Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ojämn bromsverkan -96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 19 sep 2012, 21:01
Ort: Visby

Ojämn bromsverkan -96

Hej! Behöver lite råd o tips om bromsarna. Har trummor bak och fick nedslag på ojämn bromsverkan, höger bak tar 48% sämre än vänster bak. Tagit loss allt o kollat. Tycker inte att backarna är slitna, cylindern går fint, handbromsen tar bra. Besiktningen tipsade om lastavkänning, men det finns väl inte på en CGV -96?
Ibland tycker jag dock att handbromsen tar ojämnt, vad tyder det på? Och kan det i sin tur medföra ojämn bromsverkan. Har ni några tips, ni som är hemma på området? Kan det vara slangen som packat ihop invändigt..?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Senast redigerad av Avenger den ons 26 mar 2014, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan -96

Kan det vara dåligt luftat? Prova lufta hela systemet, de på Bilprovningen borde inte ta betalt för att bara kontrollera värdena igen, jag har aldrig fått betala för att åka in och "checka av" ifall ifall det inte är fixat :) Och det med handbromasen kanske har att göra med vajrarna under bien, försök att följa dem på bägge sidorna och se om det är "lika spänt".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 19 sep 2012, 21:01
Ort: Visby

Re: Ojämn bromsverkan -96

Hmm, vette tusan gällande luftningen. Var lite halvdåligt förra året med, men då satt de på bilprovningen och gnuggade tills de var nöjda, men i år var de inte så lättflörtade inte.. Har inte hållit på med bromsarna sen jag köpte skåpet så jag vet inte vad klåparna innan gjort..

Skall pröva luftningen dock och kolla bromswiren!
Fler tips mottages tacksamt!!


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan -96

Men tror du inte det kan vara luftningen då? Smörj upp/spraya rikligt med rostlösning eller liknande på luftskruvarna ett par dagar innan du börjar skruva så ska dom nog lossa, om dom inte redan är i bra skick.

Bromswiren delar på sig sedan, så kontrollera hur allting löper, om det är samma på bägge sidorna.

Har du även kontrollerat hur trumman ser ut invändigt, kanske är massa ojämnt eller något, fast då måste bilen nästan på stått stilla ett längre tag för att det ska bli så pass.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Ojämn bromsverkan -96

Tittar man i servicemanualen undrer kapitel 5 så finns det något som heter "FIXED PROPORTIONING VALVE"
Det fins 2 stycken och dessa fördelar bromskraften mellan fram och bakbroms. Kan kanske vara en av dom som inte funkar som dom ska ?
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan -96

Hittade en bild på google, kanske man kan skifta plats och se om felet flyttar sig, samtidigt som man luftar, om man inte vill byta bägge direkt, men det kostar ju lite då.

[bilder]https://w05.dealerconnect.chrysler.com/ ... 08a58f.gif[/bilder]

Annars är dom nog billiga på ebay.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Brorsan
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 09:30

Re: Ojämn bromsverkan -96

Om jag inte minns fel är det olika gängor för att man inte ska kunna sätta fel.
(Särskilt viktigt med ABS)
-----------------------------------------------------------------
Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited Executive -06
Chrysler Town & Country 3.8 LXi AWD -97 (R.I.P)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan -96

Bra tips att veta om, tackar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar