Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hej!
Nyfiken som jag är, undrar över följande:
I min bils motorrum finns två metalplattor med mängder av siffror och bokstäver som jag inte har en susning vad de betyder.
Jo, förresten, jag hittade VIN. Alltså Vehicle Identifications Number. Men resten?
Kan någon tolka dessa för mig?
Se bilderna.
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo
plat01.jpg
plat02.jpg
Senast redigerad av Avenger den mån 04 jul 2016, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
Magnum1965
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 20:26

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hoppas att något av detta kan hjälpa:

http://www.allpar.com/mopar/body-code.html

Om inte, kanske denna sida kan hjälpa dig vidare. Har inte kollat alla länkar:

http://www.allpar.com/mopar/vin-decoder.html


Denna sida gör det ännu enklare, men dessvärre gäller det inte din årsmodell. Prova ändå, det kan ge viss information. Allt har nog inte ändrat sig:

http://www.mymopar.com/index.php?pid=87

Annars gör du en sökning på : 1993 Mopar Fender Tag Decoder eller liknande.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Tjena,

Här är en "dekodning" av skyltarna på din bil:

Om vi börjar med första skylten så finns det sju rader totalt (den näst högsta raden är en tomrad) varav de tre nedersta är de som används/går att "dekoda" såsom jag uppfattat det ifrån den information jag utgår ifrån.

Nerifrån och upp = rad 1, rad 2 och rad 3.

På rad 1 hittar vi:

DGL 8 1C3XUB533PF****** varav DGL = 4-stegad automatlåda | B = Internationell modell/exportmodell (dvs. svensksåld/europasåld i detta fallet, antar jag) | 1C3XUB533PF****** = Chassinummer/VIN-nr (dekodning av chassinumret: 1 = Tillverkningsland: USA | C = Märke: Chrysler | 3 = Fordonstyp: Passagerarbil | X = Säkerhet: Förarkrockkudde, Manuella säkerhetsbälten passagerarsidan (är lite osäker på detta!) | U = Bilmodell: Chrysler LeBaron | B = Serie: Premium (tror jag) | 5 = Kaross: Cab | 3 = Motor: 3.0L 6 cyl | 3 = Kontrollsiffra (en säkerhetsåtgärd) | P = Modellår: 1993 | F = Tillverkningsfabrik: Newark| De 6 sista siffrorna = Specifik "bygglista"/utrustningsnivå som hör till just din bil, går att få tag på om man mejlar Chrysler USA).

På rad 2 hittar vi:

APA PW7 QW7 XLAZ EFA varav APA = Lackmetod | PW7 = Primär färgkod | QW7 = Sekundär färgkod | XLAZ = Interiörkod | EFA = 3.0L V6 motor, bensin.

På rad 3 hittar vi:

E5387*** VTX AJCP27 varav E5387*** = Fordonets ordernummer | VTX = Kod för vinyltaket | AJC = LeBaron Coupé/Cab | P = Premium | 27 = Tvådörrars cab.

Angående skylt nummer två så beskriver den (förutom chassinumret/VIN-nr)[(i]: totalvikten, max sammanlagd tågvikt (bil + släp) samt axelvikterna.

Dvs.:

Chassinummer/VIN-nr: 1C3XUB533PF******
Totalvikt: 1855 kg
Max sammanlagd tågvikt: 3055 kg
Axel 1: 1060 kg
Axel 2: 835 kg

Notera: Jag har utgått ifrån en egen lista som jag har sparad (specifikt för LeBaron), så jag hoppas att informationen ovan stämmer, är dock inte helt säker!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Kanon!
Tackar så hjärtligt för infon och Avenger för dekodningen!
Ska mejla till Chrysler. Blir intressant att veta mer.
Ha det gött allihopa och tack igen!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hej igen!

Fråga efter en "build sheet" / "equipment listing" när du kontaktar Chrysler med ditt VIN-nr.

Notera att det kan ta sin tid att få svar ifrån dem (om man ens får något svar, så man kan behöva försöka flera gånger). Det är även en bra idé att kontakta någon Chrysler-återförsäljare i USA, dessa brukar också kunna hjälpa till.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hejsan alla sommarglada!
Jag fick svar från Chrysler. Eller rättare sagt från en av deras "avdelningar". FCA Group Historical Services.
Ett mycket trevligt mail från Detroit.
Hon (brevskrivaren) beklagar att deras system inte är fulltäckande och hade inte alla koder.
Vissa har jag listat ut redan -bla karossfärgen, cabfärgen och material och lite till-, resten blir lite detektivarbete.
Men hon var så vänlig och skickade över en 12sidig svartvit pdf med (då, 1993) möjliga tillval och tillhörande koder.
Pdf-en verkar vara en försäljningsboschyr med ganska detaljerade bilder om olika options.
Jag fick fatt på nätet även några ocirkulerade fyrfärgs reklam/säljkataloger.
Bilden klarnar successivt.
Är det någon som behöver pdf-en så hör av er, jag kan skicka via vanlig mail.
Ha det gött!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hej igen!

Fick du ingen build sheet på bilen? Dvs. en lista med vilken standardutrustning samt options som bilen har? Var det en generell broschyr eller för just din bil?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Halloj!
Några rader innan på väg till jobbet.
Nej, ingen build sheets tyvärr. Vet inte vart skall jag vända mig till för att få ett sådant. Hittar ingen relevant och tillgänglig adress på nätet.
Listan jag fick innehåller alla (då, från fabriken) tillgängliga options, inkl de som var sas paketerade, dvs ett par olika tillval i kombination endast tillsammans. (Tex mina gjutna aluhjul gick att beställa i kombination med sportfjädrar/sportpaket; som förklarar delvis min bils lite stummare gång och kanske en annan sorts servostyrning.) I vissa fall finns även koder för olika tillval som är beroende av "paket". Jag tror därför att infobladet är eller var ämnat för bilhandlarna.
Som jag skrev tidigare så verkar så att min "exportbil" var ganska väl utrustad redan från början, men det får jag forska/dekoda vidare när jag har lite tid över.
Ha en fin dag! Och tack för hjälpen!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Chrysler borde kunna hjälpa dig med detta, att ta fram en build sheet / utrustningslista utifrån ditt chassinummer/VIN-nr. Det som är intressant då är alltså de sista siffrorna som inte går att dekoda själv, de andra är redan dekodade ovan. Prova även att kontakta en Chrysler-återförsäljare i USA.

Ja precis, enligt "body code'n" ovan så är din bil en premiummodell.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hej!
Oj va snabba e de på andra sidan Atlanten!
Fick svar och en tvåsidig build-sheet dokument.
177 punkter och koder. Vissa var inte tillgängliga och några tomma rader. Men ändå över 100 listade delar.
Angående radion: AJTP=Radio Prep Group och RA8P=Delete Radio men RCDP=4Speakers.
Bilen verkade lämna landet (USA) utan fabriksradio. Det kan förklara den inbyggda (och felkopplade) klockans placering i radiouttaget (1 1/2 DIN storlek).
Det kommer att ta lite tid tills jag kollar allt men jag är tillfreds nu.
Tack för all hjälp! Tråden är löst.
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Det gick fort, gött! De har nog uppdaterat sin kundtjänst låter det som!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Jepp.
Kundtjänst? Jag kommer inte ens i närheten utan registrering och giltig USA ZIP kod (postnummer)!
Jag vände mig till en åf som jag mejlade på måfå efter en snabb sökning i google.
Råkade hamna mitt i Michigan och i en liten byahåla.
Lyckad val var det iaf med en mycket trevlig åf.
By the way: vet någon var är klockan placerad i LeBaronen om den inte är en exportbil, dvs om den har från fabriken inbyggd 1 1/2 DIN stor stereo?
Bara undrar, typ.
Ha de'!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koder i mängder, men vad betyder de? Body code LeBaron Cab -1993

Hej!

Jodå, det går att komma fram till kundtjänst om man mejlar fram och tillbaka, men det tar sin tid (ibland flera dagar/veckor om man råkar mejla helt fel adress).

Då förstår jag, men det gick ändå väldigt fort, det var kul att höra!

Klockan sitter i stereon på nästan alla Chrysler-bilar runt de årsmodellerna.

Ha det gott.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar