Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler town and country 02 elfel

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Han har hivat in ett splitt nytt Tudor och nu verkar den funka felfritt.

Verkstan hade den stående hos sig i ca 36 timmar, Då mätte han spänningsfall och kollade efter krypströmmar.
Den stod då ute i kylan i ca -20. Drog precis som den skulle, dvs vanliga förbrukningen för larm etc.

Så med andra ord så verkar det vara batteriet.

Jag hämtade den igår och nu är den på gården. Han förklarade att dagens batterier är ganska sunkiga i kvaliten, även de dyrare. Plus att det verkade som att mitt antingen blivit kortslutet eller blivit skadat på annat sätt (tömt i kyla tex).

Håller tummarna för att det är batteriet. Isf kom jag hyffsat billigt undan.
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Chrysler town and country 02 elfel

Skönt det funkar nu.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Säger detsamma, skönt att det verkar ha löst sig! :) Nu kommer jag kika extra på batterierna i bilarna så fort det är något galet =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Yeah...

Var bra ett tag. Fast nu när jag larmar på så kan innebelysningen ändå flippa ut.
Jag kommer köra tillbaka den till verkstan, detta får han lösa gratis. Tänker inte betala för något som han inte fixat.

Bilen är definitivt bättre. Men inte perfekt.

Även noterat att främre lampa på passagerar sidan är nått form av fuskbygge. Jag polerade nämligen upp den i helgen då den var lite dassig. Noterade då att kablarna var klippta och klistrade och nån "extra" lampa var monterad i strålkastaren. Typ som glödare på extralampor.

På förarsidan(där förra ägaren satt in en helt ny strålkastare) ser det inte likadant ut.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

=(

Kanske är något annat bakomliggande fel utöver batteriet, någon modul (BCM?) som blivit defekt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Genocide
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 12:22
Ort: Boden

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Felet kommer tillbaka sporadiskt.
Jag har noterat att låset i sidodörren på förarsidan inte alltid låser/öppnar sig. Så misstänker att felet sitter där.
Men kan inte vara hundra.

Läster om att man kunde justera in någon sensor i dörren också. Någon som vet var den sitter?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Sensorn till skjutdörren sitter "bakom" skjutdörren, vet inte hur jag ska förklara riktigt, kan ordna en bild till senare om du inte hittar den :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Chrysler town and country 02 elfel

Alltid trist med el fel, jag har haft samma symptom som dig och löste det tillfälligt med ett spritt nytt kvalitetsbatteri.. men felen kommer sakta tillbaka tyvärr.

i skrivande stund så håller jag på och river bilens elstystem och systematiskt går i genom alla kontakter, jordpunkter och större förgreningar. att kalla elsystemen i våra chryslers råttbo är milt uttryckt snällt sagt. :?,

i min som än en 01:a med enbart 15000 mil på mätaren så har jag hittat Många ärgade kontakter och jordpunkter. bla de två stora jordpunkter som sitter på ömse sida under instrumentbrädan hade rikliga mänder oxidation på sig. dessa två jord punkter jordar ett flertal viktiga system i kupen bla, men värst var nog ändå den jordpunkt som du finner i motorrummet under batteriet på innerskärmen den jordar hela relä och säkringscentralen samt FCM:en (grå plåtlåda utanpå reläcentralen) den plåtlådan är viktigare än det verkar, den styr bland annat Generatorns laddnings ström genom att justera spänningen i generatorn fältlindningar, så om FCM:en inte lirar som den ska pga dålig jordning så kan nödvänding strömproducering utebli vid lägre motorvarvtal och många förbrukare i gång.

be om en kopia av Service manualen av Avenger, den är min bibel och jag studerar den många timmar varje dag just nu och när jag är klar med min voyager och fått ut den på vägen igen så lär jag ha blitt en självutnämnd expert i dessa bilars elsystem :geek:

jag hjälper gärna till med den lilla kunskap jag har.

Edit: rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert..... än ;)

lycka till /Timo.
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Chrysler town and country 02 elfel

äh timmen är sen och ögat trött.. det är inte FCM:en som styr laddströmmen det är PCM:n, den enhet du redan har ryckt kablarna ur. PCM:en jordar direkt i batteriet men styr också uppstart av FCM:en.. kolla gärna jordkablarna på batteriet under plast isoleringen, på min var dem rätt gröna av oxid.
Skriv svar