Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Magnum 2.7 -05

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
ajje80
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 17:45

Dodge Magnum 2.7 -05

Tja, någon som kan hjälpa mig?
Har ett klonkande ljud i framvagnen på höger sida när man åker över små och stora gupp, nu har det även börjat på vänster sida, hörs i kuppen men ej utanför så mycket tror jag:)...

Någon som vet,tror något?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Magnum 2.7 -05

Hej,

Allmäna fel i framvagnen på dessa bilar (300C och Magnum) är styrlederna och bussningar, och då återstår bara bussningarna som kan klonka, kan vara värt att kolla? :P

Men det kan mycket väl vara någon spindelled också..

Om du rycker i båda framhjulen, känns dom glappiga?

Prova ev. att hissa upp bilen med någon stadig domkraft och sätt t ex. en kofot under hjulet och höj upp och ned hjulet samtidigt som någon (på säkert avstånd men ändå så man kan se upphängningen) tittar på ev. glappa spindelleder.

Här är en bild på framvagnen:

Bild

PS, kolla http://www.hansenracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; för reservdelar, finns även på ebay.com men hos Hansen Racing är det självklart snabbare leverans på 1 dag via t ex. Mekonomen, Autoexperten osv..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajje80
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 17:45

Re: Dodge Magnum 2.7 -05

TACK, snabbt svar och bra detaljerat för en som mig:)
ska testa det du skrev imorgon...

Tack tack
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Magnum 2.7 -05

:P

När besiktigade du bilen senast? Kan vara värt att göra en kontrollbesiktning för 300:- och be dem vara extra uppmärksamma på framvagnen, särskilt bussningarna =)

Jag vet själv att det kan vara svårt att hitta sådana fel utan riktig lift, och lite osäkert med endast domkraft till en så tung bil :P

Men testa som sagt rycka på hjulet samt hiss upp den lite lätt och försök slänga en blick på "lederna" på bärarmarna, de kan glappa mellan "kulan" och "bulten" på spindellederna, men jag tror (med tanke på att det är ett vanligt fel) att det är bussningarna på bärarmarna, kostar ju inte så jättemycket och går säkert att byta själv om man orkar/har verktyg/vill/kan :P

PS, lite övrigt; tänkte bara påpeka en sak om 2.7 liters motorn, den är väldigt känslig i oljekanalerna i motorn, om det "täpps" igen så är motorn illa ute, så se till att serva motorn lite extra, det gör nog gott ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar