Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

AirBag lampa Lincoln -95

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

AirBag lampa Lincoln -95

Hej.

Ford Lincoln Executive Town Car 1995.
Har haft borta ratten och bytt den här bandkabeln som sitter lindad i en dosa runt rattstången för den var trasig fick byta en del kullager och lite annat smått och gott också för ratten satt löst och det skarpade när man svängde så nu är allt sånt frid och fröjd. Men efter dessa operationer så lyser Air Bag lampan och blinkar felkoder först så blinkde den 3 & 2 men det försvann när jag bytte den här dosan med kabel för det var ett kabelbrott men nu så blinkar den 5 & 2 och det är något med krasch sensor och jordfel och något med jordfel i kretsen, någon med några tips om vart jag ska börja leta. Krasch sensorn i fronten har jag ju inte varit i närheten av så jag får inte riktigt i hop det.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Jäkla fin bil du har! ;)

..ang. airbagen, är det inte så att felkod 52 betyder att det är ett kabelbrott till modulen? Sitter väl en kabel vid tändningslåset, den kanske glappat ur med tanke på att du arbetade vid ratten? Eller så kanske säkringen har smällt? Är en 10 AMP tror jag, stora modellen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Helt rätt 52 var kabelbrott och det är åtgärdat det sitter en helt ny enhet med kabel och efter det så har jag fått 32 eller 3 & 2 jag vet inte riktigt hur det ska vara och det är de felkoderna som jag inte blir riktigt klok på var jag ska leta.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Men felkod 32 försvann skrev du ? :P Och nu har du 52? Eller är det tvärtom?

Kollat säkringen?

Du bytte alltså kontaktspolen runt rattstången?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Ja jag blandade runt koderna 32 försvann och det kom 52 i stället och det stämmer att det är kontaktkransen runt rattstången som är bytt nu, googlade lite på felet och fick att koden måste nollas i datorn för att försvinna så det vet att man åtgärdat felet och det är tydligen ett par stift i något kontaktdon som ska byglas.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Kan du filma blinkningarna från lampan om du har någon smidig mobil eller något? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Problemet löst, det sitter bakom handskfacket mot ytteridan en blå kontakt som det faktiskt stog air bag på locket till så där byglar man 2 stift med tändningen påslagen och när det slutar tjuta så har man 25 sek på sig att ta bort byglingen slå av tändningen och slå på igen då blinkar den sina gånger och sedan var det bra.


// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: AirBag lampa Lincoln -95

Oh fan, skönt att det gick bra!! :)

Jag trodde den boxen var vid förarsidan under rattstången men då hade jag fel, kanske är tidigare årsmodeller :oops:

Lyser airbag-lampen vid uppstart och slocknar sedan efter självdiagnosen? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar