En kompis köpte en Trans Sport -02 AWD för någon månad sedan, köptes med defekt toppackning så bilen var i stort sett gratis trots 11 månader kvar på besiktningsperioden. Bilen provstartades innan köpet och provade lite kort, gick bra i motor och låda
Bytet av toppackning tog ganska exakt 15 timmar i ett vanligt hemmagarage, jag som bytt 2st sen innan stod för lite instruktioner på vägen.
Bilen startade och gick bra direkt efter bytet, men när kylsystemet luftades dog den hux flux på tomgång, hm störigt, startades upp och gick en stund sen dog den igen. Provkörde en sväng och bilen gick som en klocka tills man släppte gasen (fortfarande drive) eller ställde bilen i N eller P då antingen dog den direkt eller efter en kort stund.
Slangar, Tomgångsmotor, LMM och kanske EGR är vad jag kommer på. Vanlig usel OBD läsare för 500 fick inte kontakt med bilen tyvärr.
Vad tror ni ligger närmast till hands? Kan tillägga att motorlampan inte tänts
Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
- Diesel Nordlöf
- SUV
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
- Ort: Stockholm
Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Re: Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
Jag hade det problemet på min första att den ville dö när man släppte gasen, typiskt vid korsningar och rondeller. En flaska STP Complete System Cleaner (eller vad den hette) i tanken löste det.
Kolla över det vanliga så att det inte är vacuum-läcka, då får ni också dåliga avgasvärden. Antar att ni gjorde rent trottelhuset när ni hade det loss?
Kolla över det vanliga så att det inte är vacuum-läcka, då får ni också dåliga avgasvärden. Antar att ni gjorde rent trottelhuset när ni hade det loss?
- Diesel Nordlöf
- SUV
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
- Ort: Stockholm
Re: Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
Rengjordes inget trottelhus för vi gasspjället fick sitta kvar i övre insuget och allt lyftes åt sidan under bytet av toppackning.
Boven var i alla fall med sannolikt inte tomgångsmotorn för jag har en Cheva stående i garaget (grannens systers som ska få nya bromsar) och vi provade med den tomgångsmotorn. Dock såg jag att det med ordentligt varmkörd motor var oljenivån i lådan inte ens på stickan på tomgång i P läge, fyllde successivt upp nivån så nu är det rätt i alla fall. Med våldsam medvind var det så lite att konvertern kanske inte kopplade ur ordentligt pga den låga nivån, dock tror jag det är lite väl mycket att hoppas på.
Förövrigt inga felkoder med vanlig OBD läsare som åtminstone lyckades hitta felkod P0445 (Evap läckage som verkade bero på att man bara tryck dit tanklocket utan att vrida fast det).
Den dog förövrigt endast en gång ikväll, kan ju vara bensinstrul också då bilen hade stått några månader och den köptes med väldigt lite soppa i tanken visade det sig, sent igår kväll fick den ca 15 liter ny soppa och idag också 15 liter så nu är det nog mer än 90% ny soppa i tanken och insprutningsystemet.
Han får köra lite mer med bilen så får vi väl se hur det går
Boven var i alla fall med sannolikt inte tomgångsmotorn för jag har en Cheva stående i garaget (grannens systers som ska få nya bromsar) och vi provade med den tomgångsmotorn. Dock såg jag att det med ordentligt varmkörd motor var oljenivån i lådan inte ens på stickan på tomgång i P läge, fyllde successivt upp nivån så nu är det rätt i alla fall. Med våldsam medvind var det så lite att konvertern kanske inte kopplade ur ordentligt pga den låga nivån, dock tror jag det är lite väl mycket att hoppas på.
Förövrigt inga felkoder med vanlig OBD läsare som åtminstone lyckades hitta felkod P0445 (Evap läckage som verkade bero på att man bara tryck dit tanklocket utan att vrida fast det).
Den dog förövrigt endast en gång ikväll, kan ju vara bensinstrul också då bilen hade stått några månader och den köptes med väldigt lite soppa i tanken visade det sig, sent igår kväll fick den ca 15 liter ny soppa och idag också 15 liter så nu är det nog mer än 90% ny soppa i tanken och insprutningsystemet.
Han får köra lite mer med bilen så får vi väl se hur det går
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
- Diesel Nordlöf
- SUV
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
- Ort: Stockholm
Re: Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
Bilen har inte dött en enda gång sen den fick ny soppa och även lite mer olja i lådan, ta i trä
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
- Diesel Nordlöf
- SUV
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
- Ort: Stockholm
Re: Topplockspackning bytt för 3e gången, litet följdfel
Inga nya tjuvstopp, var nog så enkelt som att det var riktigt usel soppa i den. Och kanske i kombination med lite olja i lådan, dock tror jag mest på soppan
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD