falun

Re: Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Tack för tipsen! Ska ut och hamra på den nu:)
//Lasse
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Lätta slag med hammare eller annat verktyg! :) ..samt smörjning.

Låset kan mycket väl ha kärvat såpass.

En bild på hur det generellt fungerar:

[bilder]http://static.ddmcdn.com/gif/lock-picking-cylinder.jpg[/bilder]

Det är stiften som brukar fastna så att säga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Re: Hur får jag upp bakluckan? Grand Voyager -06

Knappen hade jag också problem med. Finns en tråd om det här: http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=2&t=256

Bortse från dravlet där jag trodde att låskistan var paj pga att jag kortslutit kablarna i kontakten. Det är finmek att byta den iaf men dyr var den.
Chrysler Grand Voyager -05
Skriv svar