Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Projekt D-Railed Custom Voyager.

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Projekt D-Railed Custom Voyager.

Då jag efter ett svårt beslut bestämde mej för att skrota min ombyggda Vojje
så är det då dags att börja bygga en ny.

Denna gång är det syrrans Chrysler Voyager -92:a som får möta mina galna idéer och verktyg. :lol:
Den kommer byggas nästintill likvärdigt som min, men inte som en "Delivery".

Syrran äger ju bilen, så även hon får meka, och det är delvis HON som har bestämt att
den ska vara Rosa. :shock:
Som tur är så kommer den efter min påtryckning inte att vara HELT Rosa.
Den kommer att köras Rosa/Svart.
Även inredningen i denna kommer byggas om och kläs i Rosa och svart.
Självklart kommer den även att få en relativt matchande stereoanläggning. ;)

Denna tråd kommer hela tiden att uppdateras med bilder och text som mina andra trådar. :lol:

De första bilderna kommer upp lite senare idag. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Jahapp.
Här kommer fortsättningen.

Vi börjar med ett par bilder på utgångsläget. :)

Bild
Bild
Bild

Som ni ser så var den inte i det bästaste skick.
Men jag har redan lagat upp trösklarna på denna bil plus att växellådan är rätt nybytt.
Motorn går kalas förutom att den är nåt metalliskt skrap från motorn.
Antingen AC-pumpen eller nån remspännare.
Detta kommer att åtgärdas senare. :P

Först börjades det med det enklaste.
Att byta ut hennes rostiga dörrar till mina dörrar. (även kåpan över skenan fick följa med)
Inte helt enkelt när det gäller att få till inpassningen, men efter lite lirkande å skruvande
så vart det bra och inga onödiga glipor eller dyligt.

Man ser en viss liknelse med min bil. ;)
Observera att även nu på hennes bil så försvinner de fula sidolisterna som man ser på första bilderna. :P

Bild

Det som blev nummer 2 till att åtgärda nu var rosten på höger bakskärm.
Många vet ju att skärmkanterna är nåt som rostar snabbt på dessa om man inte har skött bilen.
Och att få tag på ett par nya skärmkanter visade sej vara rätt svårt.
Efter att pratat med några ÅF så fick vi fram hela sidor, men dom skulle kosta ca 3000:-/styck! :shock:

Eftersom MIN bil nu skulle skrotas, så tog jag det enkla å billiga lösningen.
Jag satte kapen i MIN kaross.
Och den fick gå igenom ALLA skärmar. :lol:

Här är hur min bil såg ut innan den började demonteras och kapen hade gjort sitt.

Bild

Och så här ser den ut just nu.

Bild
Bild

Då var det dags med att fixa skärmkanten.
Först bort med silvertapen som behövdes för att kunna besikta. :lol:

Bild

Sen var det dags å börja slipa rent skärmen för att hitta fräsch plåt.

Bild

När man kommit runt rosten så var det dags att markera var jag skulle
kapa bort det gamla, å sen var det bara å kapa.

Bild
Bild

Den bortkapade biten lades sen på donatorskärmen för att markera vad som skulle sparas.
(Här ser man oxå hur mycket som faktiskt har rostat bort på hennes bil).

Bild

Nya skärmbiten uppunktad på plats för att se så den hamnar på rätt plats.

Bild

Efter att jag hade dragit ett varv med lite punktsvetsning så ville syrran,
som även hon är fordonsintresserad, visa att även HON kan punktsvetsa.
Vem tackar nej till lite rast under tiden. :lol:

Bild
Bild
Bild

Efter lite rast och hon hade lekt klart, så tog jag över igen.
Nu lades det på ordentligt runt hela skärmen.
(Visst kan man bara ha de punktat om man vill, men jag föredrar helsvetsat).
Sen efter det så slipar jag ner svetsarna.

Nysvetsat.
Bild

Och nedslipat.
Bild

Längst ner på skärmarna så är det en liten bit kvar att fixa, och det blir ev imorn.
Men innan dess så passade jag på att spackla upp det arbete som redan är klart. :)

Först ett lager glasfiberspackel.

Bild

Efter det tog jag kväll.

Idag började jag med att ta en fotosväng på höger sida med nya skärmkanten.

Bild
Bild
Bild

Sen var det dags å slipa ner glasfiberspacklet.

Bild

Efter det var det dags för ett nytt lager spackel.
Denna gången med finspackel.

Bild

Så här ser bilen ut nu ute på gården och inväntar ny dag. :D

Bild


Nu e det dags å ta sej lite sömn.
Sen imorn så blir det till att slipa ner finspacklet, sen ska jag fixa de små bitarna som är kvar att svetsa.
Sen blir det spackla och slipa där med. :)

Vem vet.
Kanske t.om hinner grundmåla hela bakskärmen imorgon.
Vore ju inte fel. :D

Fortsättning följer..

Ha de gott alla bilälskare. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

:D :D

Jäkla många och bra bilder! Till skillnad mot mej! :lol:

Det ser ut att bli riktigt fint, kanske så att jag vågar mig på att fixa motorhuven i framtiden (i vinter) nu när man får inspiration.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Hehe.
Jag tycker om att doumentera. ;)

Klart du ska fixa den.
Tror du har ett lättare arbete framför dej. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Nu är den nästan klar för lack.
Den kommer att tillsvidare lackeras i en nästintill likadan grön som orginal
tills det är dags för att lacka om hela bilen.

Här kommer bild på grundad skärm.
Dock lite efterjustering kvar som syns nu när grunden ligger på.
Men beräknar att lacka skärmen imorn. :D

Bild

Men jämfört med hur den såg ut innan, så ser det iaf bättre ut nu. :P

Att jag eg. inte hann klart idag var för att jag har börjar byta hjullager i bak på den oxå.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Som sagt.
Mitt i allt så började jag även byta hjullager.

För er som vill se hur man gör, så kommer en liten bildserie och text med detta. :P

Börja självklart med att lossa hjulet, och ta sedan av trumman.
Trumman går oftast att bara vicka loss å dra rakt ut.
Har man slitna trummor med uppjusteradebromsar så kan man ev. få släppa på
bromsjusteraren lite, sen lossnar trumman lätt.

Sen tar du av den lilla kupolformade centrumkåpan på navet
med hjälp av en skruvmejsel, och efter det så ser du muttern som håller allt på plats.
Utanför denna så sitter en saxpinne som du enkelt drar loss med en tång.
Sen tar du bort den "taggiga" mutterkåpan som låser muttern med hjälp av saxpinnen.

Sen ser det ut så här. (efter att man har torkat bort allt skitigt fett)
Bild

Muttern sitter inte hårt fast, och det krävs endast en hylsa och spärrskaft.
Skruva loss muttern.
(Försök minnas hur hårt den satt, varför kommer senare)
Sen vickar du på navet, så kommer det yttre lagret samt en bricka utkrypandes.
Sen ser det ut så här.
Bild

Navet kan du sen enkelt bara dra rakt ut.
På baksidan nu har du en "dammskyddskåpa".
Den måste tas bort.
Bild

Den är oxå enkel att få loss.
Och den lossar du med en skruvmejsel.
Bara tryck in den mellan abs-drevet och kanten på dammskyddet,
och vrid på den lite i taget hela vägen runt.
(OBS! Bänd inte emot drevet, utan hellre lite uppåt mot skyddet)
Bild
Bild
Bild
Bild

Å vips så har dammskyddet lossnat. :)
Bild

Nu är det bara å ta ur det gamla bakre lagret oxå. :)
Ta en trasa eller papper å gröp ur allt gammalt fett, lagomt så du kan se kanterna på lagerbanorna.
De sticker inte ut så långt, (max 2-3mm) så det är viktigt att du ser kanten ordentligt.
Bild

Sen är det dags att banka ur de gamla lagerbanorna.
Detta görs med ett don som helst inte ska vara mer än dubbla tjockleken av kanten som syns på lagret.
Är det ett för stort don, så kommer du oftast bara att halka av när du bankar.
Har du bara större don, så se till att det verkligen är platt/kantigt så den får bra fäste.
Sen brukar det funka att banka i en cirkelrörelse med 3 olika punkter. (funkar för bägge lagerbanorna)
Bild

Håll dej gärna på ett stablit underlag, så du slipper att allt tippar omkull medans du bankar.
Lätt hänt att man slår sej blå annars. :lol:
Trumman funkar som ett bra stöd. ;)
Bild

När du har bankat ut bägge lagerbanorna, så e det dags för montering.
Se till att du gör rent/torkar ut ALLT gammalt fett i navet.
För lämnar du en massa rester så kan nya lagrena ta skada.
För ett trasigt lager har ju lämnat en massa stålspån efter sej, som kletat sej fast i fettet.
Detta i sej kan sedan fungera som ett sandpapper.
Här är allt rent, och de nya grejerna framme.
Bild

Nu är det dags å knacka i de nya lagerbanorna.
Samma sak nu, ha en stabil grund att ha navet på.
(denna gång vart det en kloss för att minska risken för att smuts skulle lossna från trumman)
Lagerbanan knackar jag i genom att först lägga den uppepå i hålet.
Sen knacka försiktigt runt hela lagerbanan i cirkelrörelse som när jag lossade den gamla.
Först använde jag bara hammaren å knackade tills den kom ner till kanten på navet,
sen övergick jag till donet igen.
När du knackar IN lagrena med hammare eller don, se till att inte knacka på insidan.
Vinkla alltså inte donet inåt för mycket.
(HÄR är det ännu viktigare att du har ett bra don,
så du inte slinter och skadar lagerbanan)

MEN nu använder jag mej av fler punkter när jag slår.
Detta för att lagerbanan inte ska komma in snett å kila fast sej. ;)

Bakre lagerbanan:
Bild

Främre lagerbanan:
Bild

Det är lätt att veta när du har bankat in den tillräckligt.
När du först börjar knacka ner den så låter det rätt mjukt.
Men när du väl kommit ner till botten så blir det ett hårdare metalliskt ljud.
Donet börjar dessutom studsa som om det vore en fjäder.
Se till att det låter likadant runtom hela cirkeln.

Sen är det dags att montera lagrena.
Se till att fetta in dom ORDENTLIGT.
Hellre för mycket än för lite, för det ska vara fett överallt så det inte slits ut i förtid.
Sen lägger du i det bakre lagret först.
Bild

Efter det så är det dags och knacka tillbaka dammkåpan över lagret.
Den knackar du på med hammare på samma sätt som lagerbanan.
Men knacka inte för långt ut på kanterna så den viker sej, utan håll dej gärna långt in.
Även denna hör du när den har hamnat på plats med hjälp av ljudet.
Tryck sen gärna in lite extra lagerfett in i navet och smeta ut det bakom lagret.
Sen är bakre sidan klar. :)
Bild

Nu är det eg. klart för att sätta tillbaka navet på axeln.
Men först är det rengöring även här.
För eftersom det är fett på axeln, så samlas smuts även här.

Före:
Bild

Efter:
Bild

Sen trycker du på navet över axeln och hela vägen in tills det tar stopp.
Kan vara lite lirkande i slutet när tätningen från dammkåpan ska över navet.
Men brukar oftast inte vara några problem.
Sen tar du mera fett och trycker in det i navet, ungeför lika mycket som du har haft
på bakre och yttre lagret tillsammans.
Sen fettar du in det yttre lagret och trycker in det i lagerbanan.
Efter det är det bara å lägga tillbaka brickan på sin plats. (finns ett spår att följa).
Sen montera muttern på det.
Hur mycket man ska dra åt muttern?
Ja du, jag brukar dra tills man känner att det tar emot. (Jag har aldrig dragit dessa med moment)
Men utan att lagret kärvar för mycket.
Snurra på navet så känner du, inte för lätt å inte för trögt.
Försök ev att minnas hur mycket det satt åt från början. :)
En bra sak är ändå att efterdra muttern lite efter ett par mil. ;)


Klart!
Bild

Nu har du eg. bara ett par små saker att göra.
När du tycker att du har dragit muttern lagomt, så sätter du på den taggiga "mutternkåpan"
över muttern.
Se till så att ett av spåren hamnar i läge med hålet i axeln för saxpinnen.
Sen viker du runt saxpinnen som den satt när du tog bort den gamla.
(Märker du att saxpinnen verkar sliten och håller på att gå av. BYT den då)
Smörjkoppen som satt längst ut, behöver ju göras rent den med.
Sen fyller du upp den med nästan lika mycket fett som det var innan.
Sen knackar du tillbaka den försiktigt.

Sen är det bara på med trumman och hjulet och börja köra med bilen. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Jag säger det igen, hur grymma bilder är inte det där!!!?? Slår ju alla servicemanualer gånger 100! :) :
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lve
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 12:08
Ort: Nynäshamn

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Kan bara hålla med.Otroligt väldokumenterat.Jättebra gjort.Följer med spänning fortsättningen.
Vänligen
Lasse
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Hehe, tackar!. :D

Jo, jag vet att manualerna inte alltid ger bra info, eller bilder.

Så jag tycker att när jag ändå håller på, så kan jag ju dela med mej till andra. :)
Å varför snåla med bilderna? ;)
Har ju även lärt mej den hårda vägen innan jag har kommit underfund med
hur man bör göra på vissa saker.
Så jag skriver hellre dessutom som jag hade velat läsa det från första gången. :lol:

Å fortsättning följer givetvis. :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Nu så!

Nu är bakskärmen målad provisoriskt.
Och eftersom den ska lackas om senare till annan färg, så köpte jag helt enkelt en sprayburk.
Jag hittade heller inte färgkoden på bilen, för skylten i fram är borta? :o
Men vart nästan rätt på en gissning och ser iaf. bättre ut nu än den gjorde innan. :lol:

Färdig:
Bild

Idag efterdrogs hjullagrena oxå.
Det hade uppkommit ett ytterst litet glapp.
Så det är oxå fixat nu.
Så nu är den som ny igen. :D

Skärmkanten på andra sidan ska fixas så fort jag har gjort plats i garaget.
Börjar bli lite kallt å stå utomhus nu. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Jäkla vad bra det blev! :o :) I alla fall på bilderna!

Tror du kan hitta färgkoden på http://www.paintscratch.com" onclick="window.open(this.href);return false;, välj Dodge Caravan och en årsmodell FÖRE och en EFTER den årsmodell som är på bilen så bör du hitta färgkoden :)

Kanske är G4/LG4 ? :roll:

Är mycket imponerad över lackningen! Ser helt perfekt ut!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Ja du, det där e ju svårt att se om det blir rätt färg. :lol:

Men det spelar eg ingen större roll.
Den ska ju lackas om i en HELT annan färg senare iaf. :P

Ja för att vara sprayfärg så vart det helt okey.
Hemligheten är ju värme och lagomt lager färg.
Är bil och färg varm, så flyter den ju ut bättre, å risken för rinningar är oxå mindre. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Som ni kanske har märkt så har det ju inte hänt nåt från min sida på länge.

Detta är för att jag har varit inne för en nyckelbensoperation.

Men har tagit en liten vinterbild på syrrans Vojje med mina gamla vinterhjul.
Jag hann även få på lite färg på skjutdörren innan jag opererades. :P

Nu ser man iaf att den verkligen behöver sänkas lite.
Man kan ju tro att den är en 4wd. :P

Bild
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Det har hänt mer för dig på en månad än vad som hänt för min projektbil på ett halvår :lol:

Inte ska du sänka bilen eller??? :o Dom ska ju vara höga! :)

Bara lite färg på dörren så är bilen i fint skick!! :P Är all rost borta nu eller? Eller det kanske inte fanns så mycket innan =) ?

Färgen matchar ju Safarin, ställ gärna upp bilarna bredvid varandra till sommaren och ta ett grymt foto!! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt D-Railed Custom Voyager.

Hehe inte då.

Jag har ju bara monterat vinterdäck inom den senaste månaden. :P
Du har ju lackat torkararmar, batterifäste och provmonterat fjäderbensstag. :)

Joo, den ska sänkas.
Den ska ner till samma "höjd" som min gamla Vojje. :P

Det är rost kvar på vänster skärmkant som ska fixas när det blir varmt ute igen. :)

Det är nära iaf, men ställer man bilarna bredvid varandra så ser man nyansskilnad. :P

Ja bilder kommer på bägge så småningom. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar