Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Neon -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Chrysler Neon -98

Hej alla fantaster.

Chrysler Neon -98 vad finns att säga om denna skapelse är det något att satsa på, tydligen så har mobilizern gett sig så är det några svårigheter att koppla förbi den eller vad gör man?

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Samma spärr som i Stratus tror jag.

För att koppla ur så måste man låna en starspärrs-modul från en Chrysler Stratus eller Neon och koppla in tillfälligt, sedan starta bilen och koppla ur modulen när bilen är igång, på så sätt låses spärren upp i BCM och PCM och bilen behöver aldrig mer modulen.

Så om man känner någon som är villig att låna ut modulen från sin bil (och ev. riskera något) så är det ett enkelt fix, tar väl 5 min då modulen är ganska synlig under ratten.

För övrigt en bra bil som är ganska snål om det gäller modellen med den manuella lådan, automatlådan är inget att satsa på då det är en gammal konstruktion från 80-talet som är 3-vxl.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Chrysler Neon -98

Behöver inte nyckeln kodas till den lånade startspärren?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Man använder nyckeln som är till bilen man lånar modulen ifrån :P (därför det kan vara lite riskabelt för utlånaren ifall ifall något inte går som det ska, då sitter man med två bilar som inte startar och behöver göra ett nytt försök från en tredje bil).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Chrysler Neon -98

Jag tänkte att om det är en -98 kanske det sitter en sändare i nyckeln till startspärren :idea: .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Transponder-nycklar finns inte till Neon vad jag vet :) (det var en lågprisbil när den lanserades och var därmed väldigt basic).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Chrysler Neon -98

OK! Jag fick för mig att immobilizer blev obligatoriskt från -98. Men det verkar vara såhär :o .

33 § Personbil som tas bruk den 1 oktober 1999 eller senare skall ha stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd samt startspärr (s.k imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 15 §) ändrat genom 95/56/EG.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Jo men Neon har startspärr i fjärrdosan, ej chip i nyckeln :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Chrysler Neon -98

Då är det naturligtvis viktigt att man får med sig mer än en fungerande fjärr :idea: .

Kostar 1000-2000:- att koda en ny :cry: .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Chrysler kan inte koda om till Stratus eller Neon, de bilarna använder ett gammalt skitsystem som heter rockwell :)

Man måste helt enkelt låna en modul och fjärrnyckel från en fungerande Stratus eller Neon och föra över till bilen som inte fungerar, och sedan starta den och på tomgång kopplar man ur modulen igen, vipps försvinner kommunikationen mellan BCM, PCM och modulen till startspärren och bilen kommer aldrig mer ha en startspärr eller larm eller fjärrlås (tror jag inte). Men den kommer gå att starta precis som en vanlig bil. Det kan vara så att fjärrcentrallåser ändå fungerar tror jag..

Då är frågan, vem bor nära och är villig att låna ut modulen och nyckeln till en sådan "operation" :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Antar att du emnar denna bilen: http://www.blocket.se/orebro/Chrysler_N ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; :P?

Verkar vara ett bra köp om man kan ordna fram en modul + fjärrnyckel från en annan Stratus eller Neon, problemet är ju att någon okänd inte skulle låna ut detta troligtvis, så man behöver känna någon med en sådan bil eller försöka hitta allt detta på en skrot.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Chrysler Neon -98

Stämmer det är den jag syftar på, jag får ta en sväng till min lokala skrothandlare och se om det finns en neon eller stratus där för de brukar aldrig vara omöjliga, har även kollat så det finns ett par neon på skrotarna i grannskapet men vet ej om de har nyckel och fjärrdosa till respektive bil kvar får bli måndagens uppdrag. Ja jag tycker det verkar var ganska mycket man får om man nu får i gång skrället, ber att få återkomma med närmare instruktioner om jag får tag i grejer och att den finns kvar för avhämtning.

// Janne :P
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

:P

Men kom ihåg: Om inte modulen och fjärrnyckeln fungerar på "donatorbilen" så kommer det inte att fungera på den Neon'n :( Så en bil som stått på skroten kan ha tappat programmeringen osv., det är stor chans :(

Bästa vore att ta från en bil som körs dagligen men som sagt, vem lånar ut dessa grejer? Jag kommer inte på någon :lol:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Chrysler Neon -98

Det kanske bara är fjärrisen som lagt av :P .

Om man fixar en ny borde man kunna programmera den utan att bilen går :P .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Neon -98

Enligt säljaren på blocket.se är det fjärrkontrollen som lagt av :)

Men dessa går inte att programmera på Chrysler Stratus och Chrysler Neon som sagt, eftersom dessa två bilar använder ett väldigt konstigt udda system (även vissa Jeep GC ZJ använder rockwell-systemet).

Det var Chrysler som ägde företaget som gjorde dessa system men det blev ingen direkt succé, idag har Chrysler nästan ingen alls utrustning för att programmera om nycklar till rockwell, jag vet ingen som klarar det, inte ens Chrysler USA?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar