Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

dodge ram slocknar

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

dodge ram slocknar

Hej har en dodge ram 1500 2005. Den har fått för sig att börja slockna av sig själv av någon anledning. Tex om jag kommer körandes och får rött i trafikljusen och måste stanna, då dör bilen ibland. Men direkt jag vrider på nyckeln så startar den igen. Har försökt att kolla alla slangar osv, men allt verkar då vara helt. Så funderar om det kan vara tomgångsmotorn/tomgångsrelät. Men har ingen aning om vars någon utav dom sitter. Har någon varit med om samma fel eller liknande? Väldigt tacksam för alla svar
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Hej!

Hur stannar motorn, som om tändningen stängs av tvärt eller sluddrar den som om bränslet försvinner, eller på något annat sätt?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Avenger skrev:Hej!

Hur stannar motorn, som om tändningen stängs av tvärt eller sluddrar den som om bränslet försvinner, eller på något annat sätt?
Den kan som rycka till ibland så slocknar den. Men sätter jag den i neutralen direkt jag stannar så slocknar den inte
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Hej igen,

Sker det vid varm eller kall motor eller bägge och?

Kontrollera så att automatlådeoljan har korrekt nivå så det inte är den som orsakar problemet.

Får du några felkoder, lyser motorlampan?

Tomgångsmotorn bör sitta vid spjällhuset. Kan även tänka mig att spjällägesgivaren/TPS orsakar det felet.

Prova rengöra spjällhuset med tillhörande sensorer och se om det gör någon skillnad.

Vad har du för motor i bilen förresten?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Avenger skrev:Hej igen,

Sker det vid varm eller kall motor eller bägge och?

Kontrollera så att automatlådeoljan har korrekt nivå så det inte är den som orsakar problemet.

Får du några felkoder, lyser motorlampan?

Tomgångsmotorn bör sitta vid spjällhuset. Kan även tänka mig att spjällägesgivaren/TPS orsakar det felet.

Prova rengöra spjällhuset med tillhörande sensorer och se om det gör någon skillnad.

Vad har du för motor i bilen förresten?

mvh
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Avenger skrev:Hej igen,

Sker det vid varm eller kall motor eller bägge och?

Kontrollera så att automatlådeoljan har korrekt nivå så det inte är den som orsakar problemet.

Får du några felkoder, lyser motorlampan?

Tomgångsmotorn bör sitta vid spjällhuset. Kan även tänka mig att spjällägesgivaren/TPS orsakar det felet.

Prova rengöra spjällhuset med tillhörande sensorer och se om det gör någon skillnad.

Vad har du för motor i bilen förresten?

mvh
det spelar som ingen roll om den är varm eller kall. Enda felkoder som finns är till olietryckgivaren som glappar. Den funkar lite till och från. Tack ska kika på de till veckan. 5.7liters hemimotorn har jag :) har även kollat nivån i växellådan och den är helt ok
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Okej, en dum fråga kanske men kontrollerade du oljenivån i lådan med motorn på tomgång och bilen varmkörd? =)

Hittar inte några lösa sensorer så som tomgångsmotor och TPS att köpa till den motorn, de sitter nog integrerade i spjällhuset då det styrs elektroniskt på 5.7:an (ingen vajer från gaspedalen till spjällhuset).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: dodge ram slocknar

För att vara lite anal - det finns ingen TPS alls - det är en del i spjällhusets funktion. Datorn styr motorn som öppnar spjället - alltså vet datorn alltid positionen på spjället ;)

Dock kan man sno signal från konnektorn på spjällhuset för att få ut en TPS signal - exempelvis om man kör lustgas så gasen bara går på vid fullt öppet spjäll.

Åter till TS - när du tankar den - känns det normalt då eller är det svårt att få i soppa? Finns en kula som skall sluta tätt om du rullar med bilen. Den kan fastna ibland och då dör bilen framförallt på tomgång.

En annan grej jag funderade på är intake control valve, men då borde du få någon typ av felkod.
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Kameramannen skrev:För att vara lite anal - det finns ingen TPS alls - det är en del i spjällhusets funktion. Datorn styr motorn som öppnar spjället - alltså vet datorn alltid positionen på spjället ;)

Dock kan man sno signal från konnektorn på spjällhuset för att få ut en TPS signal - exempelvis om man kör lustgas så gasen bara går på vid fullt öppet spjäll.

Åter till TS - när du tankar den - känns det normalt då eller är det svårt att få i soppa? Finns en kula som skall sluta tätt om du rullar med bilen. Den kan fastna ibland och då dör bilen framförallt på tomgång.

En annan grej jag funderade på är intake control valve, men då borde du få någon typ av felkod.
Det känns helt normalt när jag tankar den. Spelar som ingen roll heller om de är tom eller full tank. Finns bara 1 felkod och de är till olietryckgivaren. Har även lämnat in bilen på en firma då dom kollade med datorn men de var de enda som fanns
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Har du provat rengöra spjällhuset? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: dodge ram slocknar

Nog för att 5.7 hemi slammar igen med olja men inte så jävligt att det skall bli så mycket build up i spjällhuset att bilen stryper :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Nae tänkte mer på om det är känsligt, vissa är jättekänsliga för bara lite sot i spjällhuset och dess kanaler =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Glömde säga de, sätter jag den i neutralen så hålls vartalet stabilt och den dör inte då. Kan de ev vara något med växellådan?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dodge ram slocknar

Tänkte på det i och med automatlådeoljan, men den var på korrekt nivå? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mattias_s
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 apr 2015, 09:44

Re: dodge ram slocknar

Avenger skrev:Tänkte på det i och med automatlådeoljan, men den var på korrekt nivå? =)
Jajjemen den var som den skulle :)
Skriv svar