Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Trans sport - Värme problem

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Poulzen
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jul 2014, 09:52

Chevrolet Trans sport - Värme problem

Antagligen det absolut vanligaste problemet med Chevorna har nu drabbat mig.
Värme problem.

Började med att det slutade komma värme i kupen nästan direkt (funkade ena dagen, och inte nästa) och sen gick temp mätaren upp över 100 sträcket. Kollade med OBD och temp mätare var på 112 grader. Stängde av och lät den svalna och körde sen hem den.

Nu har jag bytt vatten pumpen som det inte var något fel på. Har även kollat oljan och inget tyder på att det finns vatten i oljan. Med kylar locket av så bubblar det men det luktar varken bensin eller avgaser.

Alla slangar är varma, men ingen värme kommer in i kupen. Jag har inte kört något med bilen så jag vet inte om den skulle börja överhettas igen. Jag har haft den stillastående igång en bra stund och temp mätaren står stadigt en liten bit under 100 graders strecket.


Så jag undrar lite vad temp mätaren ska stå på? När jag köpte den så stod den stabilt på det längre strecket mellan 40 grader och 100 grader. Och det kan jag tycka är lite för kallt, eller?

Och vad kan problemet vara? Termostaten? Luft i systemet fortfarande?
Annons
Användarens profilbild
Fyllet
Van
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 19:56

Re: Chevrolet Trans sport - Värme problem

Jätte problem!

Jag fick en TS för 1 månd sedan som ägaren sa att den tog vatten...Jag har haft igång bilen i några timmar men har inte försvunnit vatten ännu.
Jag tippar på att kylsystemet inte var tillräckligt avluftad.

Prova att lufta bilen med nosen högre upp än bakänden. Jag har haft spaterapi med att titta om det bubblar i systemet:). Det tar väldigt lång tid innan det är fri från luft!
Det kan ta upp emot 1 timme på tomgång! Men det lönar sig. Go' värme både fram och bak på min bil.

Lufta som sagt med fronten lite högre. Ta en nippel åt gången. Det kan gå åt lite kylmedel men fyll aldrig på via kylarlocket direkt utan i behållaren! Öppnar du kylarlocket får du in luft igen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans sport - Värme problem

Termostaten ska öppna vid 87 grader och fläktarna startar vid 95 grader om AC är igång, så runt 90-95 är normal arbetstemperatur. Om övre kylarslangen blir varm så har du cirkulation genom kylaren.

Jag skulle rekommendera att göra ett gastest i kylsystemet, för annars kan du hålla på och lufta hur länge som helst.
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 18:24

Re: Chevrolet Trans sport - Värme problem

Bytte vattenpump för ett tag sen.
Läste på nätet att man skulle först skulle börja med att öppna nippeln till höger sett framifrån närmast kylvätskebehållaren.
När det rann kylvätska där stänger man den och tar den andra nippeln.

Och nu kommer det intressanta, man skall stänga av den och låta den svalna helt innan man gör ett nytt försök.
Obs, viktigt att det finns gott om kylvätska i behållaren för den suger in den när den svalnar.
Det kan behövas flera försök innan det blir bra.
Jag klarade mig med 2 och har bra värme.
Användarens profilbild
Poulzen
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jul 2014, 09:52

Re: Chevrolet Trans sport - Värme problem

Nu är kylsystemet avluftat och bilen ligger stadigt på 90-96 grader oavsett körning. Och värme kommer in i kupen. Det var mycket riktigt luft i systemet.
Jag öppnade båda de två ventilerna som finns och stängde och öppnande lite då och då tills det bara kom ut vatten ur båda ventilerna och värme i kupen.

Nu funderar jag på om hur problemet uppstod från början.
När jag skulle byta vattenpump så behöver man ju lossa multiremmen. Hade tyvärr ingen passade spärrnyckel så jag försökte göra det med handkraft. Och det gick. Så jag antar att spännrullen inte är så stark som den borde vara.
Kan det rentav vara så att den är så pass dålig att den inte spänner remmen tillräckligt och att remmen rentav stannade ibland och att det var det som gjorde att den överhettades och kanske gjorde så att vattenpumpen stannade och det skapades luft någonstans? Vad tror ni?
Skriv svar