Voyager marknadsföring
Postat: sön 19 jul 2015, 08:12
I ett avseende har inte Fiat lyckats så bra med sin nya familj - marknadsföringen av den bil som bildade skola för klassen. I flera sammanhang där motorjournalister skriver om familjebilar eller "minibussar" så nämns inte Voyagern. Däremot nämns asiatiska eller europeiska minivans som dels saknar en riktig motor, dels med stora, tunga och klumpiga stolar som måste lyftas ur och in i bilen vid anpassningar - en omöjlighet för bl a många kvinnor och dels priserna. Inte sällan ligger priser för konkurrenterna på storleksordning 100 kkr över Voyagern och då för en sämre bil.
En bidragande orsak är rimligen en felaktig analys och brist på insikt om varumärkens betydelse hos Fiats marknadsförare. Visst är Fiat och Lancia mycket välkänt, men är tyvärr inte namn som präglas av kvalitet och förtroende i övriga världen. I flera sammanhang har jag dock noterat att Voyagerns kvalité har ökat rejält sedan Fiat tog över. Passform och detaljarbetet är bl det som framhålls där jänkarna i produktion fått nya krav på sig. Bra, även om bilen inte var dålig tidigare. I krocktesterna har bilen fortfarande sina svagheter, främst vid kollisioner flygel mot flygel där de uppvisar dåliga resultat.
Med den utrustning, motor (283 hk), bränsleförbrukning och utrymmen o t o m hyfsad krokförmåga (1 600 kg) och det förhållandevis mycket förmånliga priset så borde bilen kunna vara en försäljningsframgång med bättre marknadsföring. Tre eldörrar är verkligen en tillgång. Med stolen nedfälld bakom föraren har man väl ca 1 kvm yta att lasta på och kan ändå åka sex personer.
Tvekade länge över Lancia och hade planer på att byta ut allt signum mot Dodge eller Chrysler. Bilen är dock nedlusad med Lancia, i displayer bl a (kräver byte av mjukvara) och har nu vant mig och tycker att det t o m är lite kul med Lancia. Trivs verkligen bra med min 2012. Kör man lugnt går motorn lugn och tyst, behövs det finns kraften och pelle i botten ger plötsligt karaktären på motorn av sportbil, det hörs när effekten tas ut. Växlar man sedan manuellt så blir BMW killarna i keps frånåkta. Roligt! Barnsligt? Javisst!
En bidragande orsak är rimligen en felaktig analys och brist på insikt om varumärkens betydelse hos Fiats marknadsförare. Visst är Fiat och Lancia mycket välkänt, men är tyvärr inte namn som präglas av kvalitet och förtroende i övriga världen. I flera sammanhang har jag dock noterat att Voyagerns kvalité har ökat rejält sedan Fiat tog över. Passform och detaljarbetet är bl det som framhålls där jänkarna i produktion fått nya krav på sig. Bra, även om bilen inte var dålig tidigare. I krocktesterna har bilen fortfarande sina svagheter, främst vid kollisioner flygel mot flygel där de uppvisar dåliga resultat.
Med den utrustning, motor (283 hk), bränsleförbrukning och utrymmen o t o m hyfsad krokförmåga (1 600 kg) och det förhållandevis mycket förmånliga priset så borde bilen kunna vara en försäljningsframgång med bättre marknadsföring. Tre eldörrar är verkligen en tillgång. Med stolen nedfälld bakom föraren har man väl ca 1 kvm yta att lasta på och kan ändå åka sex personer.
Tvekade länge över Lancia och hade planer på att byta ut allt signum mot Dodge eller Chrysler. Bilen är dock nedlusad med Lancia, i displayer bl a (kräver byte av mjukvara) och har nu vant mig och tycker att det t o m är lite kul med Lancia. Trivs verkligen bra med min 2012. Kör man lugnt går motorn lugn och tyst, behövs det finns kraften och pelle i botten ger plötsligt karaktären på motorn av sportbil, det hörs när effekten tas ut. Växlar man sedan manuellt så blir BMW killarna i keps frånåkta. Roligt! Barnsligt? Javisst!