Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Försäkringspremier

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Försäkringspremier

Hej!

Efter 6 månader med prova-på-helförsäkring för 200 kr/mån till min Sebring från 2005 så ville Folksam (som även höll i prova-på-försäkringen) ha 8 500 kr för helförsäkring, 700 kr/mån. Detta med 1000 kr rabatt då jag även har mitt hus försäkrat hos dem så ordinarie pris utan en bostad försäkrad hos Folksam så är det 9 500 kr som gäller.

Tecknade hos Länsförsäkringar för 5 000 kr/år. Då man har 14 dagars ångerrätt vid tecknande online så skrev jag till Folksam om att jag inte accepterade 8 500 kr utan ville betala högst 5 000 kr som jag fått hos Länsförsäkringar. Svaret jag fick från Folksam var "Vi säger upp din försäkring".

Som förklaring till de olika priserna med jämförbara villkor har jag fått höra är att Länsförsäkringars databas på något sätt ser denna Sebring som mindre skadebenägen än vad Folksams dito gör.
Annons
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Försäkringspremier

Visst är det så: jämför priser, särskilt när det gäller importerade bilar där priserna kan skilja mycket.

Nu är Sebring ingen entusiastbil men skulle man ha tex en Firebird så rekommenerar jag varmt att.man kollar bilklubbarnas försäkringar. Min entusiastbil kostade 14500 per år via Trygghansa och 3300 via bilklubben.

(tapatalk)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Försäkringspremier

Jäklar det var skillnad. Lönar sig nog att kolla upp bruksbilen med. Ska nog ringa runt lite i veckan.
Söktjänsten på nätet tycker jag är värdelös. Den tar ju bara med mindre bolag. Har skrivits att vi svenskar är väldigt dåliga på att använda internettjänster när vi letar försäkringsbolag men när flera saknas, speciellt de större så känns det ju lite meningslöst

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
J-J
SUV
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 29 sep 2012, 14:54
Ort: Stockholm

Re: Försäkringspremier

Jag tjänade också en del på att fråga hos fler bolag, första prisförslaget jag fick var 109000:- om året. Nu betalar jag mycket mindre.
Dodge Durango 4x4 Hemi 5.7 Liter

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Försäkringspremier

Söktjänsterna är betaltjänster för företagen. Betalar de inte är de inte med i jämförelsen.

Det förvånar mig att så många ändå litar på LendoErbjudanden, trots att även de har utgifter som måste betalas av någon. Därför är Pricerunner en ganska dålig tjänst ifall man letar efter något annat än bästsäljaren.

Det absolut enklaste sättet att sänka sin försäkringspremie är att flytta ut i skogen - så småningom gjorde jag det och halverade premierna - men den högre skatten i Finspång tog tillbaka en del av vinsten. Ja ja.

(tapatalk)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Försäkringspremier

Finspång, där bor en vän till mig:-).
Gjorde en snabb koll på försäkringar igår. Moderna tror jag dom stavade var nästan hälften i pris mot mitt nuvarande. Ska kolla det på torsdag så jag inte missade något. Ser allt ut som det skulle blir det byte direkt

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Försäkringspremier

Strax över 4500 för voyagern hos moderna, helförsäkring. Har inte jämnfört självrisker och kostnader än men ska spana in det i veckan

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Försäkringspremier

Vart lite full fnitter när jag försäkrade Chevan då visade det sig att på nivå trafik så var den en hundring dyrare än min Rex moped med 2 petad sax på hela 50 kubik. Det måste fan vara ett sportmoped! Den gör 42 km/h i. Nerförs med lätt dugg regn och stressad förare. [bilder]http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/sunujaze.jpg[/bilder] Den är strömlinjeformade med lättad rövparkering. F.öv så kostar Chevan 1100 i trafik och 6000 hel hos DINA försäkringar.


RallyJanne
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Försäkringspremier

Riktigt fin moped

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försäkringspremier

Det var dyrt hos Folksam Bosse :shock: Jag har inte ens 5 tusen hos Länet på min Sebring om jag tar helförsäkring, tror den är på 3 900:- kr / år :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Försäkringspremier

Avenger skrev:Det var dyrt hos Folksam Bosse :shock: Jag har inte ens 5 tusen hos Länet på min Sebring om jag tar helförsäkring, tror den är på 3 900:- kr / år :D
Jo Folksam är inte kloka i detta fallet. Du har väl inte sexan i din bil? Sexan drar rent allmänt upp priset.
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Försäkringspremier

Och igen då: bilförsäkringen beror på bilen, din ålder, var du bor, vilka andra försäkringar du har - och din ekonomiska historia. Jag jämförde försäkringserbjudanden till mig på en svensksåld bil och på en jämnårig man i samma trakt men vars personliga ekonomi var i kaos.

Det var mer intressant än man kunde föreställa sig.

Av den anledningen är det ganska hopplöst att jämföra utan att relatera till resten av informationen.

(tapatalk)
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Försäkringspremier

5 000 vs. 9 500 är stor skillnad. Ingen vet vad Folksam tänkte när jag fick förslaget. Kanske att jag slentrianmässigt bara skulle acceptera. De vill kanske ha tillbaka de 35 000 kr de fått betala ut för reparationer av min sportbil. Den hemförsäkring ligger helt vilande 8-9 månader om året så de får inte in några pengar. Som sagt vi vet inte hur de tänker.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Försäkringspremier

Den försäkringen ska det stå, inte den hemförsäkringen.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Försäkringspremier

Bosse99 skrev:
Avenger skrev:Det var dyrt hos Folksam Bosse :shock: Jag har inte ens 5 tusen hos Länet på min Sebring om jag tar helförsäkring, tror den är på 3 900:- kr / år :D
Jo Folksam är inte kloka i detta fallet. Du har väl inte sexan i din bil? Sexan drar rent allmänt upp priset.
Ja precis, jag glömde skriva det :oops: :) Har bara 2.0:an, den är väldigt ovanlig i Sverige, fast hör på detta, för 1 år sedan beräknade dom försäkringen manuellt, men i år när jag la in en ny försäkring å utgick dom efter "vanliga Sebring" som jag antar är de som främst säljes i Sverige. Tycker att 5 000:- var en hel del faktiskt, kanske går att förhandla om den är manuellt framräknad? Jag beskrev likheterna med Stratus att det är samma plattform etc., vem vet om man har tur? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar