Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

S10 -96 4 cyl manuell låda

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

S10 -96 4 cyl manuell låda

Hallå alla kunniga personer!
Var med om en lite jobbig sak när jag skulle kôra hem bilen efter jobbet.
Det bôrjade med att jag inte kunde få in en enda växel när bilen var igång, fôrutom femman och fyran (efter lite vilja och väldigt lite våld.)
Efter att ha låtit motorn bli någorlunda varm fôrsôkte jag igen fast utan resultat, satt även under tiden och pumpade på kopplingen med tanken i bakhuvudet att det kanske hjälper, men icke.
Fortfarande så är det endast fjärde och femte växeln som går i någorlunda, och trean hoppar i någon enstaka gång.

Lyckas till slut krångla i tvåan så jag kan kôra iväg, kôr i sammanlagt 10 minuter och kan under kôrningen med vissa svårigheter växla till alla de andra växlarna fôrutom ettan.
När jag väl landade på uppfarten och fôrsôkte få i ettan så ville den inte fôrens jag hade stängt av bilen, då var det inga problem att växla fritt mellan de olika växlarna.

Vad kan detta bero på? Är det môjligtvis så att det behôvs fyllas på lite vätska i kopplingen eller är det kanske kylan som spelar bilfan ett spratt??
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Kan vara kopplingen som är felet, men troligtvis synkringarna, släng i ny olja i lådan och hoppas på det bästa, är ganska vanligt på de flesta manuellt växlade bilar, men dina problem lät lite värre :(

Prova om det går att lägga i backen utan problem, då borde du kunna utesluta kopplingen eftersom inga synkringar sitter där (man måste ju komma till ett totalt stopp innan man lägger i backen).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Backen gick ju inte att lägga i när bilen var igång.

Har haft ett liknande problem tidigare, men då tog in kopplingen vilket den gôr nu, och det berodde på en läckande kopplingscylinder.

Ska gå ut och testa ifall backen går att lägga i när den är avstängd.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Aha, missade det i första inlägget =)

Såhär skriver en del andra om S10-lådorna (googlade lite):
A insanely high priced fluid called gm synchromesh. Can be had online and at dealers. Pennzoil now has a version out, but Im unsure of its pricing. Most people end up using a 5-30 NON synthetic motor oil.

In fact some people with high mileage transmissions report that they ended up having to use motor oil even after buying the gm synchromesh, turns out it can be too good of lubrication for the worn internals and they had issues engaging gears or were completely unable to, until they re-flushed the transmission and switched to regular motor oil.

Which would be a major budget killer.
Jag har endast upplevt krånglade synkringar vid sådana här problem (aldrig haft hydraulkoppling förutom på en BMW :oops: )..

Ska faktiskt själv byta olja i min Chrysler Sebring, kommer göra det med oljepump samt köpa någon uppdaterad olja som är bra för synkringarna =) ..kan ibland vara svårt att lägga i 1:an för mig när motorn är kall.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Ja att ettan är krånglig när det är kallt har jag också upplevt, samt att jag i samband med byte av kopplingscylinder även bytte olja i växellådan (nu under hôsten).

Men jag var precis ute och gick igenom alla växlar när bilen var avstängd och det var inga problem, sedan utmanade jag ôdet lite och startade bilen och då var det inga problem att växla heller... känns ganska skumt.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Om det är sådana skillnader att det fungerade just nu så är det lite mysko som du säger, kanske något med kopplingen ändå? Svårare att få i växlarna i rullning?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Nej det fungerade utmärkt när den var i rullning med. Tog och kôrde en liten sväng och det var som det brukar.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Då måste det varit något med kopplingen? =) Om felet försvann så fort..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Ja man tycker ju det, men jag har inte haft det problemet sedan dess med det hela, så det kan ju vart någon kombination mellan kyla, att den har stått konstigt och att kopplingen kanske legat konstigt under tiden jag var borta... har som sagt fungerat klockrent nu om det inte är lite kallare ute.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Kanon att höra! :)

Kylan ställer till det för alla bilar, vi skulle haft samma klimat som Californien! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Ja det hade ta mig fan inte varit dumt! :D
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Vi får hoppas att sommaren blir långvarig i år, det närmaste vi kommer utan att behöva åka över till USA :D

Klart.se spår ju 14-16 grader nästa vecka!!! :mrgreen:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: S10 -96 4 cyl manuell låda

Ja det hade varit jävligt gôtt då stôrre delen av sommaren kommer spenderas jobbandes utomhus :)
Mjaa, brukar inte tro så mycket på vad dom säger faktiskt... sällan dom har rätt tycker jag.
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Skriv svar