Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vatten på golvet

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Vatten på golvet

Hej!
Häromdan när jag körde till jobbet (3 mil landsväg) regnade. När jag kom fram så märkte jag att golvmattan är blöt framme, alldeles framför förarstolen och ganska fuktig bakom förarstolens golv. Märk väl att allt detta bara på vänster sidan, höger sida är snustorr. Jag tror att jag hörde lite kluckande-skvalpande ljud någonstans snett nedåt och bakåtifrån, men jag är inte 100 säker. Bara 99. Efter en dag försvan denna ljud men det blev en pöl framför det vänstra bakhjulet och bakom dito framhjulet.
Idag var det torrt till och från jobbet, men det kom några häftiga skurar under tiden bilen stod parkerad i en svagt lutande parkeringsplats. När jag hoppade in i bilen så var det dygnsur bakom förarplatsen men bara lätt fuktigt framför. I bagageutrymmets vänstra sida är mattan fuktig, men inte i reservhjulsbaljan.
Jag undrar därför: har cab"påsen/lådan" någon/några dräneringshål/rör? Var?
Om det läcker in mellan cabben och karossen, vart tar vattnet vägen, eller vart skulle ta vägen? Kommer ett cab-takbyte göra bilen tät?
Om det läcker vid fönstrarnas gummilister eller mellan den lilla sido-bakrutan och cabben, var skulle vattnet rinna ut?
Kan vattnet tryckas in vid pedalernas gummitätning?
Finns det någon detaljerad sprängskiss någonstans så att jag vet var skall jag börja leta?
All el funkar. Än.
Tack för hjälpen!
Mvh laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
NoA
Minivan

Re: Vatten på golvet

Det finns dräneringsslangar i båda bakre hörnen av "cabpåsen", de ska föra ner vattnet till trösklarna just framför bakhjulen, de kan lossna från påsen eller bli täta med skräp. Cabpåsen sitter med tryckknappar så det är enkelt att lossa och kolla. det finns också en "hängränna" tvärs över under bakrutan som ska ta hand om vatten som kommer ner mellan cab och kaross kring bakrutan, på våran Lebaron hade man när man bytt cab inte klippt bort överflödigt material så vattnet rann utanför rännan och ner i bagaget. Till slut ska vattnet ut genom dräneringar i trösklarna, blås ren alla dräneringshål underifrån så att inte vatten blir stående i trösklarna och rinner in i bilen. Vatten som kommer ner vid sidorutorna ska ner i trösklarna och är ett problem, har inte kunnat hitta nya lister, vattnet gör bl.a att elhissarna rostar ihop , hela rutmekanismen måste ut och motorerna går att plocka isär och jag har lyckats få igång dom fastän de var helt hoprostade. /Lycka till
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Re: Vatten på golvet

Tack NoA!
Jag kommer undersöka vattenavrinnings-systemet under den kommande vintern med "min" mekaniker. Jag hittade dräneringsslangen i cabpåsen som inte var ansluten underifrån men jag får in vatten någon annanstansifrån också. Men tätt kommer min bil att bli till nästa sommar.
Kolla listerna med de i första hand: http://www.bildelarosby.se/ sen kan du kika på ebay eller
http://www.rockauto.com/en/catalog/chrysler sen hittar du din bil därifrån.
Tackar igen och ha en fin dag!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Skriv svar