Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
TommiL
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 nov 2014, 09:48

Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Hej

Jag har en Cheva Blazer S10 -98

Den är importerad till Sverige 2002 och godkänd hos SBP fram tills nu!

Kan ej styrka bilens ID.....

Hittar inget instansat chassie nummer på ramen.

Någon kunnig som vet vart den kan sitta?

Annars blir det Larmtjänst och utredning :evil:

Häls Tommi
Senast redigerad av Avenger den mån 24 nov 2014, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik. Mvh.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Hej,

Vanligt är att chassinumret är monterat på insidan av vindrutan på förarsidan, och/eller en metallbricka på något av fjäderbenstornen i motorrummet. Det bör stå angivet hos Transportstyrelsen var chassinumret monterades på just den bilen när den registrerades i Sverige, de borde ha upplyst om vart de letade på besiktningen.

Det är inte rostigt på något av fjäderbenstornen där det kan ha suttit en bricka som lossnat? Det är inte alltför ovanligt att de rostar sönder. Ett annat tänkbart scenario är om du bytt ruta på bilen och brickan vid rutan lossnat i samband med detta.

Men det kan även sitta monterat någon annanstans, åkte du till samma besiktningsstation som föregående år? Kolla annars med tidigare års besiktningar om de kanske kommer ihåg bilen och vet vart numret är monterat, om det är på ett särskilt ställe.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TommiL
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 nov 2014, 09:48

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Avenger skrev:Hej,

Vanligt är att chassinumret är monterat på insidan av vindrutan på förarsidan, och/eller en metallbricka på något av fjäderbenstornen i motorrummet. Det bör stå angivet hos Transportstyrelsen var chassinumret monterades på just den bilen när den registrerades i Sverige, de borde ha upplyst om vart de letade på besiktningen.

Det är inte rostigt på något av fjäderbenstornen där det kan ha suttit en bricka som lossnat? Det är inte alltför ovanligt att de rostar sönder. Ett annat tänkbart scenario är om du bytt ruta på bilen och brickan vid rutan lossnat i samband med detta.

Men det kan även sitta monterat någon annanstans, åkte du till samma besiktningsstation som föregående år? Kolla annars med tidigare års besiktningar om de kanske kommer ihåg bilen och vet vart numret är monterat, om det är på ett särskilt ställe.

Mvh
Hej
Jodå märkningen finns vid vindrutan, även dörrar, handskfack regbevis och på själva lappen från SBP. Ändå godkände dom inte bilen utan att det finns ett instansat VIN nummer på ramen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Aha, då måste det stå skrivet särskilt att det ska kontrolleras på ramen eller något sådant, en del bilar har nog enbart kontroll vid vindrutan om det står angivet hos Transportstyrelsen och en del tvärtom, på chassit. Väder och vind tär mycket och har du otur så blir det svårt att upptäcka något stansat nummer, försök leta runt och rengör så gott det går på möjliga placeringar på ramen såsom runt dörrar, hjulhus, i motorrummet mm.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

En bil med ram ska ha chassienumret instansat i ramen någonstans, eftersom det är den id-bärande komponenten, och därför ska det ha stansats in vid importen. Man har börjat kontrollera det hårdare nu att de stämmar överens, därav problemet för trådstartaren.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Tack för infon Sverker, glömde även att S10 Blazer är ett rambygge, tänkte först på fjäderbenstorn och liknande när jag skrev ram.

Hoppas bara att de vid registreringen stansade in siffrorna på ett ställe där de fortfarande finns kvar, så att ev. rost inte ätit upp metallen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tito
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 21:05
Ort: Horred

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Var inne och besiktade min S10 Blazer -95 idag, och fick samma fel. Hittade inte chassinumret på ramen.
Dock hade dom ett program på sin dator som sa vart det skulle sitta, och på min skulle den sitta vid högra ram-nosen, och på senare årsmodeller satt det framför höger bakhjul på ramen. Så det blir nog att lämna in bilen och få en ny instansning. Dock sa besiktningsmannen att det finns en speciell regbesiktning för just chassienummer som inte kostar lika mycket som en riktig regbesiktning.
Chevrolet s10 Blazer -96
Användarens profilbild
TommiL
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 24 nov 2014, 09:48

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -9

Vart lämnade du in din blazer Tito? Sån reg bes har jag inte hört talas om
Användarens profilbild
Dalun
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 23 apr 2017, 12:16

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Lyfter en gammal tråd. Jag ska in på bes med min blazer -95 och i regpapper står de att nr ska finnas på vänster ramben i höjd med bakdörr. Men har inte funnit det och hur synligt brukar de vara? Min är en import.
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Saknas det får du stansa in det själv. Har för mig att det ska vara minst 7 mm tecken. Gjorde det själv i vintras.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Man ska vara lite försiktig med ordet "får" här. Jag tror Y62 menar att du får göra det själv, så det blir gjort, men i lagens mening FÅR man inte alls göra det själv. Ja, själva instansningen fysiskt går säkert bra, men det ska ju kontrolleras till höger och vänster och skaffas intyg för att det ska bli lagligt. Säkert inga problem att skaffa, men det kostar ju pengar.

I ditt fall är det lite knepigare. De har uppgifter på var det ska sitta. Då bör du ju hålla dig inom samma område. Om du då stansar in nytt, så syns det ju att det är nygjort. Jag vet inte hur de ser på den saken.

Med det sagt, så tycker jag att du ska göra det själv. Jag behövde det inte för bes-mannen lyckades hitta delar av numret på min -00 och efter 5-10 minuters FÖRSIKTIGT slipande med roterande stålborste lyckades resten bli läsbart. Men min grabb fick stansa in nytt på sin -95:a S10. Troligen hade den plåtbiten blivit bortrostad och ersatt för flera år sedan. Men eftersom han adresserade detta INNAN bes (han bes efter mig) så var det inget problem.

Det finns stansar på Clas Ohlson (artnr 40-8681) för 199kr. De är 8mm. Och som meddelat ovan, ska det vara minst 7mm.

Lycka till.
Användarens profilbild
Dalun
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 23 apr 2017, 12:16

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Magnum1965 skrev:Man ska vara lite försiktig med ordet "får" här. Jag tror Y62 menar att du får göra det själv, så det blir gjort, men i lagens mening FÅR man inte alls göra det själv. Ja, själva instansningen fysiskt går säkert bra, men det ska ju kontrolleras till höger och vänster och skaffas intyg för att det ska bli lagligt. Säkert inga problem att skaffa, men det kostar ju pengar.

I ditt fall är det lite knepigare. De har uppgifter på var det ska sitta. Då bör du ju hålla dig inom samma område. Om du då stansar in nytt, så syns det ju att det är nygjort. Jag vet inte hur de ser på den saken.

Med det sagt, så tycker jag att du ska göra det själv. Jag behövde det inte för bes-mannen lyckades hitta delar av numret på min -00 och efter 5-10 minuters FÖRSIKTIGT slipande med roterande stålborste lyckades resten bli läsbart. Men min grabb fick stansa in nytt på sin -95:a S10. Troligen hade den plåtbiten blivit bortrostad och ersatt för flera år sedan. Men eftersom han adresserade detta INNAN bes (han bes efter mig) så var det inget problem.

Det finns stansar på Clas Ohlson (artnr 40-8681) för 199kr. De är 8mm. Och som meddelat ovan, ska det vara minst 7mm.

Lycka till.
Tack! Förstår vad du menar.
Har slipat med roterande stålborste, och skrapat men inte funnit något. I stort sett båda sidorna har jag sökt från bakdörrar och bakåt.
Min ram är fräsch, så ingen grovrost, och inte lagad. Har hört att det var lite si och så vid import förr, men tänkte att när det står i regpappret vart det ska stå så borde det väl en gång varit inknackat där!? eller var det lite si och så med det med? Kan ju vara jag som är helt blind med :roll:

Men tolkar jag det rätt att det ska enligt regpappret ; Chassinumret placerat på utsida av vänster rambalk i höjd med bakdörr, då bör chassinummer finnas under vänster bakdörr, alternativt hjulhus vänster bak? JA , jag lär kolla, den där meningen gnager i huvudet.

Ett nummer kommer annars att hamna där, vart sätter jag det bäst om man ska tolka vad det står i papperna? okej under vänster bakdörr(ramen)?
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Ja, det är vad jag hade satt det i alla fall.

Har dom skrivit så, så bör det också vara där i närheten.
Mitt sitter under höger främre dörr och i princip mitt i balken. Gissningsvis 20-30 cm bakom främre karossfästet.

Ska tillägga att det var besiktningsmannens skarpa öga som hittade mitt nummer och det var inte förrän han kollat i sina papper. Dessutom fick han PEKA på numret för att jag skulle se 2-3 tecken.... Ja, jag börjar bli till åren, men så jävla dåligt ser jag inte ännu :-)

Väl hemma kunde jag slipa fram dom, men det var ett par i slutet som inte var riktigt ok men fullt läsbara efter lite jobb.

Fick sedan tips av en annan bes-man att slipa fram dom ordentligt och på med en massa klarlack för att bevara dom. Har inte kommit dit ännu och jag ser att de behöver fixas till igen faktiskt....

Ps. När du stansar in, lägg med fördel en stålbit, fastsatt med ett par tvingar, som guide. Då blir det mindre snett och ser lite proffsigt ut.
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

När jag påstod att man får göra det själv är det vad jag fick höra när jag registreringsbesiktade min G30. Lånade stansar, stansade in och det godtogs. En bil som redan är registrerad i Sverige har ju ett chassinummer i regbeviset, då borde det ju vara ett mindre problem än det var för mig.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Problem vid besiktning chassinummer saknas Blazer S10 -98

Alldeles riktigt. Det som rädda dig där bör vara att det var just registreringsbesiktning. Då går det säkert bra. Jag var inte ute efter att fördöma det du sa, utan bara uppmärksamma TS att det kan gå illa om det vill sig...illa

Det går inte att lösa det vid en vanlig besiktning. Då måste det till just en registreringsbesiktning och det är ju det som kostar pengar (som man vanligen vill undvika) Inte helt insatt men det pratas om summor mellan 800 och 1500kr, för att lösa ut det på en befintlig bil. Det är nåt med förenklad registreringsbesiktning eller vad det kallas och intyg om att det stämmer.

Jag googlade lite snabbt och hittade några intressanta kommentarer lite här och var. Vissa har inte några bekymmer alls med att stansa själv, andra har haft mindre tur.

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?t=3758
http://slrk.egetforum.se/chassinumret-b ... 19775.html
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... mer-sjalv/
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... assinummer
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 78643&lv=0
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ssinummer/
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 20&t=58125
http://www.mhrf.se/identitetsnummer
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... digheterna
http://www.bilprovningen.se/download/18 ... nummer.pdf
Skriv svar