Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Lös kontakt Blazer 1998

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Precis, felformulerat av mig :)

Mät upp nyckeln och kontrollera vad motståndet är, sedan kan du beställa en nyckel från ebay och låta någon låsfirma slipa den i Sverige :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Avenger skrev:Precis, felformulerat av mig :)

Mät upp nyckeln och kontrollera vad motståndet är, sedan kan du beställa en nyckel från ebay och låta någon låsfirma slipa den i Sverige :)
Ingen fara! Svenska är inte mitt modersmål så det är ofta jag får saker helt fel.

Hur går det med nycklen? Väldigt nyfiken!
~W
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Lös kontakt Blazer 1998

NickW skrev:
Avenger skrev:Precis, felformulerat av mig :)

Mät upp nyckeln och kontrollera vad motståndet är, sedan kan du beställa en nyckel från ebay och låta någon låsfirma slipa den i Sverige :)
Ingen fara! Svenska är inte mitt modersmål så det är ofta jag får saker helt fel.

Hur går det med nycklen? Väldigt nyfiken!

Godmorgon! Jo jag bokade tid hos verkstaden förra veckan och var påväg att ringa bärgaren. Men provade då med extranycklen och då startade bilen. Så jag körde ner den och hela tiden lös security i panelen.

Nu i morse ringde verkstaden och säger att det inte är något fel på bilen. Han sade att den startade med båda nycklarna och security inte lyser längre. Han hade rengjort dosorna och sen hade han syncat nycklen genom att hålla inne både låsknappen och låsauppknappen på dosan. Kan det har löst något?

Kan det har blivit löst av att jag startade med reservnycklen och körde några mil?

Vet inte om dom felsökte bilen för det sa dom inget om. Oavsett så lär dom väl inte se något fel nu när den inte uppför sig felaktigt?

Så tydligen kommer jag inte få veta denna gången heller vad felet kan ha berot på. Oroväckande men samtidigt skönt att bilen fungerar trotts allt.

Jag frågade om det gick att programera bort startspärren men det verkar inte som det var något man kunde.

Tänkte hämta hem bilen imorgon.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Davjo skrev:
NickW skrev:
Avenger skrev:Precis, felformulerat av mig :)

Mät upp nyckeln och kontrollera vad motståndet är, sedan kan du beställa en nyckel från ebay och låta någon låsfirma slipa den i Sverige :)
Ingen fara! Svenska är inte mitt modersmål så det är ofta jag får saker helt fel.

Hur går det med nycklen? Väldigt nyfiken!

Godmorgon! Jo jag bokade tid hos verkstaden förra veckan och var påväg att ringa bärgaren. Men provade då med extranycklen och då startade bilen. Så jag körde ner den och hela tiden lös security i panelen.

Nu i morse ringde verkstaden och säger att det inte är något fel på bilen. Han sade att den startade med båda nycklarna och security inte lyser längre. Han hade rengjort dosorna och sen hade han syncat nycklen genom att hålla inne både låsknappen och låsauppknappen på dosan. Kan det har löst något?

Kan det har blivit löst av att jag startade med reservnycklen och körde några mil?

Vet inte om dom felsökte bilen för det sa dom inget om. Oavsett så lär dom väl inte se något fel nu när den inte uppför sig felaktigt?

Så tydligen kommer jag inte få veta denna gången heller vad felet kan ha berot på. Oroväckande men samtidigt skönt att bilen fungerar trotts allt.

Jag frågade om det gick att programera bort startspärren men det verkar inte som det var något man kunde.

Tänkte hämta hem bilen imorgon.
Det har varit mycket problem med just den funktionen på den bilen av någon anledning.

Det ska inte ha blivit löst pga start nycklen tycker jag. Det ända den borde lösa är att veta om det är chippet i nycklen som börjar bli sletet eller om det är modulen som krånglar.

Tycker inte att 'rengöra dosan' borde ha hjälpt. Var extra mycket noga att statera till honom när du betalar att om den börjar strula igen så kommer du ej betala för nytt arbete då du precis har betalat för ett jobb som ej blev korrekt utfört, klagar han på det så får du säga till honom att han skulle felsökt det ordentligt från början.

ÄR det dock en privat mekaniker kan du glömma ovan.
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Känns som "tur" just under den dagen bilen var hos mekanikern =/

När man kopplar ur startspärren så monterar man ett motstånd mellan två kablar som permanent sitter där, motståndet måste vara av samma styrka som nyckeln.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Lös kontakt Blazer 1998


Det har varit mycket problem med just den funktionen på den bilen av någon anledning.

Det ska inte ha blivit löst pga start nycklen tycker jag. Det ända den borde lösa är att veta om det är chippet i nycklen som börjar bli sletet eller om det är modulen som krånglar.

Tycker inte att 'rengöra dosan' borde ha hjälpt. Var extra mycket noga att statera till honom när du betalar att om den börjar strula igen så kommer du ej betala för nytt arbete då du precis har betalat för ett jobb som ej blev korrekt utfört, klagar han på det så får du säga till honom att han skulle felsökt det ordentligt från början.

ÄR det dock en privat mekaniker kan du glömma ovan.
Jag ringde nyss igen till dom och dubbelkollade vad dom hade gjort, och där är ingen felsökning gjord som dom annars tar minst 1500kr för. Så jag antar inte det lär bli mer än en halvtimmes arbete max jag lär vilja betala. Han sade han körde en sväng med bilen sen rengjorde dosorna. Den ena dosan var dessutom trasig när jag köpte bilen så vet inte hur han lagade den om den nu fungerar igen. Vet inte heller om det på någotvis bidrar till att lösa problemet. När jag frågade om pris så sa han bara att det får jag ta med dom på kontoret. Så får se imorgon vad det slutar på. Tänker inte betala för mer vad som blivit gjort.
Senast redigerad av Davjo den mån 02 sep 2013, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Avenger skrev:Känns som "tur" just under den dagen bilen var hos mekanikern =/

När man kopplar ur startspärren så monterar man ett motstånd mellan två kablar som permanent sitter där, motståndet måste vara av samma styrka som nyckeln.
Ja precis så jag tycker med. Skönt att den fungerar igen, men ändå hade man velat att den strulade så dom kunde kopplat upp mot datorn och felsökt vad som orsakar felet.

Är det något man själv kan göra tro?
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Avenger skrev:Känns som "tur" just under den dagen bilen var hos mekanikern =/

När man kopplar ur startspärren så monterar man ett motstånd mellan två kablar som permanent sitter där, motståndet måste vara av samma styrka som nyckeln.


Update:

Problemet är nu löst. För att göra en lång historia kort så körde tillbaka för att hämta bilen då dom hade ringt och uppgav att där inte var nått fel på bilen. Fick nycklarna och gick ut på för att köra iväg men då starta den återigen inte. Jag sade till dom och då hämta dom felsökningsdatorn och kopplade in. Den startade sedan återigen men denna gången lyckades dom hitta felet. Den fick felkod där man stoppar in nycklen.

Fun facts: När dom försökte starta bilen med datorn inkopplad så kortslöts deras dator. Något som aldrig tidigare varit med om.

Dom hade bilen drygt en vecka där pga delen dom bytade ut (kostade runt 1100:-) blev lite försenad. Antagligen delen som läser av chippet i nycklen. Har pappret nånstans så kan kolla upp närmare ifall önskas.

Jag behövde inte betala för den felsökningen utan betalade för jobbet och delen. 4700kr totalt. Dom fick lödda lite med då jag klippt i lite sladdar i försök att fixa själv med ett bypass kitt :lol:

Jag är mäkta glad nu ivarjefall och det känns som om felet är ute ur världen nu! Tack för er hjälp här inne!
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Kan det ha varit tändplattan som går ihop med det mekaniska tändlåset då? Sitter samma även på Trans Sport med mera och där är det ett ganska vanligt fel, har själv beställt dessa delar från USA.

Skönt iaf att det är fixat!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Lös kontakt Blazer 1998

Avenger skrev:Kan det ha varit tändplattan som går ihop med det mekaniska tändlåset då? Sitter samma även på Trans Sport med mera och där är det ett ganska vanligt fel, har själv beställt dessa delar från USA.

Skönt iaf att det är fixat!


Dom skrev bara tändlåskontakt på kontantnotan. Ja känns riktigt gott att ha en bil nu som starta hela tiden "knock on wood" :D
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Skriv svar