Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler town and country 02 elfel

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Sådär ja. kommer hem och torkarna är halvägs upp på rutan samt det klickar utav helvete från motorrummet.

Öppnar huven och lokaliserar klickandet till IOD säkringen, rycker den.
Inget händer, det klickar under själva säkringen!

Måste rycka batteriet igen...

Hjälp?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Jag hade kontaktat närmsta Chrysler aukt. verkstad med tillgång till DRBIII-scantool för att felsöka modulerna, FCM och BCM, annars är risken att man lägger pengar på saker som inte är sönder. Fråga om priset på felsökningen INNAN du ev. åker dit, så att dom inte drar till med 2 tusen :shock:

DRBIII-scantool är inte något man "kan" köpa själv (iofs, man "kan", men det där DYRT, inte som en vanlig enkel OBD2-läsare).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Har nog ingen auk verkstad här upp i norrland=)

Sitter det något relä under IOD säkringen? Kan det vara det som flippat ut, eller ligger problemet djupare?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Chrysler town and country 02 elfel

Har du någon jänke verkstad där uppe? Behöver inte vara auk för att ha DRBIII. Fråga runt på några verkstäder

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Prova lägg handen på samtliga relän nästa gång det ev. klickar, kanske är något annat relä i boxen? FCM-modulen sitter också ihop med reläcentret i motorrummet, men man behöver DRBIII för att felsöka dom modulerna =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Kände runt på alla relän sist. De är det relä under IOD säkringen som klickade. Kan det räcka att bara byta relä? eller måste hela lådan bytas?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Chrysler town and country 02 elfel

Det kan kanske funka. Prova med ett likadant från boxen och se om,det fortfarande klickar sen

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Precis, prova med ett annat relä för att utesluta, viktigt att det är samma beteckning på reläet så att det är samma.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Jahopp....

Bilen flippade ut igen. Drog iod säkringen. Efter ett tag byte jag plats på reläer till torkarbladen som då klickade.

Stoppade tillbaka iod säkringen. Funkar inte att starta.

Drog batteriet, låtit stå i 2 dagar. Testade nyss, och nej...den är död. Nu startar den inte alls.

Jag blir tokig! Skitbil! Måste bogsera den till verkstad....hoppas på att plånboken inte blir för lättad. Sen ska den säljas....usch...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Ibland kan det vara ett rent helsike :( Tråkigt att höra!

Så nu startar den inte alls, vad händer? Har du ändrat fler relän som kan ha orsakat startproblemet?

Ta den till en verkstad som kan läsa av alla felkoder med DRBIII-instrument, annars blir det gissningslek.

Konstigt att den inte startar ens, något med BCM:en som hindrar startspärren i nyckeln om du har transpondernyckel (-02:orna borde ha detta, de flesta iaf).

Det borde inte bli jättedyrt, be dem meddela dig om exakt vad som är fel, sedan kan du börja kika efter ev. reservdelar själv, om det nu inte räcker med att flasha om modulen (in med ny mjukvara).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Okej...att den inte starta var mitt fel.

Jag drog kablarna från databoxen som ligger framför säkringsboxen. Glömde stoppa tillbaka dem...dum som man är.


Men bilen gick igång och är på verkstad. nyfiken på felet.

Tänkte fråga, kan man koppla ut larmet utan att påverka något annat? Jag misstänker larmet nämligen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Det borde inte vara larmet, det är inyggt i andra moduler, så det är inget man bara kan rycka (så att säga) :) ..men du har väl transpondernyckel också? (en grå nyckel som är aningen tjock)? Däri sitter startspärren, den är kodad med ett chip.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Okej, verkstan har kollat och hört av sig.

Tydligen ska det vara ett pissigt batteri som strular. Inte alls det jag tänkte då det är ett Varta(trodde det var kvalite). Men verkstan sa att det måst blivit kortslutet av förra ägaren då det var helt slut. De fick ladda väldigt länge för att få ut lite kräm.

De stoppade in ett helt nytt, men fick då lite för höga spänningsförluster, så han har kollat över lite saker och nu ligger den rätt.

Bilen skall stå på verkstad med nya batteriet i 24h och sen ska han mäta hur mycket ström som dragits. Håller det så är det förmodligen batteriet. Han kunde inte hitta något annat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Oh fasiken, som ett batteri kan ställa till det :shock:

Hoppas det löser sig med det nya! Meddela gärna hur det går :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Chrysler town and country 02 elfel

Ett dåligt batteri kan ge alla möjliga konstiga symtom på Chrysler verkat det som. Läst en del trådar om diverse lampor som blinkat och haft sig och mer regel än undantag har det varit dåligt batteri

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar