Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

I den europeiska standarden så är en vanlig enkelstereo (din) 180x50 mm och den nya populära modellen dubbeldin 180x100 mm. Men på amerikanska bilar så verkar höjden vara nått slags mitt emellan, runt 70-80 mm högt. Detta leder till att en vanlig enkelstereo är lite för liten för orginalhålet medans en standarddin är lite för stort.

Så hur har ni löst det? Kör ni kvar på eran orginalstereo eller kanske en enkeldinsstereo med lite extra plats över och under?

Går själv och funderar på en dubbeldinsstereo men det tar emot att börja såga i plasten på instrumentpanelen även om det är snyggt gjort.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Hej,

I USA används (eller användes) 1,5 din-stereo (mitt emellan på höjden mellan 1 och 2-din).

Det bästa vore nog om du köper en konverteringssats (en plastinsats) som du bara skjuter in i 1,5-din-hålet och gör om det till 1-din. Jag hade i alla fall inte börjat såga upp till 2-din :oops:

I de flesta konverteringssatser så medföljer också kablar osv. (ofta plug-n-play, dvs. bara koppla in).

Har du någon bild på stereon i nuvarande läge? :P Kan nog komma med lite tips på bra grejer i sådana fall :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Ser stereon ut såhär:

Bild

Försök gärna demontera nuvarande stereo och titta runt bland kablarna och ta lite bilder, tror du att detta kit skulle passa?:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-Ra ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Sitter faktiskt redan en europeisk stereo i. Men är så sugen på dom stora stereoapparaterna som har 7" touchskärmar. Men som du säger så ska jag nog undvika att såga i panelen...

Bild

Men det finns ju trots allt stereo med enkeldin som också har stor skärm, man drar ur den ur aparaten och sen fäller upp den. Fördelen är att det är enklaste alternativet medans nackdelen är att skärmen kommer komma mitt för värmereglagen.

Exempel på en bilstereo med uppfällbar skärm

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Aha :P

Det finns en del 1.5 din som har skärm osv. men dessa är väldigt dyra, men sedan finns det också 1-din som har 3.5 tums skärmar osv. :)

Ebay.com är bästa platsen att hitta stereo's på :Ö
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Tack för svaret. Har dammsugit nätet på 1.5 din och som du säger så är det ebay och Usa som gäller dock till hutlösa priser. Får nog bli en enkeldinsmaskin istället.
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Kom precis på en lösning, nedersta facket där det sitter en cdspelare i orginal, den ser ut som enkeldin. Där kan man ju ha en maskin med utfällbar stor skärm som inte skymmer några reglage och dessutom gör man ingen åverkan på panelen. Detta skall kollas upp i morgon.
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Det visade sig att det nedersta facket där cd-spelaren brukar sitta inte var av standardstorlek, den var aningens för trång så det skulle blivit till att karva i plasten något som jag ville undvika. Så istället blev det en stereo i enkeldin med uppfällbar skärm. Visserligen skymmer skärmen reglagen för ventilation samtidigt så är det smidigt att fälla skärmen, finns t.o.m. en speciell funktion som fäller ett antal sekunder för att sedan återgå till ursprungsläge. Det blev en stor hit med dvd i bilen, mycket lugnare i baksätet när man kör långt så nästa projekt är en takmonterad skärm efter b-stolpen. Så slipper den som sitter längst bak titta långt fram på den lilla skärmen

Bild
Så här det ut i avstängt läge.....

Bild
Och i aktivt läge ser det ut så här....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

GRYMT! :P

Ser bra ut även om skärmen täcker kontrollerna :P

Visa gärna mer bilder om du går vidare med ytterligare skärmar till baksätena, hur du drar kablar osv. :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Japp, mera bilder kommer alltefter projektet framskrider. Dock har jag lite andra planer för bilen också så jag får se vad jag hinner och vad pengarna räcker till. :)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

De där spelarna gillar jag.
Synd dom är så dyra bara... :(

Har du möjlighet att koppla in nav på den modellen oxå?
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Japp, navigation fanns som tillval men den var svindyr, runt 4000 kr har jag för mig att dom ville ha så jag avstod. Om man vill komma lite billigare undan så finns ju dom där billigare märkena som Audiovox och några nonamemärken från asien som också har touchskärm. Men skillnaden är bara 1000-1500 kr så det kändes motiverat med en märkesspelare även om det blev ett djupt hål i plånboken. Fruktansvärt nöjd med spelaren, väldigt praktiskt att ha ett minneskort med både musik och film på.
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Hur mycket kostade den du har?

Kommer aldrig köra några utav de där no-name märkena.
Träffade på alldeles för många av dom när jag jobbade på BRL.
Fattiga på RCA, kablage som man var tvugna å löda om själva.
Motorstyrda skärmar som lät som flismaskiner osv. nää usch och blää. :lol:

Håller mej till de märken som man redan har koll på som finns på marknaden.
Har de senaste 10 åren kört med Pioneer, och det har funkat bra för mej. hehe.

Har dock provat på en Alpine som jag köpte beggad för 1 år sen, den funkar kalas.
Har haft Alpine tidigare under mina bilstereodagar, men varit missnöjd över dom.
Men det verkar som dom har hittat ut på marknaden med bra grejer igen. :)

Men jag saknar en stereo med inbyggd skärm till Vojjen.
Så jag funderar på att skaffa en liknande som din. :)

Ja, det är helt klart ett plus när man kan ha filmer å sånt på minneskort.
Får ju plats lite mer på mindre plats då. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Min kostade 5900 kr men egentligen så betalade jag bara 5000 kr eftersom det var sista exet i butik och monterat som demoex i ett ställ. Hade en enklare Pioneer innan i bilen och blev en enorm skillnad ljudmässigt när jag hade bytt och ställt in equlizern så den passade mina högtalare, djup fin bas om än något bullrig men det beror nog på akustiska fenomen i dörrarna. Så när tid finnes ska jag lägga i dämpmatta och se till att allt sitter fast till 100% samt byta högtalarna.
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Europeisk bilstereo i amerikanska bilar.

Det var ju inte farligt alls.

Kanske man ska kolla upp det sen när det blir dags å förnya
stereon i Vojjen. :D

Ja, att byta stereo med bra driv å sjysst EQ kan göra under för många högtalare. :D

Lycka till med stereouppgraderingen, kommer nog bli kalas. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar