Här finns information om kraven för utökad B-behörighet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 012_44.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Man får göra en uppkörning men behöver inte göra något teoriprov. Det ställs vissa krav på kombinationen vid uppkörning, som att kombinationen ska ha sammanlagd totalvikt mellan 3,5 ton och 4,25 ton, släpet ska vara lastat till minst halva lastvikten och dess kaross ska vara av "lådkaraktär" som är minst lika hög och bred som dragbilen så att den skymmer sikten.
Utökad B-behörighet
Annons
Re: Utökad B-behörighet
Bra med länken! 
Jag ska se till att montera dragkrok på Sebringen och köra med egen bil, så slipper jag kostnaden på 700:- för hyra =)
En hel del nya lagar och regler (om annat än bilrelaterat) har nu trätt i kraft från 1 Jan, mycket info finns att läsa på regeringens hemsida (om jag minns rätt)
Jag ska se till att montera dragkrok på Sebringen och köra med egen bil, så slipper jag kostnaden på 700:- för hyra =)
En hel del nya lagar och regler (om annat än bilrelaterat) har nu trätt i kraft från 1 Jan, mycket info finns att läsa på regeringens hemsida (om jag minns rätt)
Det jag och många fler dock undrar är.
OM man nu har tagit körkort för -96,
så får man ju bruka ett fordon av högre vikt,
ex. Buss reggad som personbil klass 2.
"Övergångsregel*
B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996
ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton
om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum."
Blir då denna nya behörighet OXÅ utökat automatiskt,
eller krävs det uppkörning ändå?
För min del är det lugnt då jag ändå har CE,
men jag har ju den "behörigheten" i bakfickan som många andra.
Vi är ett gäng som har sökt svar om detta,
men Transportstyrelsen har inte svarat oss.
Misstänker att det är fler på forumet som haft sitt körkort oavbrytet sen innan -96.
Vore ju kul å få reda på OM det krävs nåt arbete eller inte då för nya behörigheten.
"Övergångsregel*
men Transportstyrelsen har inte svarat oss.
Misstänker att det är fler på forumet som haft sitt körkort oavbrytet sen innan -96.
Vore ju kul å få reda på OM det krävs nåt arbete eller inte då för nya behörigheten.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Ja det var en bra fråga, min pappa hade haft användning av det =)
..ska söka vidare lite, har väldigt bra kontakter inom Transportstyrelsen, får skicka iväg en fråga till dem
..ska söka vidare lite, har väldigt bra kontakter inom Transportstyrelsen, får skicka iväg en fråga till dem
Min tolkning är att ovanstående ger inte rätt till att köra bil+tung släpvagn med högre totalvikt än 3,5 ton utan man behöver köra upp för att få utökad B-behörighet. Man har även tidigare fått köra med lätt släpvagn (totalvikt under 750 kg) även om kombinationens totalvikt går över 3,5 ton.Räcket skrev:Det jag och många fler dock undrar är.
"Övergångsregel*
men Transportstyrelsen har inte svarat oss.![]()
Men "dispensen" säger ju att man med ett B-kort taget innan 1 Juli 96sverker skrev: Min tolkning är att ovanstående ger inte rätt till att köra bil+tung släpvagn med högre totalvikt än 3,5 ton utan man behöver köra upp för att få utökad B-behörighet. Man har även tidigare fått köra med lätt släpvagn (totalvikt under 750 kg) även om kombinationens totalvikt går över 3,5 ton.
får framföra ett B-kortsreggad fordon över 3500kg Alt. PB2 upp till 7500kg.
Begränsas det då av det nya tillägget med nya släpbehörigheten då tro?
Nu vart jag nästan förvirrad.
Tänkte kombinationen som en bekant körde med förr.
Buss reggad som PB2 på 5500kg + ett släp med 1000kg (lätt släp)
Ändras vikten på betoningen av "lätt släp" med nya regeln nu?
Så han tex. får dra ett släp på 2000kg efter PB2 bussen nu?
För det fanns väl en betoning på vad ett "lätt släp" fick väga tidigare?
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Jag ser inte att det påverkar varandra alls. Lätt släp har alltid (sedan tidigt 80-tal iaf då jag började bli medveten om sådana saker) betytt totalvikt max 750 kg så det är ingen ändring på definitionen. I din bekants fall så behövs det BE-kort för att få köra ett 1000 kg-släp efter bussen både nu och efter 19 januari, det ändras inte eftersom kombinationens totalvikt är över 4250 kg. Max totalvikt på släp efter den bussen blir därför 750 kg utan BE-behörighet.Räcket skrev:Men "dispensen" säger ju att man med ett B-kort taget innan 1 Juli 96sverker skrev: Min tolkning är att ovanstående ger inte rätt till att köra bil+tung släpvagn med högre totalvikt än 3,5 ton utan man behöver köra upp för att få utökad B-behörighet. Man har även tidigare fått köra med lätt släpvagn (totalvikt under 750 kg) även om kombinationens totalvikt går över 3,5 ton.
får framföra ett B-kortsreggad fordon över 3500kg Alt. PB2 upp till 7500kg.
Begränsas det då av det nya tillägget med nya släpbehörigheten då tro?
Nu vart jag nästan förvirrad.![]()
Tänkte kombinationen som en bekant körde med förr.
Buss reggad som PB2 på 5500kg + ett släp med 1000kg (lätt släp)
Ändras vikten på betoningen av "lätt släp" med nya regeln nu?
Så han tex. får dra ett släp på 2000kg efter PB2 bussen nu?
För det fanns väl en betoning på vad ett "lätt släp" fick väga tidigare?
Man kan ta några andra exempel, en Cheva Suburban med totalvikt 3490 kg (som den farsan hade) får dra en lätt släpvagn (totalvikt 750 kg) på B-körkort. En tung släpvagn gick inte alls för man var redan över gränsen 3500 kg. Med utökad B-behörighet så får man dra en släpvagn med totalvikt max 760 kg för sedan är man uppe vid gränsen 4250 kg, så det gör inte så där stor skillnad.
Min Cheva TransSport har totalvikt 2430 kg och max tillåten släpvagnsvikt 1700 kg. Med B-kort får jag då köra ett släp med totalvikt 1070 kg och med utökad B-behörighet så får jag köra ett släp med max totalvikt 1820 kg, men det får inte vara lastat mer än att det väger max 1700 kg. Det gör alltså att med utökad B-behörighet så får jag utnyttja hela släpvagnsvikten på den bilen.
Nu har jag BE CE DE-kort så den nya behörigheten spelar ingen roll för mig, men för flera kompisar är det intressant.