Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Dernebos Chevrolet Trans Sport -02
Dernebos Chevrolet Trans Sport -02
ChevyTransSport02.gif (149.52 KiB) Visad 4202 gånger
Ja då var det väl dags att göra mitt första inlägg här och börja med en liten presentation och en fråga angående min nyinköpta Trans Sport -02. Jag heter Fredrik och har tidigare ägt Pontiac. Har efter ett avhopp till Mazda på ett par år hamnat på en Chevrolet Trans Sport -02 och känner äntigen att jag kommit hem igen. ;) Är ingen mekarkille, men har väl förhoppning om att kunna lära sig ett och annat. Framför allt så har jag rätt mycket tankar om vad jag skulle vilja mata in i den vad gäller media och underhållning. Har tre barn så det är bara en tidsfråga innan de två yngsta kommer att vilja ta iPaden från storebror. ;) Går allt som det ska och tiden tillåter så kommer det säkert upp lite projekttrådar i forumet senare.
Jobbar som Apple-konsult och är inne just nu i ett intresse av Arduino och mikroprocessorer på fritiden. Får se vad man kan göra för roligt på den fronten med med OBD-kontakten.
RDS-Radio/CD-Spelare/Kassett
RDS-Radio/CD-Spelare/Kassett
ChevyStereo.gif (171.07 KiB) Visad 4202 gånger
Så, då kommer väl min första fråga här på forumet in. Är det någon som har en bra ide om vad man skall göra för att sätta in en AUX-ingång i bilen? Stereon som sitter i den är en RDS-Radio/Kasett/CD-spelare. (Se bild)
Har alldeles nyss fått hem bilen så jag har inte börjat slita än i utrustningen för att forska på egen hand, men när jag hittade detta forum så tänkte jag passa på att höra vad folk själva har för lösningar. En ide är ju att byta ut stereon helt, men å andra sidan så tycker jag det känns bra om den får vara så originalutrustad som möjligt. Kändes även som ett dyrt alternativ. ;) Ett billigt alternativ som FM-sändare är inget alternativ heller känns det som. Hittade iSimple och lite andra varianter, men det är svårt att avgöra om de verkligen passar just min stereo. Feedback och tips mottages gärna.

Ser fram emot att följa detta forum. Verkar vara ett trevligt gäng.
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Välkommen till forumet och tillbaks till General Motors! =)

Det kommer nog gå fint fint med diverse uppgradering och småpyssel med bilen :)

Det finns ju kassett-adapter om man vill, låter mycket bättre än FM-sändare.

Annars kanske denna modulen som är fram till årsmodell -2002, men se till att fråga säljare om dom har erfarenhet att den passar till EU-sålda Trans Sport.

http://www.ebay.com/itm/PAC-AAI-GM9-GM- ... 67&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S, snygga färger på bilen, ett helamerikanskt stuk tycker jag med den röda färgen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Tack så mycket... :)

Nej, kassett-adapter är inget alternativ. Vill få det lite mer permanent installerat. När jag läser om enheten du länkar till så tycker jag det verkar som att det bara gäller bilar med extern cd-växlare, separat kassettspelare eller cd-spelare. Det här är ju en allt-i-ett-enhet...
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Du har helt rätt, jag länkade till GM9, GM10-modul bör kunna klara av det vad jag minns i forumen, tror det kan stå något om det i en annan tråd :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Värsta är ju att priset är dyrt på alla ställen man hittar modulen =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Avenger skrev:Du har helt rätt, jag länkade till GM9, GM10-modul bör kunna klara av det vad jag minns i forumen, tror det kan stå något om det i en annan tråd :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Värsta är ju att priset är dyrt på alla ställen man hittar modulen =(
Ska söka vidare lite.

"This adapter plugs into the cd changer cable port so any device that is connected to this port will need to be disconnected
Vehicles will require to have a pre-wired cd changer cable in the vehicle- if not, cable can be purchased seperately "

Har stereon cd-växlarport trots att den har inbyggd cd?
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Kan det vara kontakten till vänster (på bild) som är till växlaren?

[bilder]http://images.sc1.netdna-cdn.com/D/Pont ... age-01.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Kanske är så, men det är väl inga knappar på fronten som indikerar växlarstöd...? Jaja. Blir att demontra lite framöver och se vad man kan hitta på. Tack för feedback och hjälp iaf... :)
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Kanske är 1-6 som bestämmer skiva när man går till CD-läge? =) Gissar dock bara nu, har inte kollat i någon manual ännu :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Annars kan du ju ta bort stereon helt och hållet och in med en nyare modell nedan har du en väldigt bra jobb om just det här.
http://usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=2353&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Håller med föregående =)

Det finns ju även vissa stereos där man kan modifiera färgschemat, det hade passat mot original?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Jo det finns ju många möjligheter, men jag vill nog i första hand koppla in mig på originalstereon för att behålla den. Men om det är enda lösningen så lär jag göra avkall från det ändå. ;)
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Jag tvekade också till en början i några utav mina Chrysler/Dodge, men det blev bra i slutändan, smälter in med originalprylarna =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Dernebo skrev:Jo det finns ju många möjligheter, men jag vill nog i första hand koppla in mig på originalstereon för att behålla den. Men om det är enda lösningen så lär jag göra avkall från det ändå. ;)
Visst jag förstår dig. Jag är också väldigt glad för orginal. Dock kan den bästa lösningen ibland vara att byta ut äldre saker. Du klyddar bara till det för dig tycker jag.
Har helt glömt bort vad ditt problem var...så skriver om det imorgon när jag är vod datorn
~W
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Bild

Vet nån vad vänstra kontakten på bilden är? Den är ju inte inkopplad och jag hittar ingen teknisk dokumentation på stereon.

Den har partnr 10317998 iaf. Finns det nåt bra ställe att söka info om man har det numret?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Användarens profilbild
Dernebo
Minivan
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 04 okt 2013, 22:29
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Presentation samt fråga om Stereo i TS-02

Haha. Såg just att Avenger var inne på samma spår tidigare. :) Men det var innan jag visste om det såg ut likadant hos mig. Jag har nu skruvat lott stereon och ser att den kontakten inte har något inkopplat.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Chevrolet Trans Sport 3.4 V6 -02
Skriv svar