Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
rcv
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 12:44

OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Hej

Har en Cheva Transport 98 som har en ilsken röd lampa som lyser ständigt (varningslampan) och vid felsökning indikerar den för hög tomgång - trots att tomgången enligt varvräknaren ligger kring 800...
Undrar nu hur man ställer ner tomgången på denna bil, är det mha OBD:n, eller ???
Till saken hör att den tidigare lyste pga felande lambda-sond (tror jag det var, eller katalysatorn, minns inte riktigt) men verkstan bytta den felande komponenten men lampan fortsatte lysa ändå, men nu med annan felkod...

Första spontana tanken är att prova ställa ner tomgången ngt, men vet inte hur man gör

/R
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Hej,

Har du en bild på lampan? Hur ser den ut?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rcv
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 12:44

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Avenger skrev:Hej,

Har du en bild på lampan? Hur ser den ut?
Det är den klassiska varningslampan med utropstecken (tror jag), dvs den som bl a indikerar fel på lambda-sonder, katalysator fel mm
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Hej,

Jag tror du menar bromslampan, den varnar för fel i bromssystemet (den är röd med utropstecken i mitten).

Motorlampan som indikerar fel i emissionssystemet är gul och ser ut som en "motor". Den varnar för fel i olika sensorer bla. lambda osv.

Det finns ingen lampa som indikerar för hög tomgång.

Har du en OBD-läsare? Vad har du läst av?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rcv
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 12:44

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Det är check-lampan som lyser (motorsymbol) och vid de senaste OBD-avläsningarna har det indikerats för hög tomgång... tidigare indikerade den en av lambdasonderna tror jag (som byttes varvid det felet försvann) men efter bytet så kom denna nya felkod (för hög tomgång)...

/R
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Hmm, kan du ge mig P-koden som ni avläst via OBD? :P Den börjar på bokstaven "P" och sedan några siffror därefter..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rcv
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 12:44

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Ska in i morgon till verkstaden med bilen o läsa av och försöka släcka lampan. Återkommer med koden om det är så att killen inte lyckas ta bort "tomgångs-varningen"...

Tack för engagemanget!!!
/R
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: OBD-felsökning indikerar för hög tomgång

Ja meddela gärna felkoden som ni får ut, vore väldigt intressant att se vad som står, då kan man lösa problemet enkelt (förhoppningsvis) :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar