Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dags för vår första Voyager! Köptråd

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Dags för vår första Voyager! Köptråd

Nu blir vi fler i familjen och vi har bestämt oss för en Voyager.

Har kollat på flera olika och kom fram till att det får bli en bensinare pga. Skatten. Dock hittade jag idag en flexifuel, som dessutom låg väldigt bra i pris. Så här kommer lite funderingar, fyll gärna på!! Vi tänker köpa en begagnad och från -08 som äldst.

-varför är flexifuel så mycket billigare? Vilka för ich nackdelar har dessa? Har aldrig kört flexifuel.

- speciellt att titta på vid köp?

- hur mycket använder ni er av ev. Extra utrustning? Räcker kanske med basmodellen?

- vilken utrustning skiljer mellan lx, touring, limiter? Finns det nån lista så man kan jämföra?

- andra tips inför köp? Något ni ångrar? Någon utrustning ni saknar?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tjena!

Tycker att det låter som ett bra val! En kanonbra familjebil och packåsna om man skulle behöva lasta möbler osv. =) Inte ofta man behöver släpkärra när man har en Voyager om man säger så!

Blir det typ årsmodell 08-11 eller även nyare 12 och framåt (Lancia eller importerade Chryslers)?

3.3/3.8 V6 är väl beprövade motorer sedan väldigt många år tillbaka varav de verkligen nått sin topp vid årsmodellerna 2008-2011 (sista åren innan Chrysler gick över till Pentastar-motorn). Finns även 4.0 liters V6 (import), dessa har dock kamrem och inte kedja som 3.3/3.8! 4.0:an härstammar bland annat ifrån 3.5:an osv. som sitter i 300M, 300C, Pacifica crossover m.m. 4.0:an återfinns även i Nitro R/T och andra modeller. Bra kraft i denna motor men den slår inte kvalitén hos 3.3/3.8.

Notera att 3.3:an är kopplad till en 4-stegs automatlåda medans 3.8:an och övriga motorer har en 6-växlad låda. Automatlådorna är för övrigt också väl beprövade, särskilt 4-stegs lådan då den följer med från tidigare generationer (den 6-stegade lådan är en vidareutveckling av 4-stegs lådan).

Samtliga Voyager från 2008-2011 har 3.8:an som bensinmotor varav de kommer med den 6-stegade lådan. Det är endast vissa av importmodellerna som har 3.3:an.

Flexifuel spelar nog ingen roll på priset mig veterligen, utan det är nog andra faktorer i så fall, såsom ovanstående, att 3.3:an med 4-stegs låda i princip är ett äldre drivlinepaket i en nyare design av bilen, så att säga. Chrysler Town & Country samt Dodge Grand Caravan är importmodeller som ej såldes här i Sverige (dock är de tillverkade i samma fabrik i Canada oavsett, men man får ha lite extra koll på miltal och historik, vilket man även bör ha med de svensksålda modellerna!). Jag hade nog köpt en import Town & Country 3.8 (dvs. med 6-stegs automat) då jag gillar de bäst =) Men som sagt, kolla upp historiken extra noga, exempelvis via CARFAX, tidigare ägare, osv. Man kan ofta vara lugn om det är flyttgods vilket jag märkt att många minivans är (då har man även dispens på blinkers osv.).

De flesta modellerna är ganska välutrustade, särskilt Town & Country import.

På Chryslers och Dodges hemsida så kan man fylla i VIN-nr/chassinumret för att få fram en exakt utrustningslista (equipment listing):

https://www.chrysler.com/webselfservice/chrysler/

https://www.dodge.com/webselfservice/dodge/

Hade nog föredragit skinnsäten då tyg blir så jäkla smutsigt =) Särskilt om det är ljus färg på tyget. Annars är det egentligen inte någon utrustning som jag tycker saknas, det viktigaste enligt mig är farthållare, färddator, armstöd och skinnsäten :D

Läs gärna begagnatguiden för 2001-2007 här på forumet, en del är även tillämpbart för den nya generationen. Exempelvis så hade jag inte önskat köpa en Voyager som gått som dragbil, även om de klarar av det galant.

Ursäkta om det blev lite rörigt i texten ovan..

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tack för uttömligt svar!
De flexifuel jag såg nu låg på 60” för en -08 som gått ca 10. Bensinmarknaden ligger ju på över 100”.
Det blir en -07- kanske 10 då de ligger i vår prisklass.

Var ju sugen på Ffa. Skärmarna i taket för barnen, men svårt när man blir låst till handlare då vi ska byta in vår Nissan.

Men en 3,8 bensinare låter fint. Har hittat en som vara gått drygt 7000 mil. Känns perfekt. Får nog kolla carfax på den då bara. Hur ser man att milen stämmer lättast där då?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tjena!

Menar du 2007 som i äldre generationen? Eller 2008 och framåt (nya gen.)? =) Jag hade inriktat mig på nya från 2008 och framåt, så får man en "fräschare" uppdaterad design.

Egentligen inget fel alls på en 3.3 med 4-stegs, bensinförbrukningen blir inte särskilt mycket högre och man får en mycket väl beprövad drivlina, så hittar man en fin och billig 3.3 flexfuel så borde 4-stegs lådan inte hindra ett köp, men priset får då inte vara för högt utan 60 som en del annonseras för är klart prisvärt enligt mig.

Är det en svensksåld bil så kommer CARFAX att utgå ifrån besiktningsprotokollen vad gäller miltalen, så det går att kolla upp allt detta själv, bara att mejla besiktningsföretagen och begära ut samtliga protokoll som de har =) Likaså vad gäller import, men då kan det ibland vara svårt att själv ta reda på vad miltalen låg på i USA eller Canada eller varifrån bilen nu importerats varav CARFAX funkar perfekt. I vissa fall så kan även CARFAX vara otydlig med detta / info saknas, men ofta kan man se att allt stämmer. Se först och främst om säljaren är villig att visa en CARFAX-rapport på den bil du är intresserad av, då ser man att de är seriösa på den punkten.

Andra tips är att kontakta tidigare ägare av bilen och höra sig för lite, all sådan info finns på Transportstyrelsens hemsida (man behöver e-leg för att beställa uppgifterna till sin e-post).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tack!

Jagmenar från 08, nya gen. Gillar den designen mycket bättre. Ang. Utrustning så tyckte jag det var svårt att se på hemsidan i den listan. Den var lite för detaljerad... tänkte mer en sån som nya bilar har på hemsidan, där vissa saker är förkryssade och andra inte, så man lätt ser skillnaderna.

Har hittat en -09 lx med låga mil. Det enda som kanske är en hake är att det är just en lx. Därför vill jag se vad som skiljer utrustningsmässigt så man ser om det är något man kommer sakna på den.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tjena!

Tror att denna utrustningslista jämför ganska bra, vilken skillnaden är mellan LX, Touring och Limited: https://www.cars.com/research/chrysler- ... ntry-2008/ ..lite kan dock skilja om det gäller en svensksåld Grand Voyager, men det mesta är nog samma.

Här finns även en lista som är mer inriktad mot den europeiska marknaden: https://www.parkers.co.uk/chrysler/gran ... equipment/

Kom också ihåg att en LX kan vara extrautrustad med tillval från fabrik, därför är det bra att kolla upp exakt vilken utrustning som finns via chassinumret på Chryslers hemsida =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tack för svar! Den sidan var väldigt tydlig!
Har hittat en LX riktig lågmilare (7500 mil) från -09 som vi ska prova i veckan. Utrustningen får väl va som den är. Med de milen får man nog en säker pjäs!

Hoppas ingen hinner före nu bara... :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Hur gick det? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Hämtade den idag! Nu ska det köras! Eller fram tills man måste tanka, igen... blev en LX -09 som rullat 7300 mil. Ska gräva ner mig i instruktionsboken ikväll!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Då får man säga grattis till nya bilen! :D Hoppas den rullar på felfritt i många mil!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tackar. Klurar på stereobyte nu bara. Hade uppskattat bluetooth och ev. Nav även om man har det i telefonen. Har ingen kunskap om det bara så får väl avvakta
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Finns eftermarknadsenheter att köpa som ser ut som original, då bör man inrikta sig på de enheter som har Android OS men Win funkar också. Dessa stereos är till stor del plug-n-play. Sedan kan man även köpa andra prylar såsom 1-din men då får man köpa till plastram osv., även konverteringskit gällande kablaget m.m.

Går även att köpa begagnad original från någon bildemontering, ebay, osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Tips på eftermarknads enheter som passar och är enkla att byta till? Letade runt på AliExpress och där är prisvärt, men tveksam till om de verkligen passar
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Har du en bild och/eller nummer på din befintliga stereoenhet?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Davvekulneff
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 nov 2017, 08:12

Re: Dags för vår första Voyager! Köptråd

Bifogar en bild på en likadan om det hjälper!
Bilagor
50708FCB-E062-4434-9870-86C3ACE4A8FD.png
Skriv svar