Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fråga om laddning på Grand C.

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Dieselsmurfen
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 26 sep 2011, 21:08

Fråga om laddning på Grand C.

Inget fel utan mest en nyfiken fråga!

När bilen har stått 5-6 dagar och jag startar rusar voltmätaren upp på 15.5+ Volt. Efter några minuter ligger den på 14.5V och efter någon halvtimmes körning på stabila 14v. När man sen kör den på kvällen igen går den upp till 14v.

Provade att ha på stereo och ljusen 30 minuter när jag var inne efter körning. Då var batteriet lite tröttare men vid start gick det upp till 15.5v igen... Sitter det nån laddningsdator i bilen eller hur kan den kompensera laddningen så den laddar mer om spänningen är låg på batteriet?

/Bilel-intresserad/
Chrysler 300C -09 / Chrysler 300M -99 / Chrysler Le Baron Cupe 3.0 -91 / Jeep Grand Cherokee 6:a -95
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om laddning på Grand C.

Tror bilens dator (PCM i detta fall) regulerar laddningen från generatorn :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dieselsmurfen
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 26 sep 2011, 21:08

Re: Fråga om laddning på Grand C.

Avenger skrev:Tror bilens dator (PCM i detta fall) regulerar laddningen från generatorn :P
Tackar! Då ska jag googla lite på det!
Chrysler 300C -09 / Chrysler 300M -99 / Chrysler Le Baron Cupe 3.0 -91 / Jeep Grand Cherokee 6:a -95
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om laddning på Grand C.

:)

Är nog inget fel som du säger, utan det ska vara på det sättet, så det är ingen fara =D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ron
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 16 nov 2011, 21:06

Re: Fråga om laddning på Grand C.

Heey, även om 15,5 volt kanske är lite högt så är allt i sin ordning och du har en väl fungerade laddningsregulator ..
Skriv svar