Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vilken teckensnitt?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Vilken teckensnitt?

Hej!
Är det någon som vet vad heter teckensnittet som används på min Chrysler LeBaron Lx 1993? Alltså texten som är på bakluckan. Och om det finns någon grafiknörd så vill jag jättegärna veta även den speciella mellanblåa färgen på pentastar loggar. Gärna i RGB-CMYK kod.
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Vilken teckensnitt?

Om du åker till en firma som gör reklamblad eller liknande så kanske dom kan hjälpa dig.

Dom borde va bra på sånt
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Vilken teckensnitt?

Tackar för tipset!
Själv är jag gr.designer dock jobbar inte längre i yrket. Bara hobby.
Jag trodde att det finns här någon som jobbar med det dagligen. Det tar lite tid att plöja genom flera tusentals liknande teckensnitt, eller types som de heter på engelska.
Men iaf så har jag hittat en lösning. Det finns högupplösta bilder och vectorlogos på nätet så bara ladda ner de och bearbeta lite.
Pentastar-ens färg är också löst med hjälp av en bildbehandlingsprogram. Kruxet var bara att hitta den rätta blåa loggan, ty det finns i olika varianter, förutom de sedvanliga svarta och röda (för olika Chrysler divisioner).
Men stort tack ändå! Trevig helg! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken teckensnitt?

Tjena!

Som du säger så finns det massvis med fonter/typsnitt/teckensnitt online, de flesta som är gratis är för personligt bruk vilket jag antar att du ska använda det till.

Kolla upp samtliga rättigheter för logotyperna osv., men som sagt, är det för personligt bruk så är det väl ofta "OK".

Logotyperna hjälper ju för övrigt bara med den text som redan är skriven, tänker på om du skulle skriva något eget med samma typsnitt?

Angående den blåa färgen så kan du beställa hem färgprover om du sedan ska köpa någon fysisk produkt, så att du får det så nära original som möjligt, förutsatt att du har en annan färg att jämföra mot.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska hitta på för något häftigt? =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Vilken teckensnitt?

Tack Avenger för dina rader!
Jo jag är medveten om möjligheterna resp begränsningarna. Angående loggar, dvs "pentastar"-en så den finns i olika blåa nyanser och jag tar den som finns på Wikipedia som officiellt. Teckensnitt finns i så många olika varianter att det tar tid tills man hittar 100% rätt. Ännu så länge behöver jag inte till någon längre text utan jag nöjer mig med bara märkesnamnet. "Chrysler" hittade jag i olika format, även som vektorgrafik. Kanon.
Både loggan och texten kommer jag att använda på en jacka (och t-skirt) som en firma förhoppningsvis kan brodera på. Jag väntar svar från de. Men snyggt blir det. Firman har redan märkesjackor men (nya) loggar och texten som inte är tidsenlig för mig. Därav sökandet.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken teckensnitt?

Det kommer nog bli snygga tröjor!

Är det en onlinebutik som säljer färdiga prylar? Bäst kvalité får man annars genom att själv köpa tröjorna/jackorna och lämna över plaggen till en lokal firma, det är min erfarenhet.

Men visst finns det bra ställen online också, men då brukar man få inrikta sig på någon som främst gör customjobb och ej säljer färdiga produkter.

Du kan även hitta officiella kläder i USA, från Mopar osv., men då är det mestadels nyare logotyper osv., dock väldigt snyggt ändå.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Vilken teckensnitt?

Ja det är en svensk online butik men jackans logga och text måste ändras. Väldigt snygg plagg med bra kvalité som inte kostar skjortan :) . T-shirts finns färdiga bla på ebay men bara med logga dvs utan text och dyrt.
Tänkte själv även på att köpa plaggen själv och hitta en firma som kan brodera på men hittar inte i närheten. Denna online firma lovade att återkomma. Vet inte om man får länka härifrån eller göra reklam men namnet börjar med "mr" och har fordonsrelaterade snygga bla jackor. Vissa bilklubbar har också egna "uniformer" eller tygmärke att sy fast på en plagg. Jag återkommer när jag har fått svar. Men tack för tipset!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
NoA
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 19:23

Re: Vilken teckensnitt?

Kolla på brandsoftheworld.com. Där finns diverse chrysler-logos och även en Lebaron gtc logga
Skriv svar