Topplockspackning eller inte
Postat: ons 19 sep 2018, 08:51
Jag hade ett litet äventyr med min -07 Grand Voyager diesel häromveckan. Jag hade kört en sträcka på ca 13 mil och när jag kom fram, så ser min fru att det kommer rostbrun vätska från bilen. Jag inser att det droppar från motorutrymmet, så jag tar upp luckan och kikar. Där hade jag gott om "skum" eller kristallkladd eller vad man skall kalla det runt expansionskärlet till kylsystemet. Eftersom motorn var varm, så lät jag det vara för att ta en bättre kik när vi skulle åka tillbaks. (Jag inhandlade glykol för ev påfyllning.)
När jag kommer tillbaks, så torkar jag av och ser att det är en av slangarna till expansionskärlet som inte sitter fast ordentligt - någon klämring som försvunnit. Hittar en ståltråd och virar runt, så slangen sitter. Nivån i expansionskärlet ser till min stora förvåning helt OK ut, trots vätskan på marken, så jag fyller inte på mer än någon deciliter. (Jag bedömmer att kanske halvliter-liter runnit ut.)
Jag tar mig hemåt med fläkten på värme och regelbundet stirrande på tempnålen. Nålen går upp mot för varmt, men når aldrig rött, ca var 20:e minut. Kan konstatera att varmblåset blåser inte varmt hela tiden, så kylningen för motorn funkar inte tiptop helt klart. Vi kom hem utan missöden och lagningen höll hela vägen till mål.
Nu har jag bilen på verkstad och mekanikern misstänker att topplockspackningen har gått, men han är inte säker, då den inte har alla symptom, bara några. Han konstaterar att det blir högt tryck i kylsystemet ganska omgående och tempen rör sig mot kokpunkt om man ställer den på tomgång. Det är inget vatten i oljan, men kanske att det är olja i vattnet - det är ju brunt (av rost ev) och lite kleggigt. Oljestickan ligger fortfarande på OK nivå, så den har inte tappat olja något märkbart. När mek känner på slangarna, så konstaterar han att trots värme i motorn, så är en del av slangar kalla, så vattnet cirkulerar inte som det skall.
Han vill egentligen komma åt glödstiften för att mäta något för att vara säker, men de är oerhört svåra att komma åt. Någon idé där?
En annan möjlig misstanke är att termostaten inte släpper igenom kylvattnet som den borde, därav värmeproblemen. Jag har nu att välja på - testa att byta termostat (5000:-) eller tro att det är topplockspackningen och då antagligen skicka den vidare till skrot eller reservdelar. (Antar att byte av topplockspackning på en gammal bil av ringa värde inte är värt det?)
Det gnisslar lite om bilen också - kan det vara en spännrulle/rem, som gör att vattenpumpen inte rör om i vattnet?
Någon som har någon annan idé?
När jag kommer tillbaks, så torkar jag av och ser att det är en av slangarna till expansionskärlet som inte sitter fast ordentligt - någon klämring som försvunnit. Hittar en ståltråd och virar runt, så slangen sitter. Nivån i expansionskärlet ser till min stora förvåning helt OK ut, trots vätskan på marken, så jag fyller inte på mer än någon deciliter. (Jag bedömmer att kanske halvliter-liter runnit ut.)
Jag tar mig hemåt med fläkten på värme och regelbundet stirrande på tempnålen. Nålen går upp mot för varmt, men når aldrig rött, ca var 20:e minut. Kan konstatera att varmblåset blåser inte varmt hela tiden, så kylningen för motorn funkar inte tiptop helt klart. Vi kom hem utan missöden och lagningen höll hela vägen till mål.
Nu har jag bilen på verkstad och mekanikern misstänker att topplockspackningen har gått, men han är inte säker, då den inte har alla symptom, bara några. Han konstaterar att det blir högt tryck i kylsystemet ganska omgående och tempen rör sig mot kokpunkt om man ställer den på tomgång. Det är inget vatten i oljan, men kanske att det är olja i vattnet - det är ju brunt (av rost ev) och lite kleggigt. Oljestickan ligger fortfarande på OK nivå, så den har inte tappat olja något märkbart. När mek känner på slangarna, så konstaterar han att trots värme i motorn, så är en del av slangar kalla, så vattnet cirkulerar inte som det skall.
Han vill egentligen komma åt glödstiften för att mäta något för att vara säker, men de är oerhört svåra att komma åt. Någon idé där?
En annan möjlig misstanke är att termostaten inte släpper igenom kylvattnet som den borde, därav värmeproblemen. Jag har nu att välja på - testa att byta termostat (5000:-) eller tro att det är topplockspackningen och då antagligen skicka den vidare till skrot eller reservdelar. (Antar att byte av topplockspackning på en gammal bil av ringa värde inte är värt det?)
Det gnisslar lite om bilen också - kan det vara en spännrulle/rem, som gör att vattenpumpen inte rör om i vattnet?
Någon som har någon annan idé?