Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Durango, en gång för alla.....

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:Om du verkligen vill ha en V8 så är 5,9 mycket speciell för ZJ:n, men det finns nog bara för -98 tror jag?

Men tänk också på att varje modell kan vara utrustad enligt kundens krav då den såldes ny, detta kan man INTE se i reg-papperet eller på bilen, utan denna utrustningen finns endast sparad hos Jeep i USA om bilen är import.

Jag känner en kille som arbetar med Mopar i USA, så om du provkör någon bil så kolla gärna upp chassinumret på transportstyrelsen eller på bilens dörrsidor och skicka det till mig, så får du en lista på vilka tillval bilen ev. har från fabrik ;)

Limited är det man ska ta en titt på =) Ett extra plus i kanten vore ju en Orvis-edition, men det kan du försöka hitta i Sverige :lol:

SE och Laredo är inget speciellt vad jag vet.
Vad för utrustning kan man få med den mest utrustade modellen då? Vilken är värst av en Limited, Orvis, TSI och en 5.9? I utrustning alltså, jag vet ju att 5.9 har värst prestanda ;)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

Det beror helt och hållet på vad kunden eller återförsäljaren har beställt från fabrik, men generellt överlag så är det väl Limited (med eller utan 5,9 litern). Orvis är ju bara kosmetisk styling skulle jag tro.

Det kan skilja grymt mycket beroende på vilka tillval som fanns från fabriken, en Limited kanske saknar 20 grejer som en annan har, det kan vara allitfrån färg, drivlina och utrustning inuti bilen osv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Ok. Btw, hur klarar en durango -02 att få en bil i baken som på klippen jag länkade? Är den mer åt ZJ-hållet eller åt WJ-hållet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

Vet ej :(

Men enligt amerikanska myndigheten för krocksäkerhet så verkar Durango ha fått ett ganska dåligt betyg så som jag uppfattat det :S
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:Vet ej :(

Men enligt amerikanska myndigheten för krocksäkerhet så verkar Durango ha fått ett ganska dåligt betyg så som jag uppfattat det :S
Går det inte hitta info eller filmklipp någonstans på huruvida den pallar en smäll i baken?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

Hej,

Det finns inga tester för kollision mot bakre delen av bilen vad jag vet om :(

Överlag så har bilen fått ett godkänt betyg om det nu hjälper =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:Hej,

Det finns inga tester för kollision mot bakre delen av bilen vad jag vet om :(

Överlag så har bilen fått ett godkänt betyg om det nu hjälper =)
Ok det var ju bra. Kom att tänka på Chevas Tahoe/Suburban-modeller med i årsmodellerna 98. Hur är de? Krocksäkerhetsmässigt, fyrhjulsdriftsystem, diffspärrar/bromsar, 4-hjuls abs? 2xairbag? fullutrustade med elhissar, c-lås, elstyrda säten, skinn, färddator?
Rambyggda? framkomlighetsförmåga?

De ligger väl i pris med en J GC -96-98? Alltså runt 20-35.000kr?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

För det priset tror jag inte du hittar någon ultrafin Chevrolet :D Men det är ingen dålig bil, enda problemet man kan störa sig på är rost vilket är vanligt, både på våran Astro och andras Suburban osv. jag har sett (främst 90-talet).

Jag tror att bästa köpet för de pengarna är en Jeep Grand Cherokee ZJ, du får en bra årsmodell (96-98) då många problem är lösta, är värt mycket! Men sedan ska bilen heller inte ha rullat hur många mil som helst, under 20 000 vore ju inte helt fel :roll:

Jag bläddrar alltid igenom blocket efter USA-bilar och jag hittade några riktigt värdiga kandidater enligt mig :D

http://www.blocket.se/kristianstad/Jeep ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/goteborg/Jeep_Gra ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/boden/Jeep_Grand_ ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/alvsborg/JEEP_Gra ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

=)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:För det priset tror jag inte du hittar någon ultrafin Chevrolet :D Men det är ingen dålig bil, enda problemet man kan störa sig på är rost vilket är vanligt, både på våran Astro och andras Suburban osv. jag har sett (främst 90-talet).

Jag tror att bästa köpet för de pengarna är en Jeep Grand Cherokee ZJ, du får en bra årsmodell (96-98) då många problem är lösta, är värt mycket! Men sedan ska bilen heller inte ha rullat hur många mil som helst, under 20 000 vore ju inte helt fel :roll:

Jag bläddrar alltid igenom blocket efter USA-bilar och jag hittade några riktigt värdiga kandidater enligt mig :D

http://www.blocket.se/kristianstad/Jeep ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/goteborg/Jeep_Gra ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/boden/Jeep_Grand_ ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/alvsborg/JEEP_Gra ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

=)
Ja de var fina. Är speciellt sugen på 5.9: an högst upp. Men en fråga, har 5.9: orna sämre lådor? Har för mig att jag läst på nåt jeepforum att de är "klena"?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

Nej nej nej :P

Lådorna sitter i alla Dodge Ram 1 gen, även HD = Heavy Duty, lådorna är snarare väldigt mycket förstärkta mot lådan i 5.2 litern.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:Nej nej nej :P

Lådorna sitter i alla Dodge Ram 1 gen, även HD = Heavy Duty, lådorna är snarare väldigt mycket förstärkta mot lådan i 5.2 litern.
Åfan =)
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Har blivit lite sugen på en cheva silverado pickup, helst dubbelhytt men verkar bara finnas 1.5-hyttare. De är jävligt coola men tydligen rätt farliga att krocka med enligt tester på youtube med nyare modeller (de äldre lär ju inte vara säkrare än de nyare).

Men så var det en som skrev följande kommentar som bra anledning för att välja en silverado framför en jeep: "...på den gamla var det helsoffa, något jag anser vara överlägset. Man kan ju ha tjejen i knät nästan." .

Det är ett mycket svårslaget argument i mina ögon. MEN, så kom jag att tänka på Dodge RAM 1500/2500 pickup från 2002. Efter lite googling (via mobilen) så verkar det som att dessa är reggade för 6-personer, och efter en liten koll på bilderna så verkar den se likadan ut i hytten (fram åtminstone) som i en Durango -02? Med andra ord borde man väl kunna slänga ut mittkonsoll samt framstolarna i den där durangon jag har på kroken, och slänga in en "helsoffa" från en Dodge pickis -02? Borde väl passa bolton?

Som jag förstått det så är bilarna identiska från nosen och bak till B-stolparna? Där slutar tydligen likheterna?

Eller är jag ute och turnerar på en ramsne cykel nu? :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Durango, en gång för alla.....

Men det är väl ingen helsoffa fram i en Dodge Ram ? :oops:

Dodge Ram 2500 -03:

Bild
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Avenger skrev:Men det är väl ingen helsoffa fram i en Dodge Ram ? :oops:

Dodge Ram 2500 -03:

Bild
Jo, för grejen i mitten är tydligen uppfällbar.

Här är den i uppfällbart läge. tadaaaa:
Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Durango, en gång för alla.....

Föresten, är dessa frontbågar stadiga eller ganska klena:
Bild
Tänker på hur fordonet påverkas vid en eventuell head-on/off-set collision med/utan denne frontbåge?
Skriv svar