Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
lassie61
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:48

kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Hej är det nån som vet hur symtomen blir om kamaxelgivaren är dålig.Jag bytte vevaxelgivare för ett
halvår sen efter att motorlampan tände sej och den stannade fick vänta ett tag så startade den igen.nu hackar han till ibland och stannar utan att motorlampan tänds.kollat larm via motorlampan får 3 2 5 finns inte med i min verkstadshandbok kanske läser jag larmen fel inte vet jag.Tacksam för svar.Lassie61
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Hej!

Vilken motor har du?

Motorlampan bör inte lysa hela tiden utan enbart vid felögonblicket om den ens hinner börja lysa.

Känner inte igen den felkoden/erna.

Läs av felkoder enligt följande:

BLINK paus BLINK BLINK längre paus BLINK BLINK paus BLINK.. = Kod 12 + kod 21

Meddela vilken kod/er du får :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lassie61
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:48

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Tjena igen glömde skriva vilken motor 4,0 liters 6;a om vi ska fortsätta vårt blinkspråk så får jag
BLInK 3ggr paus BLINK 2ggr paus BLINK 5ggr paus BLINK 5 ggr 3 2 5 5 32 är enligt haynesboken
EGR vilket jag är tvärsäker att det inte är.55 är ju inga mer larm.fått nys om en skrotad 5,9 lit den kamgivaren ska visst passa så jag börjar me å byta den så får jag se.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Hej igen,

:)

Tror du tänker lite fel angående koderna(?):

Du bör ha fått Kod 12 + 11 + 55?? (om du ryckt batteriet vill säga??)

Kod 32 finns ej med till din bil vad jag vet.

I sådana fall är din enda felkod 11 = Vevaxelgivaren? ..som du redan har haft fel på?

Har du kollat ASD-reläet?

Det stämmer för övrigt att det är samma kamaexelgivare i både 6:an och V8:an, den sitter i fördelaren.

Kan du också försöka kolla koderna i miltalen (den displayen)? Där bör dom stå med siffror så du ser klart och tydligt.

Annars kanske du kan filma blinkningarna från lampan om du har någon smidig telefon? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lassie61
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:48

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Givet vis är det så. man känner sej som en idiot men va fan man lär ju sej nåt nytt varje dag.Men då kommer nästa fråga varför går vevax,giv sönder kan ju inte byta den en gång i halvåret.Finn det inget uttag för felsökning för dator på 95 ? jag har inte hittat nåt iallafall.MVH lassie61
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Hej igen,

Ingen fara, men är du säker på att den gav felkod 11 nu?

Har du ev. testat byta kamaxelgivaren eller det kanske du avvaktar med nu?

Jao, det finns ju OBD-uttag men det är enbart OBD1 eller 1,5 vilket är svårt att läsa av, ingen idé egentligen om det inte är något mer allvarligt, du kan ju ev. be Chrysler läsa av men det ska dom säkert ha 1000:- spänn för. PS, uttaget sitter under motorhuven.

Men är din bil import från USA och tillverkades i oktober- och framåt (år -95) så kan den möjligtvis ha OBD2, varav du kan köpa en OBD2-läsare från t ex. ebay.com (mycket billigt!!!, säg till om du vill ha exempel).

Vevaxelgivaren är väldigt känslig och brukar gå sönder på Jeep med rak 6:a.

Bytte du till en splitt ny för ett halvår sedan? Vart köpte du den i så fall?

Det var en sådan här du monterade kan jag tänka mig?:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DODGE-JE ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kamaxellägesgivare grand cherokee-95

Eller glöm ovanstående länk, det är väl denna som sitter på Jeep ZJ (Grand Cherokee):

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BRAND-NE ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

??

Men konstigt att dom skriver från -97 och framåt, bör ju vara samma sensor vad jag kan se.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar