Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Ram 2500 -07

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -07

Är ditt nuvarande konverterat till km/h? I så fall kanske du kan plocka bort de mätartavlorna? Annars finns det ju km/h-skala även på originalmätarna, så det är inga problem vid exempelvis besiktning eller dylikt.

Har du erfarenhet av lödning så finns det renoveringskit att köpa också, om man vill plocka bort kretskortet och löda dit nya stegmotorer osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge Ram 2500 -07

Joo mitt nuvarande är i km/h så kändes som bäst att ha det igen.
Njaa mer grovlödning kanske har inte testat småelektronik, har annars en polare som är en riktigt elnörd:)
Vart hittar man stegmotorer? Sitter de en motor för varje funktion då? Temp, tank, hastighet osv...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -07

Det går att köpa konverteringskit till mätarhuset, från mph till km/h :) Tror att bland annat ebay har, men även andra butiker i USA.

Sökte lite snabbt och hittade denna annonsen, jäkla dyr tyvärr, verkar vara priset för 1 st motor :O

http://www.ebay.com/itm/VDO-Gauge-Speed ... Xi&vxp=mtr

Har inte hunnit leta mera..

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge Ram 2500 -07

Äntligen är då problemet med mätarhuset löst, de va mycket riktigt stegmotorerna (stepper motor) som var trasiga på tank å tempmätaren.
Kollade genom att byta plats på motorerna jag visste fungerade. Alla motorerna är av samma sort oavsett funktion.
Så sökte på nätet efter reservdelar, men utan framgång. Köpte istället ett beggat mätarhus på ebay från en likadan bil och tanken är att flytta motorerna till mitt då. Mest för att ha mil å inte miles och rätt miltalet osv..
Så jag hoppas nu att det kommer inom nån vecka och att det sitter samma motorer i den. Då är problemet löst!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -07

Skönt att höra! Jäkla jobbigt att tankmätaren inte funkat.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge Ram 2500 -07

Snyggt jobbat! Håller tummarna att allt passar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Dodge Ram 2500 -07

Fick det "nya" mätarhuset idag å bytte mina trasiga stegmotorer mot dom "nya" och det funkar nu :) Jävlar så skönt!! Så miltal osv är oförändrat, precis som innan..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Ram 2500 -07

Nice! =)

Förstår att det var efterlängtat att få tillbaks tankmätaren, även tempmätaren för den delen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar