Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Koda larmdosa Voyager 96

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Koda larmdosa Voyager 96

Hej !

Har kikat runt lite här och har hittat hur man kodar en larmdosa till 95:ans Voyager, min fråga är då om denna procedur oxå gäller för 96:an ?

Denna har ju OBD2, så detta kan kanske göras den vägen istället ?

Min Voyager är importerad, men vet inte om det är från Staterna eller Europa, om det nu är till någon hjälp.

Har kikat lite på larmdosor på ebay, men om dessa inte har samma nr som den man har, funkar det att köpa en därifrån ?

Kanon om någon kan svara

MVH Hasse
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Hej!

Aa det stämmer med OBD2, och från årsmodell -96 så kom även 3:e generationen av Voyager.

Tyvärr så beskriver nog inte någon manual någonting om manuell programmering av en ny larmdosa, enbart om man redan har minst en som är programmerad, annars behöver man specifika instrument för bilen. Eller du kanske redan har en nyckel?

Såhär gjorde jag på min Dodge -96 när jag inte hade någon nyckel/fjärr överhuvudtaget och det fungerar även på en del andra Chrysler/Dodge/Jeep (annars läs texten LÄNGST NER):

1) Vrid tändningen till OFF.

2) Lokalisera datakontakten, dvs. OBDII-uttaget, det är en svart 16-pin kontakt som sitter under "ratten", pecis där ditt högra knä borde vara.

3) Jorda pin 1 på OBDII-kontakten genom att ta ett gem och sätt det i stift 1 till stift 4. Stift 4 är nämligen jordad så det går bara att dra stift 1 till stift 4 som sagt. När du jordar stift 1 så talar du om för systemet att det är redo att omprogrammeras.

4) Stäng alla dörrar i bilen.

5) Vrid nyckeln till ACC och sen tillbaka till OFF. Centrallåset kommer då att låsas och låsas upp. Detta är signalen som betyder att systemet är redo att omprogrammeras.

6) Tryck ner en knapp på din trådlösa nyckel, det kvittar vilken det är. (På Chrysler 300m, tryck 3 gånger på valfri knapp).

7) Om du har 2 trådlösa nycklar, tryck då på en knapp på nyckel nummer 2 inom 1 minut sedan du tryckte på den första nyckeln. Båda måste programmeras samtidigt! Om du bara har en nyckel, tryck då på en knapp 2 till gånger för att signalera att du bara har 1 nyckel.

8) Dörrarna kommer att låsas och låsas upp för att signalera att koderna blev mottagna av bilens dator.

9) Ta bort gemet från stift 1 och stift 4.

10) Du är nu färdig.

Denna procedur kanske även fungerar på fler Chrysler/Dodge och/eller Mitsubishi Galant samt Eclipse? Det finns även stor risk att den inte alls fungerar på din bil, använd guiden på egen risk.

Så här ser OBD-2-kontakten ut:

Länk till bild: http://plxdevices.com/support/images/obd2pins.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan enkelt se om din är Euro-import eller USA-import, här i Europa kallar vi bilarna Chrysler Grand Voyager/Voyager, vilket även borde stå med en text på basidan. I USA säljes bilarna som Chrysler Town & Country (lyx) och som Dodge Grand Caravan/Caravan (base men finns även lyx). Även grillen skiljer sig ganska mycket, Voyagerna i Sverige/Europa fick Dodge-grillen på bilarna, den som har ett "kors", medan Town & Country har en mer lyxig grill, "njurar" som det kallas.

På min Dodge så använde jag en larmdosa från en Chrysler Sebring, fungerar kanonbra, t ex. denna borde fungera: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1-KEYLES ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du nu redan har en larmdosa så är det enkelt att programmera en ytterligare, gör då följande:

Lås upp bilen med larmdosan och avaktivera larmet, vrid sedan tädningen till RUN/ON-läge utan att starta motorn.
Använd den larmdosan som redan är programmerad och tryck på UNLOCK-knappen i mellan 4-10 sek (viktigt).
Medan du håller inne UNLOCK-knappen och innan 10 sek har passerat så måste du trycka på PANIC-knappen, då kommer ett ljud höras som signalerar att systemet är redo.
Innan 30 sek från och med den signalen så måste du trycka på vilken knapp som helst på den NYA larmdosan/dosorna (du kan ha upp till 4 st).
Efter 30 sek eller om du stänger av tändningen till OFF-läge så går systemet ur programmeringsläge och signalerar det med en ljudsignal.

Testa nu dina nya larmdosor:)

Mycket av infon står nog även i bilens vanliga instruktionsbok.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Japp, jag har redan en nyckel.

Det verkar som om det skulle vara en Europa-import med den beskrivningen du ger.

Testar att beställa en dosa från "over there".
Dessa har ju en tredje knapp, panic står det på den, denna saknas på min kontroll jag har.
Denna har bara "lock" och "unlock.
Det verkar i alla fall vara lönt att testa, kostar ju inga stora pengar :D

TACK ! för snabbt svar :D
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Då kommer det säkert fungera utmärkt, följ bara instruktionerna längst ner i föregående mail:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Vågar man köpa nån utav dessa och programera som ovan i hopp om att få en remote till bilen?

http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... pos=&gbr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Hej!

Jag hade vågat köpa en sådan och testa, men det beror nog mest på min erfarenhet med lyckat resultat, det kanske inte alls fungerar. Men det kan vara bra att veta om man har en mottagare i bilen så att man har det förberett för remote-system.

Vet du om du har det och att det bara är dosan som saknas?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Avenger skrev:Hej!

Jag hade vågat köpa en sådan och testa, men det kan vara bra att veta om man har en mottagare i bilen så att man har förberett för remote-system :)

Vet du om du har det, och det bara är dosan som saknas?
Vet ingenting, inte ens om det suttit alarm osv eller om nyckeln öht är en sån här säkerhetsnyckel... Har beställt 2 nycklar som ska slipas till, då får jag svar på detta. Den (enda) nyckeln jag har nu ser väldigt "enkel" ut, kan inte tänka mig att det är nåt avancerat med den...

Beställde dock en remote, 71 :- inkl frakt är ju inget att bråka om, även om inte bilen stöder det hela. ;)
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Hoppas det funkar:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Avenger skrev:Hoppas det funkar:)
Vi får hoppas att det fungerar.

Följdfråga, i min sökning på nätet så såg jag att olika remotes kan memorera elsäten, speglar mm, stämmer det?
Tänker mest på årsmodeller 96-00 som jag tycker är mest prisvärda.
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Hej!

Ja det stämmer, de 2 första programmerade dosorna (går att ha 4 dosor) klarar av att spara sådan information, kan skriva ned instruktioner sen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Japp, då har dosan från USA kommit ock kan då säga att så här långt funkar det inte.

Lite bakgrund:

Min GV är en EU-import med Immobilzer (fabriksmonterad). Detta verkar vara den stora skillnaden mellan
USA och Europabilarna, att det sitter Immobilzers på Europamodellerna. Nån som kan bekräfta / dementera ?

Detta medför också att kontrollerna/fjärrdosorna inte är likadana, tex saknas PANIC-knappen och kretskortet ser annorlunda ut.
Dock finns Panic funktionen på Europavarianten, flyttade över den övre halvan av USA dosan med de tre knapparna till min Europadosa. Tryckte på panic-knappen och bilen larmade som beskrivet av panic-funktionen i diverse litteratur.

Nu kom det spännande momentet, skulle det funka att programmera USA dosan till bilen ?

Följde intruktionerna med avseende på att man har en fungerande dosa.
När jag är i programmeringsläge och trycker på en av knapparna på dosan som skall läggas till så bekräftar systemet med en pipsignal att dosan är tillagd.

Stänger då av tändningen och tar bort nyckeln. Dock funkar det inte med den nya dosan när jag sedan testar den :( , händer ingenting.

Tar nu fram min andra, icke fungerande originaldosa (den som USA-dosan var tänkt att ersätta). I med nya fräcsha batterier, testar att larma av /på, inget händer - stendött.

Kör programmeringsproceduren, och till min förvåning/häpnad bekräftar systemet med ett pip att dosan är tillagd och JA den fungerar nu :D :D

Helskumt, verkar som om systemet hade tappat dosan ur minnet, e det någon som vet om detta är vanligt ??

Nu har jag 2 fungerande dosor, så att testa den alternativa metoden med OBD interfacet lockar inte just nu, vill ha lite mer kött på bena om immobilzersystemet. Om det är någon som har servicemanual / kopplingsschema eller dylikt över immobilizersystemet på Europamodellerna så hör av dig.


Har dock en annan dosa på väg från staterna, får se om det funkar med denna.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Hej!

Jag kan ge dig manual imorgon om du vill, måste bara leta upp dokumentet:)

Nu vill jag inte säga något utan mer info, men tror Tyskland har krav på immobilizer coh därmed monterar företag detta på nästan alla bilar. Din bil byggdes ju i Österrike men är lite osäker på immobilizern, har du en extern eller inbyggd i larmdosan? Det senare valet är original.

Har dosan varit borta för länge från systemet så kanske den försvinner, eller främst om dosan saknat batteri så kanske den tappar koden, dock ingen erfarenhet ifrån det vad jag kan minnas.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Inbyggd i larmdosan måste det vara, har bara originaldosa och originalnyckel, inget extra. På jobbet har vi en 99:a med original immobilizer och bilarna beter sig på exaxt samma sätt, alarm set lampan blinkar på samma sätt, samma tidsintervall innan aktivering samma reaktion vid startförsök om immobilzern är aktiverad.


Förmodligen därför det inte fungerar att lägga till en USA-dosa :x
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Koda larmdosa Voyager 96

Tackar så mycket !

Nu blir det till å fördjupa sig.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar