Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Däckbredd

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Däckbredd

Hej, jag undrar om man kan ha smalare däck fram än vad amn har bak på en Dodge Ram-00 om man inte kör med 4WD ilagd . Har hört att vissa säger att bredden måste vara lika både fram o bak . Tacksam för hjälp . Mvh Peter
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckbredd

Ja du kan ha bredare däck bak samtidigt med 4WD beroende på rullomkretsen, annars är väl 2WD att rekommendera om man är lite osäker..

Vilka spec. har du tänkt dig på däcken/fälgarna? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: Däckbredd

Hej , som det är nu så har jag 20 tums fälgar på med 325 sulor , dom satt på när jag köpte bilen i april . När man svänger mycket åt vänster så tar däcket i balken och skaver på gummit,så jag tänkte köra med 275:or fram . :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckbredd

Aha, jäkla "feta" däck o fälgar må jag säga :D

Se bara till att rullomkretsen är densamma, snarlikt i alla fall om du tänker köra 4WD konstant(?!!).

Dvs. se till att profilen blir densamma, bör bli högre i siffror än nu eftersom den utgår efter antal procent från bredden.

Här står lite om omkrets o annat:

http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Så nu har du 325 bredd både bak o fram? Men vilken profil? :P Då kan man räkna lite.. =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: Däckbredd

Tjena , jag får be så mycket om ursäkt storleken på däck o fälgar är som följer 305/50/20 runt om och jag tänkte sätta på 285:or fram o bara köra 2WD på sommaren .
Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckbredd

Aha, men då borde du kunna köra på samma profil, eller om du vill en storlek större = 55, oavsett så får du inte exakt samma diameter eller rullomrets, men det är det närmsta du kan komma om du inte specialbeställer ett profilmått vilket inte går att göra (tror jag inte xD) :) Det ska inte vara några problem alls.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 22 apr 2011, 11:39
Ort: Falun

Re: Däckbredd

Man får nog köpa 4 nya däck så det blir riktigt ( och dyrt :lol: ) Tack än en gång :D
Skriv svar