Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Nu är det så att man har stött på ett hederligt bök med att bilen drar ur batteriet på 2-3 dagar (fulladdat) och har har inte en susning om vad det kan vara som drar. Inga lampor som lyser och i övrigt så har jag inte installerat något utöver original utrustningen. Sitter å funderar på om man på något sätt kan mät säkringar eller på något annat sätt kan se va fan det är som drar. Ja köpte nyligen ett riktigt fint batteri så är långt bättre än det gamla som var stendött. Trodde det var fel på batteriet å var å fick ett nytt igen efter 2 veckor. men nu är det ändå samma visa igen så batteriet är inte boven i dramat. Jag har en el-antenn som fastnat i nere läge men den aktiveras bara när man slår på radion, det kan väl inte vara den elmotorn som står å drar för den är helt tyst. Har fått hjälp å mäta på batteriet när motorn går å den ser ut å ladda 13.62 volt eller nåt i den stilen så ja tror man kan utesluta generator och kol.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Mät amp. över batteriet och dra en säkring i taget så ser du vilken "funktion" som kan tänkas vara defekt på bilen :P

Om bilen t ex. drar 0.20 amp. med bilen avstängd så ska den sluta dra ström om du drar "rätt" säkring (förutsatt att felet går att hitta där).

Har du voltmätare så ska det gå kanonfint att lösa problemet tror jag :)

PS, du kan även prova att koppla lossa kablarna till generatorn bara för att kolla om amp. minskar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Men skall man räkna med att bilen drar LITE ström med tanke på Larmet å typ klockan i radion? vad får den dra som högst för att det skall vara acceptabelt?
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Ja bilen drar alltid lite ström om man inte drar alla säkringar vill säga xD

Jag tror du kan räkna med att 0.2 amp +(-) så är det ganska för mycket, det visar sig ganska självklart eftersom den verkar dra ström om batteriet laddas ut så fort på 2-3 dagar? :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Glömde:

Ett bilbatteri bör inte dra mer än 0,04-0,06 amp med avstängd bil
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

Nu har jag mätt upp alla säkringar och konstaterat att det var den trasiga el antennen som drog som fan med ström. den drog 4.63 amp. antennen är ju trasig sen tidigare men hade inte föreställt mig att den skulle dra ström även när bilen e avstängd, nu visade det sig i alla fall vara så och har nu dragit ur den säkringen tills vidare. Riktigt irriterande att antennen kan ställa te med allt de krångel jag fick under de senaste veckorna men nu är det gött att man hittat felet. känns som en välsignelse. :D nu drar bilen inte mer än 0.01 amp å allt tycks vara som det skall.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 94a - Drar ut batteri på 2 dagar

=)

Det var inte dåligt av antennen att dra så pass mycket! En riktig "fighter" :D Men motorn som drar ner och upp antennen är nog stark :)

Skönt att det löste sig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar