Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
rockabilly
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 20:15

Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej på er, hoppas ni är på hugget för att visa era kunskaper nu ;)
Har en Cheva V8 Vortec motor från -98 som inte går igång.
Gnista finns.
Bränslepump och filter är bytt.
Spridarsats bytt.
Hallgivare bytt.
Styrbox okey.
Det är precis som om den inte får bensin och att spridarna ej öppnar sig?
Vad är då felet??? Tacksam om ni vill hjälpa mig att lösa problemet.
Som ni vet så är det inte riktigt som att skruva med en V8:a från 60-talet.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej!

Här kommer lite dumma frågor från min sida :D

Vad är det för bil?

Antar att den snurrar på startmotorn? Inget händer om du lägger i fullgas? Den startar inte och stängs av direkt? Utan den startar inte alls?

Eftersom du tror att den inte får bensin, har du provat lossa luftburken och spruta in startgas? Då bör den starta och sedan stängas av när startgasen väl är slut, så att säga.

Har du kollat om bensinpumpen får spänning när tändningen är igång? (bara kolla med en voltmeter o liknande). Eller hör du om den går igång när du slår på tändningen? Kolla också reläet till bränslepumpen.

Har du något larm på bilen eller ett chip på nyckeln? I sådana fall, har du kollat om motståndet (chippet) fungerar på nyckeln?, ställ bara in voltmetern på 20 K och mät över båda sidorna.

Är fördelaren okej tror du? Håll tändstiften o kolla om dom ger gnista. Kollat om styrboxen jordar spridarna?

Hur uppstod felet? Parkerade du bilen och det kom plötsligt?

Nej det är absolut inte som att skruva på en gammal V8, haha, vår Cheva Astro från -97 har ju Vortec V6 (samma konstruktions som V8:orna) :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rockabilly
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 20:15

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Tackar för ditt snabba svar, trevligt. :D

Bil: Cheva van -98
Start: Bilen startar med startgas och dör sedan direkt.
Bensinpump: Pumpen startar när nyckeln vrids, stannar när trycket är uppe... alltså okey.
Nyckel: Nyckeln måste vara okodad... bara enkel nyckel med lite hådplast uppe vid.
Larm: Får kolla upp om det sitter någonstans, har själv aldrig använt i så fall. Tror ej den har något larm.
Fördelare: Okey.
Stift: Gnista! Den startar på startgas.
Spridare: Har ej kollat jord till spridare. Hur och var kollar jag detta? Vid styrbox eller spridare?

Hur problemet uppkom: Bilen kördes, började hacka och gå ojämnt. Gick ej upp i varv vid gaspådrag.
Bilen bärgades och startar ej längre :cry:

Hoppas du har koll, det börjar bli drygt :) Tackar!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hmm, då låter det som om felet är att spridarna inte öppnas, som du beskrev i första inlägget.

Tror spridarna behöver ganska högt tryck från pumpen för att ens öppna, prova att köra startmotorn i 2-3 sek, sen vrider du av tändningen 2-3 sek osv. upprepa detta och se om den startar?

Det kan ju vara regulatorn till spridarna? Eller den kanske ni också har bytt ut?

Har ni kollat felkoder? Tror du behöver OBD2 till din bil, eftersom det är en -98, endast -95 och tidigare modeller kunde man felsöka "manuellt".

Vad köpte ni för bränslepump? Original?

Det finns verkligen inget efterinstallerat larm där någon kopplat om kablar osv.?

PS, prova att köra startgas tills bilen startar, sedan om du kan hålla igång den utan startgasen, spridarna behöver ju mindre tryck när bilen väl är igång, kanske blir svårt att testa men ändå :roll:

Har du verktyg/instrument att kolla bränsletrycket?

Tror för övrigt att kamaxelgivaren kan vara värd att titta på, men "alla" elektriska grejer borde ge felkod osv. plus att bilen borde ha tvärstannat istället för att gå sämre och sämre :(

SKa kolla upp lite saker..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rockabilly
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 20:15

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej igen,

Ja, så är det nog! (Alltså att spridarna ej öppnas)

Idag har vi provat att köra på starten som du beskrev, men utan resultat.
Vi har också använt instrument för att kolla felkoder idag, konstigt nog visades inga felkoder.
Också har vi kollat så att bränslepumpen har jordning, och den är okey.

Helt rätt! Det är OBD2

Regulatorn till spridarna är ej bytt, så detta får kanske också göras.

Bränslepumpen byttes först till en liknande lite billigare, men den byttes ut till en ny original sen.

Något larm hittar vi inte.

Bilen går tyvärr ej att hålla igång med startgas. Den startar tilll men dör igen medetsamma.
Får försöka hitta någon som kan kolla bränsletrycket också.

Om någon vet var jag kan hitta en sprängskiss på Chev Vortec motor från -98 så ge mig gärna adressen.
Det är trångt och jag vet ej var allt sitter.

Tack!
Mvh,
Kent
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Vad irriterande att den inte startar, det är ju heller inget roligt att spendera massa pengar på reservdelar :(

Men försök kolla bränsletrycket, på rak arm tror jag det ska vara runt 60(?) psi vid uppstart och 58(?) psi när bilen är igång.

Kan mycket väl vara bränsletrycksregulatorn som du beskrev.

Ska försöka hitta servicemanual till din motor/bil, just nu har vi mestadels till Chrysler/Dodge/Jeep-bilar, men ska ändå kolla.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Ps, har hört talas om att en del Chevroelt har en sensor som känner av "vakuum-läckor" i bränslesystemet eller liknande, och på så sätt stänger den av bränsletrycket, vet dock ej om det tillämpas på din bil, ska kolla upp det.

PS, har ni bytt ut hela denna: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVROLE ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rockabilly
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 20:15

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hallå,

Nej, spider fuel injectorn är ej bytt.

Nu har vi även kollat om det finns ström till spridarna, och där har vi 12V, men vi är inte säkra på om de öppnar sig. Vi börjar misstänka att det är fel tryck.

Bränsletrycksregulatorn kan vara av stort intresse att kolla upp. Vi har dock tyvärr ingen aning om var denna sitter. Vi har letat och gissat men hittar den ej. Om någon vet var bränsletrycksregulatorn sitter på ev Vortec V8 -98, så hör gärna av er med en bra beskrivning.

Vi ska även byta bränslefilter igen, eftersom vi är osäkra på om det är original. Det är tydligen av stor vikt, eftersom de släpper igenom olika högt tryck, och i sammanhanget så är nog bränslefiltert det billigaste att byta.

Söker med ljus och lykta efter.
Sprängskiss på Vortec V8 -98 och information om var vi hittar bränsletrycksregulatorn. :?

Ha de,
Kent
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej!

Har ännu inte hittat sprängskiss på datorn eller i någon annan hårddisk :( Men sa fortsätta leta, jag är inte så bra på att namnge filerna så ja måste kolla manuellt..

Men bränsletrycksregulatorn tror jag sitter på toppen av insuget under plastkåpan (om jag inte säger fel nu).

Det kan ju ev. vara den spindeln till spridarna som är defekt? :roll:

Men man måste ju börja med att kolla det billigaste först som du säger :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rockabilly
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 20:15

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej igen,

Tackar så länge för de ledtrådar jag fått.
Nu ska lite kollas upp, så återkommer jag med den spännande fortsättningen. :roll:

Ha d´
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

PS, fick tips från en annan som hade samma fel, och då hade katalysatorn satts igen :roll: tänkte då på att du sa att bilen inte gick speciellt länge med startgas?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hellhog
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 jun 2011, 08:20

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Har samma problem med min Astro med 6a i.. Fast den går att köra på startgas länge..
Annars är det på pricken samma som du skriver!
Den är från -92 men det sitter sprut på den..?? (USA importare) Vet ej om det är Vortec eller nån dum stackare har monterat dit det på gamla motorn..

Fick du nånsin nån ordning på din bil??

Mvh Mike
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Hej,

Jepp du har en V6:a i din bil, och alla dem är med Vortec (V6:orna är av samma konstruktion som V8:orna men där 2 cylindrar är "kapade").

Jag tror att du bör kolla bränsletrycket, det ska ligga runt 60 PSI på din V6:a Astro.

Börja med att byta ut bränslefiltret!

Återkommer med lite förslag snarast :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hellhog
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 jun 2011, 08:20

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Har redan bytt bränslefilter samt all tänd saker typ.. Ska jaga reda på nåt att mäta bränsletrycket med.. Återkommer!

:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför startar inte min Chev Vortec V8 ???

Biltema har nog ett instrument, om du lyckas modda om anslutningen lite kanske :P

Så det är enbart bränsle som bilen inte får alltså?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar