Sida 1 av 2

Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 13:35
av RaggeNo1
Hej!

Jag och frugan fick svärmors Voyager när hon köpte en annan bil.
Den har funkat felfritt sånär som på att fläkten inte alltid vill starta.

Men idag när jag skulle köra iväg så tvärdog bilen när jag körde, den ryckte inte eller liknande. Jag märkte inte ens att den dog, konstigt nog.

Jag har kollat säkringen till pumpen, samt relät och båda verkar vara intakta.
Genom en Google-sökning hittade jag att det kunde vara en kontakt bakom fläktkonsollen, detta har jag kollat men där är ingen brännd kontakt vad man kan se med blotta ögat.
Hastighetsmätaren har inte heller de typiska "kallösningsproblemen" som jag läst om.

Jag hör ingen brummande soppapump när jag vrider på nyckeln, så min gissning är att pumpen lagt av.

Vad tror ni?

Var sitter pumpen så att man kan mäta upp strömmen och byta pump?

Mvh

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 13:58
av Avenger
Hej,

Vad är det för motor i bilen?

Jag hade först viljat utesluta mätarhuset, detta kan du enkelt göra genom att lossa det helt och hållet och se om bilen startar.

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 14:07
av RaggeNo1
Avenger skrev:Hej,

Vad är det för motor i bilen?

Jag hade först viljat utesluta mätarhuset, detta kan du enkelt göra genom att lossa det helt och hållet och se om bilen startar.

Hej!

Det är V6'an.
Okej, är det mkt meck för att få bort det?

Jag gjorde nyss en avläsning på felkoderna och bilen gjorde en massa roliga saker med mätarhusen.
Fick fram 999 bara i sifferväg.

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 14:26
av Avenger
Man får vara försiktig med plasten runtom mätarhuset, är en del panel att lossa, men överlag så är inte inga större bekymmer som tar flera timmar, det går rätt fort :)

Kolla denna videon på youtube:

[youtube][/youtube]

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 15:06
av RaggeNo1
Avenger skrev:Man får vara försiktig med plasten runtom mätarhuset, är en del panel att lossa, men överlag så är inte inga större bekymmer som tar flera timmar, det går rätt fort :)

Kolla denna videon på youtube:

[youtube][/youtube]
Tack!
Kan ju vara värt att kolla upp pumpen också, vart sitter den?
Under bilen eller bara i tanken?

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 15:16
av Avenger
Pumpen är jobbig att byta/kontrollera, den sitter i bränsletanken i en "modul", då kommer vi till det tråkiga, tanken har ingen inspektionslucka i golvet utan man måste lossa hela tanken :(

Men kolla även med startgas och se om den snurrar igång, samt om det finns gnista på stiften, den måste sakna något av detta eller bägge ock.

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 15:33
av RaggeNo1
Avenger skrev:Pumpen är jobbig att byta/kontrollera, den sitter i bränsletanken i en "modul", då kommer vi till det tråkiga, tanken har ingen inspektionslucka i golvet utan man måste lossa hela tanken :(

Men kolla även med startgas och se om den snurrar igång, samt om det finns gnista på stiften, den måste sakna något av detta eller bägge ock.

Den går igång på startgas, det har jag provat.
Helvete med, varför tänkte inte jänkarna längre där?

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 15:42
av Avenger
Ok, då är det nog inte tändningen då, och därmed inte mätarhuset. Men konstigt att den tvärdog med pumpen, borde "sluddrat" lite tycker jag.

Det finns en del som gjort egna inspektionsluckor i plåten, men detta försvagar konstruktionen och är inget man bör göra med bränsletanken kvar på bilen.

En del av Chryslers modeller har inspektionslucka, dock inte Voyager och Sebring mm.

Har man en lift så är det ju inga problem egentligen, men det är inte många som har hemma i garaget :(

Prova knacka lite på tanken med en gummihammare och se om pumpen vill dra igång igen, så vet man med ännu större säkerhet vart felet kanske är ..

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: sön 15 sep 2013, 17:24
av RaggeNo1
Avenger skrev:Ok, då är det nog inte tändningen då, och därmed inte mätarhuset. Men konstigt att den tvärdog med pumpen, borde "sluddrat" lite tycker jag.

Det finns en del som gjort egna inspektionsluckor i plåten, men detta försvagar konstruktionen och är inget man bör göra med bränsletanken kvar på bilen.

En del av Chryslers modeller har inspektionslucka, dock inte Voyager och Sebring mm.

Har man en lift så är det ju inga problem egentligen, men det är inte många som har hemma i garaget :(

Prova knacka lite på tanken med en gummihammare och se om pumpen vill dra igång igen, så vet man med ännu större säkerhet vart felet kanske är ..

Ok! Då slipper jag krånglet med det.
Får höra med mon polare som har lyft, hoppas det går att lösa lätt.
Bytte ju bort kombin mot en Caddy, så jag behöver ngt att skjutsa familjen i.

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: tor 26 sep 2013, 20:12
av RaggeNo1
Nu har jag äntligen haft tid emellan fotojobben och lite ork till att skruva på bilen.

Jag joxade med kontakterna till pumpen och efter många om och men brummade pumpen igång och bilen startade.
Dock stängde jag av den och skulle starta igen, då var det samma visa - ingen bensinpump.

Jordflätan som sitter under bilen sitter på ngt som ser ut som en pump, är det en pump?
Den lossnade iaf, det var super-rostigt. Den ska bytas. Jordade i annan karossdel när jag joxade.

Jag delade och rengjorde kontaktstycket som går ner i tanken, jag mätte även upp kontakten och det ser konstigt ut.
Ibland går där bak 4.8 volt och ibland går där bak 10 volt.
Kan det vara jordfel som jag tror?

Finns det ngn info om vart alla jordpunkter sitter på bilen?

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: tor 26 sep 2013, 20:17
av RaggeNo1
Avenger skrev:Ok, då är det nog inte tändningen då, och därmed inte mätarhuset. Men konstigt att den tvärdog med pumpen, borde "sluddrat" lite tycker jag.

Det finns en del som gjort egna inspektionsluckor i plåten, men detta försvagar konstruktionen och är inget man bör göra med bränsletanken kvar på bilen.

En del av Chryslers modeller har inspektionslucka, dock inte Voyager och Sebring mm.

Har man en lift så är det ju inga problem egentligen, men det är inte många som har hemma i garaget :(

Prova knacka lite på tanken med en gummihammare och se om pumpen vill dra igång igen, så vet man med ännu större säkerhet vart felet kanske är ..

Ping! :P

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: tor 26 sep 2013, 21:45
av Avenger
Pumpen sitter i tanken :( Vilka kontakter höll du på med? :)

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: fre 27 sep 2013, 05:58
av RaggeNo1
Avenger skrev:Pumpen sitter i tanken :( Vilka kontakter höll du på med? :)

Japp, I know. Det är ett kontaktstycke på locket ner i tanken. Det delade jag och rengjorde samt mätte upp.
Tittar man till höger om det locket kan man se ngt som bränsleledningarna går in i, som till formen ser ut som en bränslepump, men det kan inte vara en pump, då det endast sitter en jordfläta på den. Det är den jordflätan som lossnat.

Skruvar jag idag ska jag ta en bild på det hela, om du inte redan nu hajjar vad jag menar. Jag är inte alltid så bra på att förklara, särskilt inte kl. sex på morgonen :P

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: lör 28 sep 2013, 22:36
av Avenger
Vet inte vad den jordpunkten går till, står heller inget om den i manualen, endast att det sitter en på sidan av tanken som är till pumpen :(

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ontakt.jpg[/bilder]

Re: Voyager -97 tvärdog, startar inte längre.

Postat: mån 30 sep 2013, 21:45
av RaggeNo1
Avenger skrev:Vet inte vad den jordpunkten går till, står heller inget om den i manualen, endast att det sitter en på sidan av tanken som är till pumpen :(

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ontakt.jpg[/bilder]

Tack för alla tips!
Kolla här: http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=4&t=2463" onclick="window.open(this.href);return false;