Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

CD-spelare?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
gosbubblan
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 16:40

CD-spelare?

Hej!
Har nyligen köpt en Chevrolet Transport -00. Problemet är att det sitter en radio med kasettbandspelare i bilen. Vill helst ha en stereo med CD-spelare. Jag har en plug-and-play spelare liggande och undrar nu om det är några problem att montera den i bilen? Sambon pratade om att amerikanska bilar är plusjordade, men det säger mig ingenting. Tacksam för kommentarer. :? :?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CD-spelare?

Tjena,

Jag antar att det sitter original radio i bilen? Dvs. den som är lite "högre", den storleken kallas 1,5 DIN och var standard i USA under 90-talet och början av 2000-talet.

Eller ni kanske har den största storleken just nu? 2-DIN? Den ser ut såhär:

Bild

Den stereon som du ska montera är lite lägre på höjden i sådana fall? Den kallas 1-DIN

Har ni någon "ram" färdig? För om ni lossar den andra stereon så blir ju hålet större och den nya stereon passar inte fysiskt, därför behövs en "radioram" som ser ut ungefär såhär:

Bild

Sedan behövs en "plug-n-play"-kabel mellan den nya stereon och den gamla kabeln, en s.k. ISO-konverteringskabel, som omvandlar den amerikanska kabeln till standard ISO som används när man köper "vanliga" stereos i Sverige osv.

Jag tror att ni kan köpa allting på ebay billigt, t ex. detta "konverterings-paketet":

http://cgi.ebay.com/PONTIAC-Radio-Stere ... 20b776cd3e" onclick="window.open(this.href);return false;

Men allt beror på vilken stereo ni har just nu, 1,5-DIN eller 2-DIN?

1,5-DIN = 7,62 cm hög
2-DIN = 10,16 cm hög

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar