Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

FELKOD Dodge Ram 1500 -00

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Tjena , jag skickade e-mail till dig :D
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Tjena,

Jag fick inget mail? :( Prova skicka igen till info@usabilforum.se ..

Men stämmer verkligen det, har du bara 2 st? Jag får det inte att gå ihop, om du har den kraftigare 5,9 litern så ska det enbart finnas 2 sensorer FÖRE katalysatorn (enligt manualen), och då borde du inte kunna få felkod P0138 :| .. eftersom det indikerar till en sensor EFTER katalysatorn, hmm.

Beskriv hur sensorerna är monterade på ditt avgassystem och försök leta upp flera om det finns, OBS, försök kolla noga, sensorerna sitter efter de SMÅ katalysatorerna, EJ efter den stora längre ned.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Försök gärna bekräfta om kontakten till sensorn EFTER katalysatorn ev. ser ut såhär:

Bild
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Nu har jag skickat på den adress du uppgav , hoppas det lyckas nu . Jag får väl springa ner till garaget igen o kolla . Det jag såg så var det en större burk med en sensor före o en efter ,så jag kände på kablarna o kollade dom , o dom var skitiga men inte trasiga , vred sen tändningen o då kom koden upp igen o sen slocknade den o det stod P Done . Springer ner nu på studs o kollar .
Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Hej igen,

Din e-post verkar inte komma fram :|

.. skicka istället ett PM, se här till vänster under min "profilbild"

<<<<<<<<<<<<<<<<< PM

Om du bara har två sensorer så kan det sitta ett annat miljöpaket på bilen än vad boken föreslår, det är i Kaliforniien i USA som dom är väldigt stränga med dessa regler om utsläpp ändå sedan 80-talet.

Men vad jag kan se så bör den ändå ha 4 sensorer :(

Ser det ut såhär kanske:

Bild ??

OM det gör det, kan du försöka bekräfta kontakten (hur den ser ut) på sensorn som är efter katten?

Tror sensorn ligger på runt 400:- kr inkl. frakt från USA (med original kontakt, plug-n-play!) :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Nu har jag provat med ett pm :lol: hoppas det funkar . Har varit ner i garaget igen och bilden du skickat är exakt som det ser ut . :D ,men 2:an sitter en bit upp på röret och det är bara ett govt rör in i dämparen där 2:an är .
Mvh Peter
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Jag har inga små katalysatorer :lol: Man kan ju undra va det är som sitter på min Dodge .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Hej igen,

Fick mailet nu =)

Du har ju 2 st grenrör på bilen eftersom det är en V8, på vilket grenrör sitter sensorerna? Passagerar- eller förarsidan?

Och eftersom du säger att du har enkelt rör till motorn(?) så måste du helt enkelt ha 4 st sensorer? Har du verkligen kollat överallt?

Det ska (enligt manualen som är original från Dodge) se ut såhär:

Bild

Det finns inget annat sätt som jag ser det, eller har du verkligen en sensor EFTER den stora katalysatorn?

Kan vi enas om att du har två grenrör i alla fall? :D Följ rören noga och leta efter sensorer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

:D Jag måste faan skratta , det verkar vara en mysko sak . Jag har tyvärr en sensor efter stora katten o en före o de är på röret vid passagerarsidan .Och ja jag har 2 grenrör :D . Mvh Peter
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Jag ska in på verkstaden på Fredag eftermiddag om grejerna kommit som jag ska byta ut :D , så då får han hjälpa mig o leta för jag hittar då inga fler sensorer :( o inte kan jag se några småkattar heller :( .

Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Haha, jag tycker det är mysko, men servicemanualen kanske inte tar upp allting.

Men det lutar åt att det är sensorn efter katten som ger fel värden, kan inte vara någon annan eftersom felkoden säger "sensor 2" vilket betyder "efter katten".. så om ni bara kan lossa kontakten och ta en bild på den så kan jag ta fram ett pris (om du vill köpa "original" med samma kontakt så det bara är att koppla in).

:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD

Jag ska strax iväg o jobba :( , så jag får försöka fixa ett foto på fredag när jag ändå ska in på verkstaden :D . De blev en lång tråd det här , men det är trevligt att prata med dig :D o jag vill återigen tacka för all hjälp och jag lovar att jag återkommer med foton och ett besked om mekanikern kunde hitta några fler sensorer :D

Mvh , Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD

Tackar! =)

Din beskrivning på avgassystemet låter precis som om den har 4 st sensorer, men det kan vara att det är olika i vissa stater i USA, enbart Kalifornien som har 4 st möjligtvis (manualen var lite oklar med just detta, men jag ska försöka ordna en manual som täcker årsmodell -97-01 istället för den jag har nu som täcker en årsmodell, -00 eller -01 är det (du har -00 vet jag))..

Men men, det ska vara sensorn EFTER katten som är "defekt" troligtvis, så den skulle man nog byta för att bli av med en ev. ojämn motorgång som du beskrev :P

Ja ordna gärna en bild på fredag, vore roligt att se kontakten, sen kan jag föreslå en sensor till dig om du vill..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: FELKOD Dodge Ram 1500 -00

Tjenare , har äntligen fått igång datorskrället :evil: , på verkstaden så hittade dom bara 2 sensorer :o , så jag har bytt den bakre så nu verkar det bra . Ett stort tack för all hjälp :D :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: FELKOD Dodge Ram 1500 -00

:)

Ja det stämmer nu ser jag, jag råkade kolla årsmodell -01 :oops: :| Två sensorer finns som du säger och det var den bakre sensorn efter katten :=)

Har lampan slocknat nu? Köpte du original sensor eller hur löste ni det?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar