Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorbyte Chevrolet Colorado

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Sparken
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 19:06

Motorbyte Chevrolet Colorado

Tjena!

Jag har en Colorado -05 med rasad motor, just nu sitter den raka 5an på 3.5 liter i. Nu funderar jag på hur mycket arbete de kan vara o trycka i v8an på 5.3 liter i den, de finns ju orginal, dock vet jag inte om de finns någon i sverige.

Någon som vet om de e värt o trycka i den store motorn eller om man ska nöja sej med den lille?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte Chevrolet Colorado

Tyvärr så även om det går tekniskt (allt går) så är det väldigt svårt att lyckas att registrera den med utbytt motor. Jag tror det går om GM eller den som importerar dem ger ett intyg på att den motor du sätter i är i exakt samma utförande som funnits orginalmonterade. Det finns en hel del info i den här tråden på Garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte Chevrolet Colorado

Du kan maila bilprovningen på kundtjanst@bilprovningen.se och fråga, berätta gärna här sedan vad de svarar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorbyte Chevrolet Colorado

För övrigt så verkar det bli en mycket kostsam historia, blir väldigt svårt och dyrt att hitta en sådan motor i Sverige (om det ens finn någon beg. eller ny), sedan måste ju allt anpassas efter den motorn, automatlådan måste bytas us i värsta fall mot en som passar, sedan måste TCM:en programmeras om eller bytas ut också etc etc etc...

Vad har hänt med befintlig motor? :( ..jag hade nog försökt fixa upp den motorn beroende på vad för fel som inträffat.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Motorbyte Chevrolet Colorado

Eftersom V8'an tydligen inte kom förrän 2009 och dessutom är en speciell version som bara sitter i de här och Hummer H3 så är det nog helt kört om man inte bygger om så pass mycket att det går att registrera som ombyggt fordon. Det finns 5 cyl motorer om man söker bildelsbasen, t.ex. har Osby-skroten flera, så det är nog bästa alternativet (om den inte är renoveringsbar)
Skriv svar