Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Jag har köpte bilen för ca en månad sen o den har gått bra,i morse vägra den att starta.
startmotorn går som den ska o gnista finns det,den har laddat lite dåligt men jag har provat med startkablar o den vill inte!! Någon som har nån aning om vad det är för fel?
Har en till chrysler voyager 3,3 -98 automat som bara växlar upp till tvåan, så nu har jag två bilar som inte funkar (härligt) :(
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Tjena,

Om vi börjar med din automat 3.3, fungerar hastighetsmätaren? Ingen felkod (check engine?)..

Jag tippar på att det är det klassiska felet = hastighetssensor till automatlådan, finns två st, in- och utgående, och det går att ta reda på vilken som är paj beroende på om hastighetsmätaren fungerar i mätarhuset??

Om vi sedan tittar på din 2.4 så verkar det som om den inte får bensin? Dra bort luftburken och spraya stargas och se om den vill starta (den kommer säkerligen hosta och ha sig eftersom det inte går att spraya gasen konstant, men spraya spraya spraya och se om den startar :P)

För du hör inte om bränslepumpen går igång? Du kan fråga någon annan som vrider tändningen till ON (ej startmotorn) så kan du lyssna om pumpen kör igång).

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hej!

På 3,3an funkar hastighetsmätaren som den ska. två dagar innan växlingen pajade så gick generatorn sönder
vi bytte den o allt va bra i ca 2 dagar, jag har varit o nollställt databoxen (jag tänkte om det var nån spärr som gått på) men det vart inget bättre.

På 2,4an ska jag prova med startspray imorgon återkommer när jag provat :)

Tack för tipset /Tobbe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hej igen,

Ingen check engine på 3.3:an?

Hur nollställde du datorn? Hur länge kopplade du ur batteriet?

Det bästa vore att försöka få fram ev. felkod, testa vrida nyckeln till ON samtidigt som du håller inne TRIP/RESET, räkna sedan antalet blinkningar från check engine:

blink paus blink blink längre paus blink blink paus blink = kod 12 och 21

Om du inte får fram felkoder på det sättet så kan du prova att vrida nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek (men ändå ganksa "långsamt" att det hinner registreras), avsluta i ON men starta inte bilen, räkna sedan antalet blinkningar från lampan som ovanstående skrivet..

Annars kan du nästan börja testa på måfå att börja byta sensorer på automatlådan men försök få fram felkoder till att börja med, om inte det fungerar så kan jag tipsa om "vart du ska börja byta delar " så att säga.

PS, vem bytte generator? Kan ni ha råkat stöta till någon kabel eller sensor eller liknande? Inget glapp i någon kontakt på automatlådan eller spjällhuset (tänker på spjälllägesgivaren)??

-------------------------

Ja testa som sagt med startgas och se om den hostar igång :P Kan vara ett relä till pumpen eller själva pumpen som gått sönder eller "glappar" i kontakten, hoppas bara det är en billig lösning :P

Trevlig kväll.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hejsan!

Nu är det frugan som skriver!! :)
Jag var ut till bilen med lilla motorn o felsökte o fick fram kod 905 o 999.
Jag såg att du hade svarat någon annan på chryslerforum med samma koder
o du visste inte vad dom betydde!? ( ska kolla den andra i morgon)
På den andra så var vi till en verkstad som nollställde boxen.o det var tobbe själv som bytte generatorn, o den gick ju bra ett par dagar!
jag såg att han glömt att skriva att växelådan hade krånglat lite tidigare, när man skulle iväg på morgonen så tog det ett tag innan kopplingen tog men sen gick det bra under dagen.

Trevlig kväll du med Susann
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hej,

Jovisst, jag vet vad det är för koder till 2.4 litern om jag "får gissa rätt" :P

905 betyder att det inte finns någon signal från automatlådans dator, vilket är ganska självklart eftesom ni har manuell låda på 2.4 litern :P

999 betyder "slut på koder", dvs. programmet avslutas ;)

---------------------------

Hmm, hur långt har eran 3.3 rullat ? Hur "försvann" problemet med automatlådan? Var det för lite olja i?

(kolla oljenivån på plan mark när bilen är varmkörd i 20 minuter, låt den stå på tomgång medans ni kollar oljestickan TVÅ gånger) :P

Om jag delar upp felen med automatlådan så känns det som om lådan inte bygger upp tillräckligt tryck när den var kall varav de "slirade" och det slutade när den blev varm, då kanske det saknades olja i lådan eller så var filtret eller någon oljekanal eller slang igensatt? kanske slangarna som går till kylningen eller liknande, eller så kanske ventilhuset (solenoiden) var/är dålig..

Och felet angående att den bara växlar till 2:an känns som ett elektroniskt fel, stor chans att det är en hastighetssensor :P men kolla som sagt felkoder på den imorgon..

PS, angående 2.4, testa också det jag skrev med startgasen..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

PS; får jag gissa så är "ingående" hastighetssensor defekt eller glapp i någon kabel, bör inte kosta så mycket på ebay.com om sensorn visar sig vara defekt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hallå igen!

Nu har jag provat med startgas på 2,4an den startar med gasen men lägger av direkt när man slutar spraya :( bensinpumpen funkar o relät klickar. Nåt mer jag kan prova??

3,3an har jag sökt koder på men det kom bara upp 999 men den är ju nollställd på verkstan, har bara kört ett par mil ( på tvåan) sen dess. check engine lyser inte! o kopplingsproblemet försvann inte det vart bara bättre när den blev varm som du sa. Olja har vi fyllt på, det va för lite men det blev inte bättre .

mvh Susann/ Tobbe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hej,

Det bästa är nog att kolla efter felkoder på en "riktig aukt. Chrysler verkstad" som använder DRB-instrument, då kan man kolla automatlådans loggar osv.. och riktiga felkoder från just automatlådan, men ni kanske har varit hos aukt. verkstad? Det är nog ganska dyrt, runt 1 000:- och det är inget man själv kan göra eftersom sådana instrument kostar runt 30 000:- :(

Annars kan man byta delar genom att "gissa" och i sådana fall börja med ingående hastighetssensor.

Men kolla gärna alla kablar och kontakter som sitter på automatlådan, om ni behöver tips om vart dom sitter så är det bara att höra av sig så kan jag nog ordna en sprängskiss :P

------------

Ang, problemet med 2.4 litern så verkar den som sagt inte få bensin, hur vet ni att reläet inte är defekt eller bränslepumpen? Har ni lossat slangarna och se om det kommer bensin? Kanske är filtret som är igensatt?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

hej

Det finns väl bara rör som inte kan lossas till pumpen? o filtret sitter väl i tanken? Jag (Susann) börjar få lite panik vi skulle åka på semester i 2,4an på fredag! :cry:
Ska vi prova byta relä?
Tack förresten för alla snabba svar :) Susann
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hej,

Gör såhär, prova att skifta relä med liknande (samma specifikationer), testa med bränsle- och ASD-reläet.

Det stämmer, filtret sitter ovanför bränsletanken.

Testa också att starta bilen utan tanklocket påskruvat.

PS, under motorrummet sitter det en "port" där man kan testa bränsletrycket, om ni vågar er på att lossa lite där så kan ni se om det kommer fram bränsle, meddela om ni behöver bild/mer info om detta.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

PS, det kan även vara bränsletrycksregulatorn som är defekt, den ska i normala fall minska trycket från 120 PSI till runt 50 PSI om jag minns rätt, och om den lägger av så kanske det inte finns något tryck fram till spridarna (munstyckena som sprutar in bensin i motorn/cylindrarna)..

Jag vet att det finns instrument på Biltema för att mäta bränsletrycker via testporten i motorrummet men vet ej om denna adapter/kontakt passar på er bil.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hejsan

En bild vore trevligt o bra! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Bild

Men som jag ser det så behövs egentligen instrument för att kunna bedömma vart felet ligger, det kan vara bränsletrycksregulatorn, bränslefilter + rör, ingående "sil" till bränslepumpen och till och med bilens dator (PCM) som inte öppnar spridarna kanske :/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Min chrysler voyager 2,4 -98 startar inte!

Hallå

Tobbe står ute vid bilen o ser lätt irriterad ut ;) O jag får springa in o skriva frågor till dig!

Nu har han tryckt in själva nippeln som man ska mäta på o det kommer ingen bensin alls där.
Det ska väl vara nåt slags tryck där? relän har vi skiftat men inget hände.Hoppas du har ork att svara igen :roll:

Susann
Skriv svar