En försäljare på Hedins påstod i går att det, f o m 1 november, är lag på att det ska finnas däcktryckssensorer på bilarna. Något som då finns på bl a nya Vojjar.
Både sant och inte då det gäller för att få ett fordon typgodkänt inom EU. När bilen väl börjar rulla kan man ur juridisk synpunkt glömma dem i vårt land. Att kraven inte tas in i våra nationella regler anges bero på att de inte behövs då vi skiftar hjul 2 ggr om året och då kollas trycket. Det finns då heller inte någon tillsynsskyldighet hos bilprovningarna.
Tyvärr går det inte att stänga av varningen på Dodge/Chrysler/Lancia/Fiat med USA bakgrund utan en omgång vinterdäck utan sensorer medför en ständigt lysande lampa/diod. När kommer den första "däcktrycksvarnardödaren"?
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ngssystem/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske inte så allmänt känt? Nya regler.
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
- Anders Ason
- Pickup Truck
Annons
Re: Kanske inte så allmänt känt? Nya regler.
I USA är det lag på TPMS/däcktrycksmonitor sedan ett bra tag tillbaka tror jag (på nya bilar som säljs från och med det datum då lagen infördes, samma gäller då här i EU, dvs. det är ingenting man behöver eftermontera men det skadar inte om man vill köra lite säkrare).
Är sensorerna så dyra då (om man köper på rätt ställe)?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
- Anders Ason
- Pickup Truck
När systemen/sensorerna kom var priserna höga för det fanns inga alternativ. Numera har eftermarknaden ökat och priserna sjunkit. Förr var det ca 400 kr/st, dvs 1 600 för en omgång vinterhjul. Har inte full koll på vad de kostar nu.
Många biltillverkare (BMW, RR, med flera) använder en annan metod. Antisladdsystemet mäter ju hela tiden att samtliga hjul snurrar med samma hastighet, om inte slirar det. Givetvis finns det i programvaran en mängd diskrimineringsfunktioner. Vid däcktrycksmätningen mäts antalet hjulvarv på samtliga hjul vid körning rakt fram, om lika OK tryck. Lägre tryck i ett hjul gör att det snurrar något fortare (Mindre diameter) och systemet larmar. Det går då inte att ha olika dimension på däcken. Datorns bekymmer är att avgöra om det slirar eller är för låg tryck någonstans.
Många biltillverkare (BMW, RR, med flera) använder en annan metod. Antisladdsystemet mäter ju hela tiden att samtliga hjul snurrar med samma hastighet, om inte slirar det. Givetvis finns det i programvaran en mängd diskrimineringsfunktioner. Vid däcktrycksmätningen mäts antalet hjulvarv på samtliga hjul vid körning rakt fram, om lika OK tryck. Lägre tryck i ett hjul gör att det snurrar något fortare (Mindre diameter) och systemet larmar. Det går då inte att ha olika dimension på däcken. Datorns bekymmer är att avgöra om det slirar eller är för låg tryck någonstans.
på min -06:a så har jag hittat en meny i radion där man kan ställa in signalen från dessa givare. Har dock inga givare på mina fälgar och jag vet inte ens om man skulle kunna få det att fungera om jag så köpte ett gäng..
-Någon som provat?
-Någon som provat?