Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Irriterande elfel Voyager -92 LÖST!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Irriterande elfel Voyager -92 LÖST!

Tjena alla glada.

Köpte en Voyager -92:a för ett par år sen å redan efter nån månad så började den strula lite.
Felet då var att när det regnade så kunde mätarna i instrumentet lägga av.
Oftast då så var det endast hastighetsmätaren och tempmätaren som lade av.

Å när det vart torrt så kom det igång igen.

Men nu har det blivit ännu värre.

Nu funkar inte en enda mätare i huset.
Har provat å byta mätarhus, men utan förbättring.

Har dessutom upptäckt att när jag håller in spolarknappen för främre torkarna tillräckligt länge
så kommer voltmätaren och bränsle lampan igång??

Men efter jag släppt knappen så typ 5 sek senare så slocknar dom igen.

Nu är det även så att ALLA kontrolllampor blinkar till lite då å då, men inget som vill lysa ordentligt.

Emellanåt har jag även problem med att få bilen att gå på tomgång.
Som idag, då försökte jag starta, men dog direkt efter.
Men håller jag den på varv en stund med gaspedalen så kom den igång på tomgången igen,
å funkar nu igen.

Men vid körning så kan den tappa tomgången igen.

Känns som om det är nåt jordfel eller matningsfel nånstans.
Men VART??...

Nån som har nån ide?

Har även bytt båda "boxarna" i motorrummet...

Skulle uppskatta eran hjälp.

Mvh.
Dennis
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Hej Dennis!

Elfel kan ställa till det som bara den*! :( och är ofta svårt att felsöka..

När du säger regn, menar du fuktigheten utomhus, eller tror du regnet i sig påverkade någonting, t ex. att det stänkte vatten underifrån och upp?

Ang. mätarhuset, prova att dra en egen jordkabel från kontakten och se om det kommer igång igen, blir kanske lite jobbigt med kablarna osv. men det är nog värt ett försök (om du tittar på kontakten på baksidan av mätarhuset så är det "piggen" längst till höger (den övre) som är jordningen.

Antar att du har det analoga mätarhuset eftersom det är en Voyager och ingen Town & Country? :)

Tappar den tomgången direkt, precis som om bilen vrids av med tändningen? Eller går den sämre och sämre som om det blir soppatorsk?

Inga indikationer i mätarhuset, någon Check Engine samtidigt som bilen stängs av? Eller fungerar inga lampor i mätarhuset alls? :( Har Check Engine någon gång lysit vid uppstart och sedan stängts av så du vet om lampan fungerar?

Jag hade prova att dra "nya" jordkablar till en del ställen, börja t ex. med mätarhuset, därefter till PCM och TCM (dra kablarna direkt till batteriet minuspol).. sen kan du nog dra lite kablar i försök om att felsöka (jordkablar till det mesta som har original jordning), då kanske du hittar ett ev. jordfel.

Är tomgången sämre vid varm eller kall motor, eller kvittar det?

Kollat alla särkingar osv. under huven? Även skiftat plats på vissa relän?

PS, grym Voyager du har, snygg frontbåde och färg på bilen :D Samt dekalen ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Tjena Jonathan.

Jo, elfel kan ge massor med huvudvärk.
Jag vet sen jag jobbade på SEAT som TM. :roll:

Ja asså, ang. regn.
När det regnar t.om. duggregnar så spökade det.
Har nån gång även hänt när jag har kört genom flertalet vattenpölar i följd.

Så det verkar mest ha med själva fuktigheten å göra, för något vatten underifrån bilen har inte kommit in..

Kontakten till mätarhuset har jag provat å mäta upp, och hade full jord och ström till den.
Men ska prova som du sa, å dra ett par nya kablar dit å testa iaf.

Ja det är det analoga å inte det digitala.

Ja den tappar tomgången direkt så fort den startar.
Asså, den säger Brumm å går upp i varv.
Varpå den direkt efter stannar.
Men som jag sa.
Startar jag den å håller den igång med gaspedalen en stund, så kommer den igång.

Ett exempel på när den kan dö i efterhand är..
Stannar bilen vid trafikljus, står på tomgång å väntar...
Helt plötsligt så dör den??
Då får man göra samma procedur som innan..

Eftersom detta med mätarhuset har uppkommit först så kan jag inte se om nåt tänds innan.
För den har börjat med detta efter att mätarhuset har lagt av.
Men lampan/lamporna funkar, för alla lampor småblinkar konstant när bilen går på tomgång.
Dom beter sej som om de får kontakt, men när dom ska lysa ordentligt så slocknar dom igen.

Vad är PCM och TCM??

Har jordfel eller glappkontakt/söndervittrad kabel i tankarna hela tiden.
Men hittar inte vart.

Lite svårt att hitta ett bra elschema över bilen oxå.
Hade man haft det så hade det varit lättare å följa vart jordningar å dyligt ska sitta.

Varm eller kall bil spelar nada roll.

Har provat å flytta på de relän som går och även säkringar.
Har även knackat på reläer med skruvmejsel för å se om det är nåt som inte kopplar ordentligt.

Tackar.
ja det är kul å ha en Vojje som inte är lik alla andra.
Å fler planer ligger för bilen om jag bara får ordning på felet..

PS. Det är ingen dekal. ;)


Mvh.
Dennis
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Mysko fel :(

Tips om servicemanual är att du reggar dig på All Data DIY med 1 års abonnemang, dom har OEM manualer från tillverkarna så det täcker en hel del :) Kostar under 200:- / bil.

Googla annars efter någon lös pdf, finns säkert på de amerikanska forumen.

PCM = Datorn som styr "motorn"
TCM = Datorn som styr växellådan

Har du kollat så att generatorn är okej?

Aha, trodde att det var en dekal på bilen :D Grymt att det är lackat :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Ja visst är det.

Trodde det skulle vara så enkelt som nån box eller instrumentet som var knas.

Men har ju bytt allt sånt.

Filen på väg ner. :)

Okey, ska öka fram vad om är jorden på boxarna å testa det oxå.

Generatorn är okey, å ganska nybytt.

Hehe, ja många tror det är en dekal.
Men den ska lackas om till en annan orange samt "flaggan" ska ska motivlackas
med en mera 3D känsla å blandas med USA flaggan. ;)

Du reagerade inte på att det inte sitter Vojje strålkastare? ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Visa gärna större bilder på bilen :D Då kan jag nog lista ut vilka strålkastare det är :P

Kommer nog bli riktigt häftigt med annan lackering på flaggan.

Det jag menade med PCM och TCM är att dra extra jordkablar, bara dra varsin kabel till någon bult som håller fast "datorn" och sen till batteriets minus (även om det inte har med detta att göra så är det ändå bra att utesluta det) :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Ah, du menar så.

ja det kan man ju oxå testa.
Är ju alltid bäst å utesluta saker medans man felsöker. :)

Jag har flaggan ritad redan, bara en fråga om att skaffa färg å dra igång med sprutan. ;)

Här får du större bilder. :)
Nu får du nåt å leka med. (lista ut strålkastarna) :lol:

Bild
Bild
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

:oops:

Får du någon ordning på bilens elfel? Låter grymt mysko måste jag säga, speciellt när du bytt ut mätarhus osv. :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Är på väg ut nu å ska meka.

Ja, det är skitskumt.
Å dessutom har jag ju bytt boxarna i motorrummet.
Finns väl nån mer box bakom panelen å byta oxå har jag för mej.

Men skam den som ger sej.
NÅNSTANS ska jag nog hitta felet.

Vill ju inte behöva skrota bilen för ett elfel när man lagt massa jobb på den...
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Idag är det perfekt väder att vara utomhus, här är det 18 grader i solen och blåser knappt igenting :)

Nej att behöva skrota bilen låter absolut inget roligt, det ska du inte behöva göra :)

PS, men allt annat fungerar i mätarhuset, enbart hastighetsmätare och varvtalsmätaren som stannat? Och att bilen dör på tomgång uppkom därefter? Kanske ett sensorfel? Men då borde nästan Check Engine lysa tycker man.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Klurigt med div. elfel inget skoj alls ska själv börja rota i en Lincon Town Car Excecutive senare i vår då inte nivåregleringen till luftbälgarna bak fungerar.

Men det som jag fastnade för här var bytet av strålkastarna från original till Opel ljus var det mycket som behövde göras om för att få dessa att passa eller säger det sig själv hur det ska vara när man står där med en annan strålkastare i handen och skall byta, skulle gärna byta på min 95:a för ljuset är hellkasst med original.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Avenger skrev:Idag är det perfekt väder att vara utomhus, här är det 18 grader i solen och blåser knappt igenting :)

Nej att behöva skrota bilen låter absolut inget roligt, det ska du inte behöva göra :)

PS, men allt annat fungerar i mätarhuset, enbart hastighetsmätare och varvtalsmätaren som stannat? Och att bilen dör på tomgång uppkom därefter? Kanske ett sensorfel? Men då borde nästan Check Engine lysa tycker man.

Nej nej.
NADA funkar i huset, bara instrumentbelysningen

Men som jag skrev så hoppar voltmätaren igång et par sekunder om jag håller spolarknappen till
vindrutan intryckt en stund..

Detta är vad som ger mej känslan av kontaktproblem nånstans (krypström)

Först i början så slocknade enbart hastighetsmätaren och tempgivaren.
Sen har det slutat med att ALLT har slutat funka.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Elegancej skrev:Klurigt med div. elfel inget skoj alls ska själv börja rota i en Lincon Town Car Excecutive senare i vår då inte nivåregleringen till luftbälgarna bak fungerar.

Men det som jag fastnade för här var bytet av strålkastarna från original till Opel ljus var det mycket som behövde göras om för att få dessa att passa eller säger det sig själv hur det ska vara när man står där med en annan strålkastare i handen och skall byta, skulle gärna byta på min 95:a för ljuset är hellkasst med original.

// Janne
Det var mest borra några hål för att skruva fast nya fästerna.
Ljusterskruven passa dessutom igenom ett av bilen egna hål.

Det enda du behöver göra sen är att bygga en täckplåt under strålkastaren.
För när du tagit bort orginal strålkastaren så försvinner även den lilla vita "glasrampen" under
och lämnar ett hål.

Därför jag funderar på att byta till ÄNNU en annan sorts strålkastare som har denna.

Men skaffa ett par lycktor på skroten, och ta bort dina befintliga så lär du se att det inte är så svårt. :)
(Bästa är om du kan LÅNA en lyckta å ta hem å testa å se hur det ser ut innan du handlar)

Mvh.
Dennis
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Kan upplysa att jag ÄR envis å har felsökt många bilar och aldrig gått bet
på en enda hittills.

Och måste passa på och tacka Avenger för länken med elshemat.
Ska nog lyckas hitta vart felet ligger med hjälp av det. :)

Känns bra att man har hittat in på denna sida. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Irriterande elfel Voyager -92 HJÄLP!

Räcket skrev:
Elegancej skrev:Klurigt med div. elfel inget skoj alls ska själv börja rota i en Lincon Town Car Excecutive senare i vår då inte nivåregleringen till luftbälgarna bak fungerar.

Men det som jag fastnade för här var bytet av strålkastarna från original till Opel ljus var det mycket som behövde göras om för att få dessa att passa eller säger det sig själv hur det ska vara när man står där med en annan strålkastare i handen och skall byta, skulle gärna byta på min 95:a för ljuset är hellkasst med original.

// Janne
Det var mest borra några hål för att skruva fast nya fästerna.
Ljusterskruven passa dessutom igenom ett av bilen egna hål.

Det enda du behöver göra sen är att bygga en täckplåt under strålkastaren.
För när du tagit bort orginal strålkastaren så försvinner även den lilla vita "glasrampen" under
och lämnar ett hål.

Därför jag funderar på att byta till ÄNNU en annan sorts strålkastare som har denna.

Men skaffa ett par lycktor på skroten, och ta bort dina befintliga så lär du se att det inte är så svårt. :)
(Bästa är om du kan LÅNA en lyckta å ta hem å testa å se hur det ser ut innan du handlar)

Mvh.
Dennis

Att tillägga är kanske att du bör göra några fästen att antingen skruva fast eller svetsa fast om du har tillgång till det.
Det hela är så att du ska ha lyktan med dess fästen som kommer från bilen (plasten den sitter i)

Vinklarna skruvas fast i bilen och sen så får man slipa/kapa av lite plats från nya lykthållarna
och sedan skruva fast dessa i de nya fästerna.

Kan skruva isär min bil nån dag och sedan lägga upp hur det är gjort, steg för steg med bilder.

Vet hur irriterande dåligt ljus det är på Vojjen orginal.
Och hjälper knappt med att ens sätta i starkare lampor (90/100w)

Återkommer med en tråd om detta inom kort. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar