Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
rollingstone1
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 22:28

dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Hej,finns det någon som vet hur man släcker airbag lampan på instrument panelen? det började med att jag skulle byta ett långt och tungt stag med en bussning i ena ändan och en led i den andra som sitter tvärs över framvagnen,minns inte vad det heter,hur som helst det kan väl inte vara någon större match tänkte jag,det gick rätt fort att plocka bort det, så det kan väl inte vara mycket svårare att sätta dit det nya, jo tjenare det behövdes både spett och kofot+en arbetskamrat och ett j...la bändande "hit och dit,hur som helst när det äntligen satt på plats och jag var på väg hem så satt ratten helt plötsligt 1/4 varv fel,och då tänkte jag till och det brukar ju bli bra !! jag flyttar helt enkelt ratten för jag vägrar lossa staget igen,och utan det nämda staget så gungar hela bilen ungefär som man står i en plastbåt och gungar fram och tillbaka,skruvar bort airbagen på ratten och flyttar ratten så den sitter riktigt,oops då lossnar en svart kabel med någon halvskum kontakt som inte såg ut att riktigt sitta i ordentligt,inga problem tänkte jag och satt tillbaka den och skruvade tillbaka kablarna på batteriet "airbag"lyser ilsket rött,plockade bort grejorna igen +den andra röda kaben till airbagen så nu ligger dom löst innanför,någon sa till mig att man kan koppla ihop kablarna med en 5 amp säkring mellan dom och "lura"bilen har inte vågat prova,finns det någon som hört talas om det eller har något annat tips? jag bryr mig inte om att airbagen inte fungerar bara jag får lampan att slockna,vad säger besiktningen om att lampan lyser? MVH.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Tjena,

Men blir det inte fult utan aribag? :oops:

Det går att lura datorn men det bästa är nog att montera tillbaka airbagen, både för synes skull och för enkelheten =)

Besiktningen bryr sig inte om airbagen fungerar eller ej, den behöver inte fungera.

Men jag tror att airbag-lampan ska släckas automatiskt om det inte finns något fel i någon kabel? Montera tillbaka allting och se så att ingen kabel eller kontakt ligger i kläm, då ska lampan slockna till 99,9%.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rollingstone1
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 22:28

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Hej,airbagen sitter på plats det är bara kablarna innanför som inte sitter där dom hör hemma, har kollat flera ggr om något ligger i klämm och satt tillbaka kablarna men icke.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

:(

Har du kollat ACM-säkringen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rollingstone1
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 22:28

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Hej nej det var något jag inte hört tidigare,vad står acm för?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

säkringen för "Airbag Control Module" :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rollingstone1
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 22:28

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

Hej,enkelt, får kolla det i morgon,jag hör av mig och berättar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram 1500 släcka airbaglampa

:P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar