Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Däckpenna som sitter

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Däckpenna som sitter

Som rubriken lyder. Söker efter en däckpenna som är bra till att måla texten, och där färgen sitter bra.

Har sökt med ljus och lykta på nätet bland forum och trådar. Fått en del indikationer att OKQ8 ska ha en som är bra. Mekonomens ska vara ok med men jag har inte funnit någon ordentlig info som kan bekräfta den bästa pennan.

Köpte en riktig skitpenna igår. Sport Accessories Tire Touch Up. Ligger i en röd förpackning med en helt vit penna som man får trycka ner för att få igång. Är man inte försiktig så rinner det lätt ut. Jag målade på och det blev skitsnyggt. Testade sen efter en dags torkning att skrapa lite med naglen. Kunde utan problem återställa däcket till sitt ursprungliga utseende. Satt alltså riktigt dåligt.

Så är det någon som vet en penna som sitter ordentligt ? Eller varna för pennor som inte håller måttet är också uppskattat så slipper man gå på fler nitar.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckpenna som sitter

Mekonomens fäster bra, men kan lätt rinna också, samt att den givetvis (som alla andra) blir blek och gulfärgad efter ett tag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Däckpenna som sitter

Avenger skrev:Mekonomens fäster bra, men kan lätt rinna också, samt att den givetvis (som alla andra) blir blek och gulfärgad efter ett tag.

Okey! Motip har jag läst ska va bra med. Är den snarlik Mekonomens eller bättre?

Nu rengjorde jag enbart med vatten för att få bort den lilla smutsen där fanns. Däcken har rullat 200 mil bara.
Läste nånstans man bör rengöra med silikonrengöring för att färgen ska fästa. Stämmer det?

Ett amerikansk märke sålde en penna man rengjorde med och en man skrev med.
Jag rengjorde inte innan jag skrev.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckpenna som sitter

Avfettning först och sedan däckglans när man har skrivit färdigt! =)

Man måste skaka ordentligt i många många minuter så att färgen verkligen blandas och inte rinner över för mycket.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Däckpenna som sitter

Avenger skrev:Avfettning först och sedan däckglans när man har skrivit färdigt! =)

Man måste skaka ordentligt i många många minuter så att färgen verkligen blandas och inte rinner över för mycket.

Jag ska tänka på det.

Är avfettningen mest för den allmänna smutsen du tänker på? För dessa däcken är som nya. Bara rullat 200 mil och ligger på bordet här inne. Så tänkte rengöra med lite lätt såpalösning bara, eller ska jag ändå ta ut dom och tvätta av dom med avfettning tycker du?

För läste att silkonrengöringen var för att nya däck har nån yta som gör att däckpennor inte fäster speciellt bra. Kanske därför denna pennan jag köpte inte fäste heller ?
Senast redigerad av Davjo den sön 13 okt 2013, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Davjo
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 16 dec 2012, 17:24
Ort: Halland

Re: Däckpenna som sitter

kan ta bort detta inlägg. Citerade mig själv istället för avenger hehe.
Blazer ZR2 1998 and it rocks!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckpenna som sitter

Diskmedel går lika bra, bara man får bort den nya beläggningen som är på, och om dom inte varit nya så är det allt en liten "hinna". Silikon går inte då det sätter sig långvarigt på däcken, det måste bort helt och hållet, men till annat är det jättebra, t ex. efteråt =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar