Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Hallå gott folk. nu behöver jag hjälp att Brainstorma lite, lite bakgrundsinfo först: VARNING FÖR LÅNG INLÄGG

Jag köpte för lite mer än 3 månader på mig en CGV -05 med 2,8 liters dieseln, helt underbar bil på alla sätt särskilt bränsleförbrukningen. Fram tills i Tisdags den 17/5 så har bilen varit stark och dragit på bra, med fina mjuka växlingar, inga överdrivna växlingar upp och ner och absolut ingen slirning. men så i Tisdags kväll så var tanten på väg hem från jobbet i Falun in till Borlänge när bilen efter ca 2 mils körning börjar rycka lite smått, likt när man är på väg att få bränslebrist.. hon stannade till vid ICA och handlade i ca 30 min och när hon sedan skulle ehm och backade ut så började den rycka igen fast lite kraftigare, hon växlade till D och gasade på utfrån parkeringen... ca 20 meter kom hon innan bilen plötsligt inte svarade på gasen, hon stannade till och kunde konstatera att motorn gick fint än men växellådan drev inte längre..

efter bärgning hem så kunde jag se att det fanns gott om olja men den är lite åt det svarta hållet, men den luktar inte bränt tycker jag. dagen efter när bilen stått hela natten så kan jag konstatera att den fortfarande inte vill dra i väg på nån växel, är lådan körd? hm.. med motor på tomgång och när jag för växelväljaren mellan lägen så kan jag tydligt konstatera att den lägger i D och R med tanke på att motorvarvtalet sjunker lite och man " känner" att växeln går i, men likt förbannat händer inget när jag gasar..

inga kontroll lampor blinkar, jag har inte möjlighet att läsa av felkoder på lådan, jag har ett par felkoder som har kommit och gått sedan jag köpte bilen samt en som består,

P1130 hänger kvar hela tiden och är bränsletryck lågt, och det har jag konstaterat är returventilen i fuelrailen som läcker och resulterar i viss startsvårighet i bland ( man får vrida om tändningsnyckeln ett par ggr så liftpumpen matar högtryckspumpen full då startar motorn direkt)

intermittentP1685 felaktig nyckel verkar vara ett vanligt fenomen på nyare CG, har ej undersökt orsaken men gissar på dålig kontakt i nån skarv.

intermittentP0190 signalfel i bränsletryckssensorns krets, ( kan ha med p1130 att göra eller taskig jord/ström)

intermittentP0520 Oljetrycksensor till motorn, givarfel eller kan utlösas av väldigt gammal utspädd olja.

Jag har pratat med Kent Hansson på Bil och automatlåde service i Falun, och han sa att de nyare lådorna från 01 och upp är väldigt mycket bättre än de gamla och han har inte hört om nån som havererat likt min. man har alltid MINST 1 växel fungerande antingen D eller R när växellådan ger upp fysiskt, med ett elektriskt fel så hamnar lådan i limphome läge och spärras på 2:ans växel.
Om man skjuter Convertern ( momentomvandlaren) så sker det uteslutande vid hög hastighet och plötslig hög belastning ( tex omkörning på motorväg med kickdown) då försvinner all vridmomentöverföring från motor till växellådan och innebär även effektivt att lådans Oljepump stannar.
då blir växellådans oljesystem trycklöst och man ska inte känna nån skillnad alls när man växlar med växelväljaren..

Enda förslaget han gav var att filtret skulle vara så igensatt att pumpen inte kunde bygga det tryck som behövs i växellådan. men eftersom växellådorna är slutna enheter så kan det filtret enbart sättas igen av produkter från Intern slitage. och det sker inte plötsligt utan under lång tid och upplevs som att lådorna börjar slira mer och mer.

själv är jag inne på EL fel.. ström matning, eller generalras i jordning? sitter det nån fet jordpunkt kring lådan?, samt OM lådan visar sig vara skrot, är det någon som vet om Lådorna från V6orna passar på Dieseln? från 01 och upp då.

Brainstorma mig med förslag och ideer vad som kan tänkas orsaka ovanstående,

all hjälp uppskattas liten som stor.

mvh Tisa.
Annons
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

just ja ett fenomen som jag noterat är att om jag lägger i N med motor avstängd så kan jag frirulla bilen utan problem, men om jag startar bilen så är bilen spärrad, det går absolut inte att få den att rulla i nåt växelläge, men om jag växlar lite snabbt mellan R och D så kan bilen rulla fritt ca 10cm innan det tar stopp igen..
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

ingen som vill brainstorma?

har efter mycket efterforskning och studerande av elscheman och rivande i bilen konstaterat att antingen är jag dum som få eller så är det nåt annat fel, har lusläst den eminenta Reparationsmanualen som Avenger så snällt bidrog med. både framlänges och baklänges, forskat på amerikanska forum, m.m, alla säger att man ska kontrollera TCM relay, (då den ger ström till solenoidpaketet som sitter på lådan och styr hydraltrycket till de olika växlarna) och TCM relät i sin tur får signalen att släppa fram ström via Databoxen till lådan. och överallt så finns det hänvisningar till just detta.. i rep.manualen så finns text om detta också.. samt en överblick över IPM:en.. men ingenstans står var jag hittar detta relä?, för Bensinvarianten så sitter TCM relät under locket på IPM:en, men i min diesel så sitter Liftpump relay på den platsen.. GAH.. :roll:

/Tisa
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

ingen som har några ideer?
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Hej!
Jag vet inte riktigt om den heter TCM men jag hade problem att min låda växlade upp och ner hela tiden helt i sin egen värld. Då var det en databox till automatlådan som sitter i vänster hjulhus fram. Under plasten. Det är en aluminiumlåda som inte höll tätt efter år av salt och skit. Verkstan gjorde En provisorisk lösning de blåste rent och torrt i den och sprayade med en massa kontaktspray och sen silikonade igen locket. Det funkade. De kan tydligen se riktigt dåliga ut de där aluminiumlådorna.
Mvh
Calle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Hej!

Missade denna tråden ser jag.

Tisa75: Kolla det som Callewi skriver om, jag hade också kikat närmare på solenoidpaketet som du nämner. Angående relät så vet jag tyvärr inte var detta sitter, har du kollat längs torpedväggen i motorrummet?

Med vänlig hälsning
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Växellådsproblem Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Hallåj igen!

Tack för inläggen , ja Callewi, jag har mina misstankar mot TCM:en också, har kikat på den lite lätt genom att lätta på innerskärmsplasten, den "ser" ok ut, tänkte att jag skulle backproba kontakten för att mäta upp kabelhärvan mellan TCM-TCM relay-TCM solenoidpack, har iaf hunnit med att demontera båda speed sensorerna och solenoid paketet, har plockat isär solenoid paketet och kontrollerat och gjort rent ventiler och spolar, och allt verkar vara ok, ( väntar på en leverans av rep kit till solenoidpaketet från USA innan jag monterar ihop den igen) Speed sensorerna hade en del metallspån på sig men inte mer än kan förväntas av en låda som jag får anta ha rullat 34000 mil. Output speed sensorn däremot uppvisade en skada i plastspetsen.. tror inte att det allena kan orsaka de problem jag har med lådan.

Bild

uppdaterar tråden med lite bilder på vrålåket som är Ruggigt billig i drift just nu :/

Bild

Bild

Bild

jag har hittar TCM relay nu, det satt fullständigt synligt på övre kylarbalken DOH!, på min så sitter det 4 svarta relän och ett grått, det gråa är Glödstift relät och 3 av dom svarta är till Kylfläktarna, den fjärde är TCM relay, kunde identifiera den via Kabelfärgerna.

Bild

Orginal Nummer för den som behöver ett likadant

Bild

Här sitter det, foto taget mot fronten, man ser inte relänumrena om man inte kan pressa in huvudet mellan expansionskärl och kylarbalk, TCM relä längst till vänster. kylfläkt relän till höger

Bild
Skriv svar