Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Grand Voyager 2.8 crd startar inte ibland

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
påsen
Minivan

Chrysler Grand Voyager 2.8 crd startar inte ibland

Har en grand voyager -06 crdsom inta startar ibland,när den inte startar får man gnugga 5-6 gånger på starten så kommer den igång till slut.Verkar som om den tappar bränsle trycket(bara vad jag tror)
Skulle va skönt om nån vet nått om detta...
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: 2.8 crd startar inte ibland

Hej,

Jag har aldrig arbetat med en diesel det måste jag erkänna, men såhär beskriver servicemanualen ifall det kan vara bra att veta(?):

Fel: Bilen startar inte / Svårstartad / Startar och stannar:

Möjliga orsaker: Förorenat bränsle, lågt bränsletryck, igensatt bränslefilter, dåligt bränslerelä(?), bränsleförvärmaren defekt, igensatta och/eller läckande bränslerör/kopplingar, kolla efter lagrade felkoder.

Åtgärder: Spola rent bränslesystemet, kolla bränsletrycket från pumpen, byt bränslefilter, testa bränslereläet, testa bränsleförvärmaren, inspektera bränslerören, försök få fram felkoder.

Ja som du ser så säger inte ovanstående så speciellt mycket, mest generellt.

Men börja med att kolla det som är lättast först:

Lyser Check Engine? Försök få fram felkoder genom att hålla inne TRIP/RESET medans du vrider tändningen till ON och fortsätter hålla inne TRIP/RESET i ytterligare 5 sek tills mätarhuset genomför en diagnos och ev. P***-koder visas, testa även att vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och se om check engine börjar blinka eller den visar felkoder i mätarhuset.

Du kan dock behöva ett OBD-instrument om det inte fungerar, men enbart om lampan lyser, annars är det inte nödvändigt tror jag inte.

Om du ska kolla bränsletrycket så måste du nog åka till en Chrysler-verstad eftersom jag tror inte att du har ett sådant testinstrument hemma? Man behöver lossa motorkåpan/plasten, sedan finns det en testkontakt där man ansluter ett instrument.

MEN, nu ska du få höra en grej, Chrysler har utfärdat ett serviceärende på denna motorn, det tillämpar årsmodell 2005-2007 av Voyager samt även Jeep med samma motor. Dom beskriver de symtomen som du har och orsaken är för mycket luft i bränslesystemet, åtgärden är ett nytt filterhus eller vad dom kallar det?

Du kanske skulle kolla med Chrysler om dom kan scanna bilen efter detta och läsa av värdena om det är ovanstående fel med filterhuset.

Pris enligt Mopar USA bör vara runt 1 000:- för allt, men här i Sverige tar dom väl ett bra mycket högre pris ska du se.

Här har du reservdelsnumret som Chrysler i USA beskriver, kolla med Chrysler Sverige vad dom ska ha för delen:

Reservdelsnummer: 680 43087 AA

Eftersom filterhuset är ett serviceärende som inträffat för många så skulle jag tro att det kan vara ditt problem?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 2.8 crd startar inte ibland

Kan ju gå med detta filtret, det är inte original Mopar men vem vet :roll:

http://autokatalogen.se/afw/varnamo/vie ... dNo=290342" onclick="window.open(this.href);return false;

MEN kolla FÖRST efter felkoder, därefter rekommenderas som första åtgärd att byta filtret.

Bild
Användarens profilbild
påsen
Minivan

Tack för ditt snabba svar!
Det lyser ingen motorlampa och det tänds ingen när jag slår on/off heller.
Jag har pratat med en chrysler verkstad men dom hade inte varit med om det här,men på jeep`s 2.8 crd hade dom varit med att bränslefilterhusen var sprucken. Detta händer bara var 10 gång man ska starta men den ska ju inte vara så..
Användarens profilbild
påsen
Minivan

Jag har bytt bränslefilter men det vart inget bättre..Köpte det på mekonomen ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha :)

Uppstår felet vid kall och/eller varm motor?

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kanske är något med pumpen? Sitter väl en ventil som förhindrar bränslet att rinna tillbaka i tanken, varav det tar så lång tid att köra på startmotorn?

Bild
Användarens profilbild
påsen
Minivan

Det spelar ingen roll om den är varm eller kall,finns det en sån ventil så verkar det troligt.
Ibland svajar den på tomgången om det nu har något mad det att göra..
Användarens profilbild
Totte
SUV

Svajar den på tomgång hittar du felet i bränslepumpen.

Den torra svenska dieseln har helt enkelt torkat ut tätningarna i pumpen. :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tror det sitter en sådan ventil i pumpen, du kan nog testa den teorin genom att efter bilen har stått stilla en stund, så kan du vrida nyckeln till ON men starta inte bilen, kolla sedan om det kommer bränsle framme vid motorn i den testkontakten om det går, var försiktig dock, ha en handduk till hands. Om det inte kommer mycket bränsle alls så kan detta vara orsaken :roll:

En pump sitter väl vid filtret framme vid motorn? Sedan finns det något som heter spridarpump eller linande, vettefasiken hur det är uppdelat? :|

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20927900" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV

Det lär väl knappast spruta ut en enda droppe diesel ur "testkontakten", vilket är helt normalt.

Man måste med största sannolikhet ha ett speciellt testverktyg för att mäta trycket.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nja jag menar inte riktigt den porten, skrev fel, ska finnas något annat man kan lossa för att få en uppskattning om bränsletrycket är svagt eller inte..

Bild
Användarens profilbild
påsen
Minivan

Tack för dom bra tipsen,ska kolla lite i veckan skriver hur det går..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

=)

Känns problemet som bränslerelaterat, precis som att den inte får diesel direkt? Eller kanske överfullt med diesel så att du måste öppna spjället/trycka på gasen mera? Eller kan det annars ha med tändningen att göra?

Bild
Skriv svar