Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Extra fjärrkontroll Blazer -00

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Extra fjärrkontroll Blazer -00

Go afton.

Förstagångsskrivare här!

Har läst forumet under en tid, men inte haft något att skriva. Det blir det ändring på nu.

Har precis köpt mig en 2000 Blazer. Fungerar som den ska på alla sätt och vis, men det känns lite nervöst att bara ha en fjärrkontroll. Bilen är svensksåld och det gäller original-fjärrkontrollen.

Hade tänkt köpa mig en via Ebay men vilken i hela friden ska man köpa? Det är en 4-knappars, så jag vet vilken modell jag ska ha, men tydligen är det olika modeller "inuti". Som grädde på moset så har min dosa inte originalhöljet kvar heller så det går inte att utläsa FCC-nummer eller P/N heller. Går det förresten att använda en amerikansk sändare? Det är väl inge knas med frekvenserna så att det inte är samma...?

Någon som har några bra förslag på lösning?

Ska tillägga att jag INTE kollat med GM i Sverige. Jag utgår helt enkelt att de är för dyra för min smak. :-)

Tack för eventuella svar

Magnus
Annons
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Är det ingen som haft liknande problem?

Är det helt enkelt så att man inte behöver oroa sig, går fjärrkontrollerna aldrig sönder?
Användarens profilbild
thunes
Minivan
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 11 jun 2014, 11:38

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Magnum1965 skrev:Är det ingen som haft liknande problem?

Är det helt enkelt så att man inte behöver oroa sig, går fjärrkontrollerna aldrig sönder?
Köp på ebay. Det finns en uppsjö av fjärrisar. Du ska dock vara noga med att kolla vilket fcc id du har. DU kanske kan be någon annan på forumet att kolla vilket de har på motsvarande bil o årsmodell. Vid ett snabbt googlande fick jag fram att det var fcc id: KOBUT1BT. 2001 verkar använda KOBLEAR1XT.
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Tack för svar

Jo, tanken var ju, som jag skrev ovan, att handla på ebay.

Problemet är ju just att veta vilken Fcc id det handlar om. Att någon på forumet skulle kunna hjälpa mig, det är ju just det jag ödmjukt ber om...

Om KOBUT1BT passar svenska marknaden, det vet jag inte. Jag gjorde en snabb sökning på det och hittade en länk på Amazon. Där står det att den sänder på 315MHz. Fungerar INTE i Sverige vill jag meddela. Alltså på svensksåld bil, på USA-import fungerar det ju naturligtvis. I Sverige ska det vara 433MHz. I Sverige används tydligen 315MHz av militären...

Jag har en fjärrkontroll till min "reservdelsbil" En -98 Blazer, Tyskimport. Där har fjärren ID: 15732810, men den verkar inte vilja vara med alls. Om det beror på att den är trasig eller att jag inte får ordning på programmeringen på min -00:a, det vet jag inte... Däremot har jag läst att just 15732810 "bör" passa min bil också...

Hopplöst...

Men om det är någon som har en -00 Blazer (eller däromkring) med originalfjärr till sin SVENSKsålda bil, så får ni absolut dela med er av de siffror ni har.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Hej,

Ring Chevrolet Sverige så bör de kunna kontrollera via chassinumret vilket nummer du har på nyckeln.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Så kan man ju göra, men det inte riktigt rätt... :-)

Hade ingen aning om att de kunde få fram detta.

Ska kolla det direkt.

Tack för tips.
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Ok, ett steg närmare.

Enl GM ska det vara 12490829 eller 12490830.

Nu frågade jag visserligen inte vad den kostade, men det spelade ingen roll. Den finns inte att köpa längre...

Såå... var hittar man en sådan, tips någon? Just med 433Mhz då...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Hej igen,

Om man hittar en dosa med just det reservdelsnumret så känns det som att det bör vara rätt frekvens, men man vet aldrig om det kanske är någon skillnad. Sök på ebay så finns det en del med de part-nr (du kan söka direkt på enbart numret).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Man kan tycka det, men icke...

Se bara här tex:

http://www.ebay.com/itm/Chevy-GM-Dealer ... 7e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätt nummer. Men fel frekvens.

Jag nämnde ovan att jag ringt GM. Det var då min "lokala" GM-verkstad. De kom fram med vad som eventuellt är rätt nummer. Bara på kul skickade jag ett mail till Chevrolet Sverige (kom inte fram på telefon). De gav ett rätt kul svar:

............................
Tack för ditt mail till Opel kundtjänst.
Vi har inge info om den här bilmodellen. Jag hänvisar därför till Klintberg & Way: 08-680 88 00
.................................


Ganska märkligt att man får svar av Opel, när man mailar till chevrolet.sverige@gm.com. :D Ska ge mig på ett samtal till Klantberg och Väg i morgon om jag hinner.

Jag ringde Osby-skroten i alla fall och jag skulle kolla med dem i morgon igen. Han hade väl inga större förhoppningar dock...

Sista utvägen får bli att koppla bort startspärren. Verkar vara "enkelt" enl en del videos på nätet, men med min vanliga tur.... Nåja, den dagen den sorgen. Just fjärrkontrollen till låsen går väl att byta ut mot någon eftermarknadslösning misstänker jag, men att få bilens startspärr att fungera med det, det tror jag inte på.

Tack så här långt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Tror att dom är den aukt. kanalen man går genom här i Europa, så de är "GM" om man säger så.

Jag provade söka nu och lyckades inte hitta någon annan frekvens än 315 MHz på de dosorna i olika annonser. Om man läser i boken i handskfacket (den kan du läsa igenom kostnadsfritt på Chevrolets amerikanska hemsida) så får jag det till att USA och Kanada har samma frekvens, att dosan uppfyller bägge kraven (gissar på att de svensksålda är jämförbara med de som är sålda i Kanada). En del andra bilar, minns ett par Chrysler-modeller, har dock olika frekvenser mellan USA och Kanada, men just de dosorna till S-10 Blazer "verkar" klara av kraven som ställs.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Opel är ju helt klart GM, och det hade inte varit förvånade att Opel svarar när jag skickar till opel.sverige@, men när man skickar till chevrolet.sverige@ förväntar man sig väl i alla fall att de är dom som svarar. Och även om det är samma människor (högst troligt) så borde de ha bättre koll på sina standartexer i mailen samt veta att de hade en Blazer i modellprogrammet en gång i tiden...

Nåja, jag har plitat ihop ett mail tilll KWparts som de heter numera, får se om de hinner svara innan jag hinner ringa.

När det gäller olika bilmodeller har jag genom åren snappat upp att mycket är gemensamt med kanadensiska och svensksålda bilar.Men i detta fallet vet i f-n om det stämmer.

Jag har mailat en kille (amerikan) på ebay som enbart (vad det verkade) handlar med fjärrkontroller. Han fick min VIN och om det var via den eller efter eget huvud låter jag vara osagt, men han kunde konstatera att jag behövde 433Mhz.

Enligt min enkla mening, bör det då INTE gå med en "kanadensisk" kontroll OM Amerika och Kanada har samma frekvens. Har googlat lite, men hittar ingen info om vilka frekvenser Kanada har. Får spana lite till.

Har för övrigt mailat en firma till i USA. De hade 433Mhz, men inte just till min bil. Får se om det blir napp där.

Jag har även konstaterat att man ska kunna knappa in någon kod via knappen till dimljuset (!?) och på så sätt kunna starta bilen utan dosa. Koden ska finnas i handsfacket (gjorde den inte) eller i det så kallade "konformitetsintyget". Gissa om jag har en sådan kvar i bilens pappper.... Nepp, precis.

Däremot ska man tydligen kunna utläsa den via en TECH2.
Kanske får köpa mig en sådan för att kunna sova tryggt om nätterna :lol:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Hej,

Jag skrev lite fel, ursäkta, menade att KW är den aukt. kanalen för de amerikanska modellerna, tror jag:)

Ja, det är lite svårt att veta vad som gäller för just de svenska modellerna, det kanske annars är så att de bilar som är tillverkade i Nordamerika har 315 MHz och eftersom de S-10 Blazers som är svensksålda troligen tillverkades där så har de den frekvensen, medan exempelvis en del Chryslers som tillverkades i Europa har en Europaspecifik frekvens på 433 MHz (den frekvens som är vanlig i Europa), eller så har även de Europatillverkade modellerna den amerikanska frekvensen.

Fast troligen delade de upp de Blazer som skulle gå till export så de fick 433 frekvensen vid tillverkningen.

Om det är så att din har 433 MHz så blir du nog tvungen att leta bland skrotarna i Sverige, eller försöka hitta en helt ny dosa som legat på lager och samlat damm.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Ja, vi får se var det leder. Troligen är beg via skroten det enda alternativet. Vilket är ok, bara man hittar en.


När jag löst det hela, meddelar jag via denna kanal. Om det går att lösa, kanske det kan hjälpa någon annan med samma problem.

Tack så här långt.
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Liten uppdatering.

Skickade ett mail till KWparts och fick kontakt med en MYCKET serviceinriktad dam. Jag gav henne VIN till min -00:a Blazer och VIN till min -98 Blazer (import från Tyskland) och hon kom fram till att de hade samma export-kod, dvs "RPO code AU8". Enligt det program hon sökte i skulle bägge dessa ha fjärrkontroll 15732810. Dessvärre framgår det inte vilken frekvens den sänder på, men det är med 99% säkerhet så att ALLA europeiska sänder på 433MHz. Jag har läst på forum att det är samma i fjärrkontroll i Tyskland, England och Tjeckien

Så jag kommer att utgå ifrån att så är fallet.

Till saken hör, att jag har två kontroller till min -98 (reservdelsbil) som då således bör passa på min -00:a. Så långt, riktigt bra.

Vad som är mindre bra är att jag inte får någon av de "koda din nya dosa själv-instruktioner" som finns lite varstans på nätet att fungera. En engelsman skrev om att enda sättet att lösa det hela var via GM och ett TECH2-instrument. Det verkade vara lite speciellt med just England, i alla fall tidiga modeller, då engelska försäkringsbolag tydligen inte erkände de tidiga amerikanska Passlock-systemen som pålitliga. Därför installerades något extra på dessa bilar. Kan hända att det är den man måste programmera via TECH2.

Sammanfattning:

99% säkert att man ska ha fjärrkontroll 15732810 till svensk- eller europa-sålda modeller av Blazer -98 till -01.
50% säker på att man måste programmera med TECH2 för att lösa det.

Lösning: Köpa en TECH2. Vilket jag nu gjort :D
Användarens profilbild
Stickan56
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 apr 2015, 11:33

Re: Extra fjärrkontroll Blazer -00

Hej!
Jag har en Blazer S10 -99. Jag söker någon som kan hjälpa mig att läsa ut den 5-siffriga koden som behövs för att koppla förbi startspärren "Passlock". Detta skall tydligen gå om man har tillgång till Tech2.
Denna kod behövs även om man skall lägga till en ny fjärrkontroll.

Själv bor jag i Sollentuna och om någon kan tipsa mig om verkstad eller privatperson som skulle kunna hjälpa mig vore jag tacksam.

MVH Stickan
Skriv svar