Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpte en Sebring idag.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Köpte en Sebring idag.

Hej!

Köpte en Chrysler Sebring idag. En -05:a med 13 000 mil på mätaren, full servicebok och allt i sin ordning. Hämtar den i nästa vecka när bilhandlaren (en riktig seriös sådan) har servat den med oljebyte och sånt. Ska bli kul med V6:a, automatlåda och all tänkbar utrustning! Även antispinn har bilen. Antispinn kom visst under senare delen av 2005 trodde bilhandlaren så jag har tur att bilen är en av de senare under det året.
Bilagor
20130712_111816_zps57cfbb0c.jpg
Annons
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej grattis, du kommer inte bli besviken. Jag har en exat likadan tom färgen.
Fast min har bara gått 8k :)
Min är tillverkad i maj så han pratar nog lite goja
Hoppas att du får glädje den, du kommer få tanka ganska ofta, men vad gör det om man som jag bara kör 1k om året 8-)
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej grattis, du kommer inte bli besviken. Jag har en exat likadan tom färgen.
Fast min har bara gått 8k :)
Min är tillverkad i maj så han pratar nog lite goja
Hoppas att du får glädje den, du kommer få tanka ganska ofta, men vad gör det om man som jag bara kör 1k om året 8-) [
Bilagor
Snygg!
Snygg!
IMG_0900.JPG (103.01 KiB) Visad 7766 gånger
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Köpte en Sebring idag.

Jag har som sagt bara provkört bilen men där finns en knapp ovanpå ratten som det står "Trac Off" på. Trycker jag på den kopplas det ur med en indikering i instrumentpanelen. Min fråga är om amerikanarna med ordet "Traction" menar just traction control som ju är ett helt annat stabilitetshöjade system som involverar alla hjul än ett simpelt (men ändå användbart) antspinnsystem på drivhjulen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Grattis!! :)

Jäkla fin bil det där!

Trac Controll/Antispinn har funnits i många år tidigare än 2005, så där har säljaren fel =)

Antispinnen fungerar endast på drivhjulen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Köpte en Sebring idag.

Jag vill ha min Sebring nu! :) Men får vänta till någon gång i nästa vecka! Den som väntar på något gott... heter det ju! :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Jag är sån som heller aldrig kan vänta, allt ska ske samma dag :D

P.S, skönt med en sådan lågmilare, den kommer nog rulla på fint i många många år! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Köpte en Sebring idag.

Grattis till köpet nu ska du bara få hem den

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Köpte en Sebring idag.

Bosse99 skrev:Jag har som sagt bara provkört bilen men där finns en knapp ovanpå ratten som det står "Trac Off" på. Trycker jag på den kopplas det ur med en indikering i instrumentpanelen. Min fråga är om amerikanarna med ordet "Traction" menar just traction control som ju är ett helt annat stabilitetshöjade system som involverar alla hjul än ett simpelt (men ändå användbart) antspinnsystem på drivhjulen?
Ja det är bara drivhjulen som är spinnfria med traction
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Sv: Köpte en Sebring idag.

Märkligt det här med vad olika personer tycker och nu menar jag allmänt och inte specifikt just på detta forumet. På ett amerikanskt bilforum är det en som skriver att en Sebring är den mest problemfria bilen han haft.

En annan skriver att motorn är det sämsta skräp som någonsin tillverkats.

En annan tycker att alla Sebring han sett i Kanada var han bor är rosthögar.

En kollega till mig skulle aldrig köpa en Toyota igen för den hon köpte ny krånglade från första dagen och stod på verkstaden mest hela tiden, garantijobb då ju men man vill ju ha bilen på vägen och inte i en verkstad. En Seat hon ägde bara gick och gick utan några problem alls.

Själv har jag fått lägga 35 000 kr på min Toyota MR2:a från 2001 och försäkringsbolaget lika mycket. En gammal Volvo 460 jag har ser hemsk ut men rullar på utan några större problem.

Hoppas att denna Sebring håller ihop och ger mig glädje utan verkstadsbesök.

Vad jag vill ha sagt med detta är att man kan aldrig vara garanterad ett problemfritt bilägande oavsett vilket bilmärke man väljer.

Sent from my Samsung Galaxy Note.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Precis, så är det med bilägande, men vissa modeller och årtal kan vara mer än andra, men överlag så är 2004-2006 Sebring 2.7 väldigt hållbara bilar.

Ang. motorn så kanske dom skrev om tidigare årsmodeller? =)

Jag har plågat min Sebring i 1 år nu, den lever fortfarande, dock är det ju en 2003 med 2.0 motor, men allt annat är ju samma förutom fronten :) Någon farlig rost har jag heller inte upptäckt, lite ytrost i framkanten på insidan av motorhuven och bakluckan, men det är ju lätt fixat.

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ring26.jpg[/bilder]

Det roliga med Sebring är att dom är "Pure American", plattformen, växellådan/motorn/drivlinan och allt annat är ifrån USA/Canada, nya Dodge Avenger 2013 som också delar plattform har blivit utsedd till en av de mest amerikanska bilarna detta året.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Köpte en Sebring idag.

"Rostskyddet brukar inte vara så bra på amerikanska bilar i allmänhet, det gäller även Chrysler som dock kostat på importbehandlingar från 2002." läser jag här: http://www.begkopguiden.se/node/821. Verkar ju bra. Hjullager bytes på min vid 6 000 mil och de övre fjäderfästena på stötdämparna bak vid 10 000 mil. Bra att slippa det och bara en fördel att bilen då rullat 13 000 mil och de vanliga felen är fixade.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Jag brukar aldrig läsa sådana guider på lite äldre bilar, det är ingen mening då dom provkört bilen i några timmar och kan därmed aldrig bilda sig en uppfattning om bilen i helhet, en helt usel recension av Vi Bilägare tyvärr.. 2.7:an är heller inget slö, kan lätt jämföras mot en BMW 325 om man bortser från automatlådan som inte går att lägga i sportläge.

Sebring kan lätt jämföras med andra bilar av samma årsmodeller och den står sig väldigt bra i kvalité och rostskydd. VW, Audi, Skoda, Mazda, Opel, Ford mm. rostar mycket fortare och där även på mer skadliga ställen, såsom skärmarna bland annat. Vi har haft inne hur många av dessa bilar som helst och Sebring håller så mycket bättre kan jag säga ;) Dom pratar om lite ytrost på insidan av dörrarna som tar 20-30 min att fixa på ett proffsigt sätt =) Nej usch, jag gillade inte deras "begguide" :lol: ..jag förstår heller inte vad dom menar med billigt intryck, har dom ens provkört de "fina" Tyskbilarna av liknande årtal? Går nog inte att få mer plast, särskilt inte i en Golf..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Köpte en Sebring idag.

Det är ju så att begtester i Sverige om man ska hårdra det alltid jämförs med Volvo V70. Läser man mellan raderna så finns alltid jämförelsen med Volvo som anses vara så bra, präktig och bäst. Det gäller att ta fasta på det positiva när man läser och inse just detta att de kan inte vara jättepositiva till en Chrysler här i Sverige.

En V6:a på 2,7 liter anses ju inte vara standard här i Sverige heller så den kan motorskribenter inte vara positiva till. Vi har ju också en tendens i Sverige att hela tiden dra fram bränsleförbrukningskortet men för oss som inte bryr oss om lite högre förbrukning så kvittar ju det.
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Köpte en Sebring idag.

Avenger skrev:
Det roliga med Sebring är att dom är "Pure American", plattformen, växellådan/motorn/drivlinan och allt annat är ifrån USA/Canada, nya Dodge Avenger 2013 som också delar plattform har blivit utsedd till en av de mest amerikanska bilarna detta året.
Detta är ju bara så coolt tycker jag att bilen är Pure American!
Skriv svar