Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Har precis skaffat en Dodge Charger Srt8 -06 och är helnöjd.
Dessvärre är det några småsaker som jag funderar på. Är väl lite småpetig men det vore skönt om det löste sig.

1) Radion/gps/handsfree
Funderade först på om det gick att uppdatera gps'en i den.
Bluetooth med UConnect funkar skitbra. Radion har inte samma uppskalning på frekvenserna men det går att leva med.
Tyvärr gick jag bet för just den versionen jag har, REC, för att det skiljer sig hårdvarumässigt och att den läser kartan på en dvdskiva. Så ingen konvertering här :/ Då återstår vad man kan ersätta denna med? Alla förslag mottages. Givetvis skall alla funktionerna (Uconnect,bluetooth, gps) fungera.

2) TPMS
Givetvis hade batterierna (?) slutat att fungera och jag funderar på att skicka efter nya från US. Frågan är då. Går det bara byta sensorer rakt över eller måste man åka till en verkstad och kalibrera dem? Dvs finns det något "learning mode" som man ställer in i bilen? Är helt ny i detta då jag inte har haft en bil men TPMS innan, så är det någon vänlig själ som kan förklara för en lite mer vad som krävs vis byte och kanske något köpråd.

/Johan


Skickas från min iPad via Tapatalk
Senast redigerad av Avenger den tis 01 apr 2014, 00:34, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS

Då får man gratulera till nya bilen, förstår att du är helnöjd med ett sådant vrålåk!:)

Hur menar du med stereon, ska du byta ut den mot en eftermarknadsenhet, de som finns på ebay (Kina) som liknar original fast med "fler funktioner"?

Läste lite på de amerikanska forumen ang. TPMS sensorerna och om jag uppfattat det korrekt så ska man inte behöva programmera dem till årsmodell 2006 om man handlar nya, vilket man måste göra då batterierna inte går att byta ut, de håller i ungefär 8-10 år tippar jag på, vilket är dags nu i sådana fall. Frekvensen du ska köpa är nog 315 MHz till år 2006, sedan står det att den uppdaterades till 433 MHz för senare modellår vilket jag vill minnas att det för övrigt alltid varit på de svensksålda 300c och liknande. Sensorerna lär sig själv till bilens dator om man kör i 20 min i en hastighet över 25 km/h, men kör fortare än så för säkerhets skull ifall jag skrev fel nu.

Skulle man behöva programmera givarna (vilket man inte ska vara tvungen till på denna tidiga årsmodellen) så är det nog lite mer utbrett bland verkstäderna vilka som har verktyg för detta, då jag läste någonstans att det är mer standard och kompatibelt med många olika bilar med däcktryckssensorer, låter smidigt i sådana fall, säkert en del däckverkstäder som har detta då.

Tur att de är så billiga att köpa från USA, ett kit om 4 sensorer var inte alls dyrt sist jag kollade.

Men hoppas att det är sensorerna som är defekta i sådana fall så det inte är något annat, då måste man felsök modulerna med riktiga instrument för att få reda på det. Det kan inte vara så att sensorerna saknas annars, sitter det andra fälgar på bilen? De kanske sitter kvar på originalfälgarna om så är fallet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

För övrigt så rekommenderar jag ebay där du kan handla sensorerna till bra pris, brukar bli den hemsidan man nämner här på forumet:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Tack Avenger!

Får tacka för infon :)

Det där med stereon så vill jag ha kvar funktionerna som redan finns men med fungerande europa karta och som tar alla frekvenser. Tror bara det är udda frekvenser som us stereo tar, och det kan bli lite brus om frekvensen ligger på jämn. Igen Kina kopia är väl inte att föredra utan jag letar mer efter en bättre (?) som är Europa anpassad. Borde finnas tycker jag då Charger har gått på export till europa. Tyvärr så hittar jag inte mycket på nätet, men jag letar nog lite fel.

Ang sensorerna så hittade jag på ebay för 600:. för 4st, samma pris som de tar i sverige för 1st :)
Det är andra fälgar (22") på nu men tydligen hade de flyttat över sensorerna. En funkar men har ingen kontakt med tre. Blir en beställning från ebay ;)

Mvh
Johan
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Enklast med stereo (om man inte vill ha kinavarianten) är troligen att få tag i en från europasåld 300c. (300c, Magnum och Charger delar i princip all inredning).

Chargern har så vitt jag vet inte sålts i Europa, därav bristen på godkända lyktor att byta till vid import.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Tack för infon Malu :)

Hade nog fel ang exporten då men jag antog mera det. Är nog mer privat och småfirmor som tar in bilarna då man sett annonser om det. Detta är inte mitt område så det släpper vi ;)

Ska kolla vidare om 300C trådarna. Jag är ju väl inte den ända som har tänkt på detta utan det borde finnas fler som har charger som har ersatt/ändrat/uppgraderat stereon?

Mvh
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Har själv en 2006 Charger Daytona, så jag har samma problem med radion så att säga, dock har jag i nuläget inte nav, utan originalstereon med cdväxlare och kassettdäck(!).

Jag har letat en del, och kinavarienterna ska funka med rattkontroller och så, men det är ju ändå en rätt bra slant för att chansa.

Har läst lite om de som satt in "riktig bilstereo", men det verkar ganska marigt att få rattkontrollerna att funka.
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Det är många som tänkt tanken att byta, du behöver då få tag i en som heter REJ som är Europaversionen och återfinns i bl.a 300C. Minns att jag letade till min Magnum och det var priser runt 8000-10000 för en enhet och i ärlighetens namn så är navigationen inte så bra så det är absolut inte värt det. Satsa på en bra iPhone/AUX-enhet (som jag gjorde) som du kopplar in i REC och kör musik och radio från telefonen istället.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Sökte efter "dodge magnum stereo replacement" efter ett tips av Malu och då fick jag upp några alternativ. Finns en svensk elektronik import som har den som jag hittade på några amerikanska sidor.
Den skall vara plug-in-play och alla funktioner skall fungera. Dock så kostar den 6000:-, kostar ca 420 USD (+ frakt och moms) så då vet jag faktiskt om om det är värt det. Får se annars vad jultomten har med sig :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Då är det en ny eftermarknadsenhet som ser ut som original fast den är från Kina? :)

De verkar fungera av vad man läst, finns till nästan alla bilar på marknaden och designen dom gjort är ofta bilspecifik så det går ihop med resten av interiören, dvs. ingen universal.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Denna är det som jag funderat på: http://tereteknik.se/bilstereo-chrysler ... TT-CHRJ502" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns ju från massor av tillverkare direkt från kina via tex alibaba och dylikt.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Denna menar jag
http://www.diycardvd.com/car-hd-screen- ... -2090.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Svensk sida
http://www.natalie.se/view-product-info.php?id=913" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Ser bra ut, inte helt fel priser heller.

Meddela gärna hur det går om du beställer och monterar.

Ha det gott.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Har skickat iväg lite mail både till us och den svenska sidan om hur pass "plug-n-play" den är. Vill inte köpa grisen i säcken precis.
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Precis, man vill ju att det verkligen ska funka med rattkontroller, slutsteg och så...

Ska ju till USA i sommar, så kanske borde kolla upp att beställa en till dess och ta med hem själv, det blir ju lite billigare trots allt - i alla fall så länge man inte får problem...
Skriv svar