Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Captiva -11, luktar bränt. Partikelfilter?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
hennnk
Station Wagon

Chevrolet Captiva -11, luktar bränt. Partikelfilter?

Hej!

Jag har lite funderingar gällande min Chevrolet Captiva -11 som jag hoppas någon kan besvara.

Bilen har gått strax över 10000 mil. Olja bytt för ca 200 mil sedan. Bilen går normalt under "optimala förhållanden" där den kör med jämna varv längs E4 och alltid hinner gå varm och så. Allt har varit frid och fröjd tills igår då ett fenomen uppstod.

Det var rejält blött och slaskigt igår och körde bilen ca 1 mil. När jag närmar mig parkeringen så började det lukta bränt, kom från ventilationen. Fläkten gick igång när jag slog av motorn men det gör den i princip jämt så det var inget ovanligt. Jag öppnade huven och kunde inte se någon rök och inte heller någon stark lukt eller så. Möjligtvis att det luktade mer nere vid bakre hjulhuset på högersidan.

Har kört med bilen idag. När motorn står på tomgång upplever jag att varven är något förhöjda. Jag tänkte spontant att det kunde vara dieselpartikelfiltret som skulle köra en rengöring men ingen lampa indikerar detta. Åtminstone inte nu.

Det luktar fortfarande bränt på samma sätt. Kan det vara slasket från de salta vägarna som sprutat upp på något och luktar eller kan det vara filtret som snart ska rensas eller vad tror ni? Upplever att bilen i övrigt går bra.

För någon dag sedan gnisslade det vid höger bakhjul då jag backade med låg fart, kanske är relevant.

Denna bil ska göra en 32 mil lång resa imorgon så jag är tacksam för ideér på vad det kan röra sig om.

Tack på förhand!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chevrolet Captiva -11, luktar bränt. Partikelfilter?

Tjena!

Vet inte hur det är på Captiva, men ska självrengöringen av partikelfiltret indikera att rengöringen utförs? På en del bilar visas inte detta överhuvudtaget, men eftersom det fortfarande luktar bränt dagen efter så bör det nog inte vara det som är orsaken.

Beroende på hur slasket stänkte upp under bilen så kan det lukta lite bränt, men det borde snabbt försvinna.

Angående ljudet vid bakhjulet, kan det vara bromsen som kärvar och luktar bränt? Uppstår den brända lukten enbart efter körning eller även om du står på tomgång? Om det är vid körning, känn på fälgen om den blir varm, sådan lukt letar sig snabbt in i kupén när man sänker hastigheten.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar