Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Generellt - Kolla oljenivå i automatlådan

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Generellt - Kolla oljenivå i automatlådan

På nästan alla amerianska bilar så kan man läsa av oljenivån i automatlådan, olikt BMW som det tyvärr inte går lika lätt :/

Generellt så startar du bilen och kör en sväng tills motorn når normal arbetstemperatur (efter cirka 15 min).

Kör sedan till plan mark, INGEN LUTNING ÅT NÅGOT HÅLL! Det bästa är att köra till en bensinstation där du fyller upp med bensin, där är det normalt plan mark.

STÄNG INTE AV BILEN, utan lägg i parkeringsbromsen och tryck ned bromspedalen och växla igenom alla lägen på automatlådan (stillastående), t ex. Park, Reverse, Drive, 1, 2 osv.., avsluta med att lägga spaken i läget NEUTRAL och fortsätt ha bilen på tomgång.

Öppna motorhuven och torka av mätstickan och kolla av oljenivån.

KOLLA ALDRIG OLJENIVÅN PÅ OJÄMN MARK, NÄR BILEN ÄR KALL OCH ABSOLUT INTE NÄR BILEN ÄR AVSTÄNGD!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Generellt - Kolla oljenivå i automatlådan

Hej

En fundering som jag har mär man kollar oljan i lådan i alla fall på Chrysler Voyager det kanske är lika för alla jänkemärken. När bilen är varm och man kollar oljanivån på stickan är det Warm eller Hot som gäller då?

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Generellt - Kolla oljenivå i automatlådan

Har du kört bilen runt 20-25 min (relativt "hårt") så ska nivån ligga på MAX på HOT, men ej över.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar